Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00FP05-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2022 - 23.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.01.2023 - 19.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Tiainen
- Tarja Friman
- Sairaanhoitaja,hoitotyö Virtuaalihenkilö
- Vastuuhenkilö
- Kirsi Mansikkamäki
- Ryhmät
-
22BABioanalyytikot syksy 2022
- Opintojakso
- 7B00FP05
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista ja pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- toimii rakentavasti ja vastuullisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia neuvonta-, opetus- ja ohjaustilanteita
- osaa suunnitella ja tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- osaa arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
Sisältö (Opintojakso)
Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaslähtöiset palveluperiaatteet
Asiakkaan arvostava kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen ohjaus ja ohjausmateriaali
Opetus- tai ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilökuntaa laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa erilaisia lähdemateriaaleja apuna käyttäen
- osaa joiltain osin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan sekä pyrkii kehittymään toiminnassaan
- osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
- itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- toimii hyvin asiakaslähtöisten ja hyvien palveluperiaatteiden mukaisesti
- osaa hyvin ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- osaa hyvin arvioida omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa ohjausmateriaalia
- osaa tuoda osaamisensa pienryhmän tai projektin käyttöön
- itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaan toteuttaen hyviä palveluperiaatteita
- osaa selkeästi ja asiakaslähtöisesti ohjata asiakkaita ja muuta terveydenhuoltohenkilöstöä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
- pohtii ja arvioi omaa asiakaspalvelu- ja ohjausosaamistaan ja kehittää sitä
- osaa tuottaa toimivaa ohjausmateriaalia
-tuo oman osaamisensa pienryhmätyöskentelyyn tai projektiin muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta ryhmän muille opiskelijoille rakentavasti
Aika ja paikka
3.-4. periodi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu annettujen tehtävien tekemiseen, aktiivisuuteen tunneilla sekä annettujen tehtävien tekeminen määräajassa valmiiksi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen tutustuminen verkossa saatavilla oppimateriaaleihin sekä mahdollinen ennakkotehtävä ennen opetusta.
Opetusmenetelmiä ovat lähiopetus, itsenäinen työskentey, ryhmätehtävät, tapauskeskustelut (case).
Pienryhmissä 100 % läsnäolo. Korvaavuus toisessa pienryhmässä.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaali Moodlessa
Kurssiin kuuluva kirjallisuus ja muu oheismateriaali käydään tarkemmin läpi opetuksen alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Lisätiedot
Opintojakso oltava suoritettu ennen 1.opintovuoden ohjattua harjoittelua.