Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00FP05-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2021 - 16.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.01.2022 - 13.09.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marika Toivonen
- Piia Ylisaari
- Kirsi Mansikkamäki
- Vastuuhenkilö
- Kirsi Mansikkamäki
- Opintojakso
- 7B00FP05
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
Sisältö (Opintojakso)
Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti
Arviointiasteikko
0-5
Lisätiedot
Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.