Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00FP05-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 13.09.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marika Toivonen
- Piia Ylisaari
- Kirsi Mansikkamäki
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
21BASJBioanalyytikot 2021 Seinäjoki
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
Sisältö (OJ)
Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti
Arviointiasteikko
0-5