Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00FP05-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 30.11.2026

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jussi Savolainen
  • Tarja Friman
  • Siru Suoniemi

Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät

  • 23BA
    Bioanalyytikot syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan

Sisältö (OJ)

Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Aika ja paikka

3.-4. periodi 2024

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu annettujen tehtävien tekemiseen, aktiivisuuteen tunneilla sekä annettujen tehtävien tekeminen määräajassa valmiiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen tutustuminen verkossa saatavilla oppimateriaaleihin sekä mahdollinen ennakkotehtävä ennen opetusta.

Opetusmenetelmiä ovat lähiopetus, itsenäinen työskentey, ryhmätehtävät, tapauskeskustelut (case).

Pienryhmissä 100 % läsnäolo. Korvaavuus toisessa pienryhmässä.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali Moodlessa
Kurssiin kuuluva kirjallisuus ja muu oheismateriaali käydään tarkemmin läpi opetuksen alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.