Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: 7B00FP05

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan

Sisältö

Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Lisätiedot

Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 30.11.2026

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jussi Savolainen
  • Tarja Friman
  • Siru Suoniemi
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 23BA
    Bioanalyytikot syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan

Sisältö (OJ)

Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Aika ja paikka

3.-4. periodi 2024

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu annettujen tehtävien tekemiseen, aktiivisuuteen tunneilla sekä annettujen tehtävien tekeminen määräajassa valmiiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen tutustuminen verkossa saatavilla oppimateriaaleihin sekä mahdollinen ennakkotehtävä ennen opetusta.

Opetusmenetelmiä ovat lähiopetus, itsenäinen työskentey, ryhmätehtävät, tapauskeskustelut (case).

Pienryhmissä 100 % läsnäolo. Korvaavuus toisessa pienryhmässä.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali Moodlessa
Kurssiin kuuluva kirjallisuus ja muu oheismateriaali käydään tarkemmin läpi opetuksen alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 23.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 19.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna Tiainen
  • Tarja Friman
  • Sairaanhoitaja,hoitotyö Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 22BA
    Bioanalyytikot syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan

Sisältö (OJ)

Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Aika ja paikka

3.-4. periodi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu annettujen tehtävien tekemiseen, aktiivisuuteen tunneilla sekä annettujen tehtävien tekeminen määräajassa valmiiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen tutustuminen verkossa saatavilla oppimateriaaleihin sekä mahdollinen ennakkotehtävä ennen opetusta.

Opetusmenetelmiä ovat lähiopetus, itsenäinen työskentey, ryhmätehtävät, tapauskeskustelut (case).

Pienryhmissä 100 % läsnäolo. Korvaavuus toisessa pienryhmässä.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali Moodlessa
Kurssiin kuuluva kirjallisuus ja muu oheismateriaali käydään tarkemmin läpi opetuksen alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 23.09.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 09.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kati Borg
  • Jussi Savolainen
  • Tarja Friman
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 22BAJ
    Bioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan

Sisältö (OJ)

Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu annettujen tehtävien tekemiseen, aktiivisuuteen tunneilla sekä annettujen tehtävien tekeminen määräajassa valmiiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-Itsenäinen tutustuminen verkossa saatavilla oleviin oppimateriaaleihin sekä mahdollinen ennakkotehtävä ennen opetusta
-Verkko-opetus opintojakson Moodlessa
-Opetus etänä/lähiopetuksena syksyn 2022 aikana sisältäen teoriaopetusta, itsenäistä työskentelyä, keskusteluja, ryhmätehtäviä, tapauskeskustelua (case).

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali Moodlessa
Kurssiin kuuluva kirjallisuus ja muu oheismateriaali käydään tarkemmin läpi opetuksen alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna Tiainen
  • Henri Rikander
  • Tarja Friman
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 21BA
    Bioanalyytikot syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan

Sisältö (OJ)

Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Aika ja paikka

3. ja 4. periodi (3. periodin opetus teams)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu annettujen tehtävien tekemiseen, aktiivisuuteen tunneilla sekä annettujen tehtävien tekeminen määräajassa valmiiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-Itsenäinen tutustuminen verkossa saatavilla oleviin oppimateriaaleihin sekä mahdollinen ennakkotehtävä ennen opetusta
-Verkko-opetus opintojakson Moodlessa
-Opetus etänä helmikuun 2022 (maalis-huhtikuu tarkentuu myöhemmin) aikana sisältäen teoriaopetusta, itsenäistä työskentelyä, keskusteluja, ryhmätehtäviä, tapauskeskustelua (case) jne.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali Moodlessa
Kurssiin kuuluva kirjallisuus ja muu oheismateriaali käydään tarkemmin läpi opetuksen alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 13.09.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marika Toivonen
  • Piia Ylisaari
  • Kirsi Mansikkamäki
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 21BASJ
    Bioanalyytikot 2021 Seinäjoki

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan

Sisältö (OJ)

Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Arviointiasteikko

0-5