Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00FP05-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Tiainen
  • Henri Rikander
  • Tarja Friman

Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät

  • 21BA
    Bioanalyytikot syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan

Sisältö (OJ)

Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Aika ja paikka

3. ja 4. periodi (3. periodin opetus teams)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu annettujen tehtävien tekemiseen, aktiivisuuteen tunneilla sekä annettujen tehtävien tekeminen määräajassa valmiiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-Itsenäinen tutustuminen verkossa saatavilla oleviin oppimateriaaleihin sekä mahdollinen ennakkotehtävä ennen opetusta
-Verkko-opetus opintojakson Moodlessa
-Opetus etänä helmikuun 2022 (maalis-huhtikuu tarkentuu myöhemmin) aikana sisältäen teoriaopetusta, itsenäistä työskentelyä, keskusteluja, ryhmätehtäviä, tapauskeskustelua (case) jne.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali Moodlessa
Kurssiin kuuluva kirjallisuus ja muu oheismateriaali käydään tarkemmin läpi opetuksen alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.