Siirry suoraan sisältöön

Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: 7K00GH77

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakso antaa valmiudet lasten ja nuorten sekä vammaisen hoitotyön perusosaamiseen.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• tietää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet ja vanhemman roolit eri kehitysvaiheissa
• tietää lasten ja vammaisten hoitotyön periaatteet ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet eri-ikäisten lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• osaa arvioida hoidon tarpeen, suunnitella ja toteuttaa lapsen ja perheen hoitotyötä sekä ohjata näyttöön perustuvaa tietoa ja genomitietoa käyttäen
• osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten sairauksista ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• osaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät keskeisimmät toimenpiteet ja menetelmät
• tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä.

Sisältö

• lapsen ja nuoren kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
• vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
• lasta, nuorta ja vammaista koskevat keskeisimmät hoitotyön periaatteet ja vammaisen oikeudet
• lapsen, nuoren ja perheen hoidon tarpeen arviointi ja hoitoprosessi
• vuorovaikutus, leikki ja kommunikointimenetelmät lapsen, nuoren, vammaisen ja perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
• lasten tavallisimmat sairaudet ja vammautumisen syyt
• tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
• eettisyys lasten ja vammaisten hoitotyössä
• geenitiedon merkitys lapsen ja perheen hoitotyössä.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson Lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset toteutukselle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tunnistaa lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen hoitotyössä
• tunnistaa lasten hoitotyön prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
• tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• tunnistaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• tunnistaa hätätilanteet ja osaa toimia niissä ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tunnistaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• tunnistaa vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden hoitotyössä
• tietää lasten hoitotyön prosessin ja ymmärtää näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
• tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• tietää lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• tietää miten toimia hätätilanteissa ja pystyy toimimaan niissä ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• ymmärtää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen moniammatillisessa hoitotyössä
• osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa soveltaa näyttöön perustuvan tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä
• osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojansa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• osaa soveltaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• osaa toimia hätätilanteissa ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• osaa soveltaa tietojansa vammaisen hoitotyön erityispiirteistä ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• ymmärtää geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.