Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: 7B00EG46

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat

Sisältö

Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Lisätiedot

-

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 14.03.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Siru Suoniemi
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 22BA
    Bioanalyytikot syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat

Sisältö (OJ)

Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti Examissa huhtikuussa 2024
I Uusintatentti ja korotustentti Examissa toukokuussa 2024
II Uusintakoe elokuussa 2024

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pari/pienryhmätyöskentely, kirjallisuuden/materiaalin lukeminen, tehtävien tekeminen ja niiden esittely.

Oppimateriaalit

Tenttikirja:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2009. Tutki ja kirjoita.

Tenttiin tulee lisäksi Moodlessa olevat luennot ja tutkimusetiikan materiaali.

Muuta syventävää kirjallisuutta:
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Heikkilä, Tarja 2017. Tilastollinen tutkimus. Ellibs.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja
Vilkka H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-kustannus. eKirja

Nettimateriaalia:
KvaliMOTV ja KvantiMOTV

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 16 h
Itsenäinen työskentely + Moodletehtävät 63 h
Tentti 2 h

Sisällön jaksotus

Johdanto ja yleistä tieteestä 2 t
Tutkimusprosessi, Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus 2 t
Tutkimusetiikka ja tutkimuksen luotettavuus 2 t
Tutkimussuunnitelma 2 t
Toiminnallinen opinnäytetyö ja kokeellinen tutkimus 2 t
Pro gradu -tutkimusten esittely 2 t
AMK-opinnäytetöiden esittely 2 t
Opinnäytetyöohjeisiin tutustuminen 2 t
Tentti 2 t

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo kaikilla tunneilla pakollinen.

Tunneilla alustuksia aiheesta ja pienryhmätehtäviä. Tehtävät tehdään n. 4 opiskelijan pienryhmissä.

Tämä opintojakso tulee olla suoritettuna ennen opinnäytetyön aloitusta.

Ilmoittautumisaika

05.06.2023 - 05.11.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 20.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Siru Suoniemi
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 22BAJ
    Bioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat

Sisältö (OJ)

Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti Examissa joulukuussa
I Uusintatentti ja korotustentti Examissa tammikuussa 2024
II Uusintakoe helmikuussa 2024

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pari/pienryhmätyöskentely, kirjallisuuden/materiaalin lukeminen, tehtävien tekeminen ja niiden esittely.

Oppimateriaalit

Tenttikirja:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2009. Tutki ja kirjoita.

Tenttiin tulee lisäksi Moodlessa olevat luennot ja tutkimusetiikan materiaali.

Muuta syventävää kirjallisuutta:
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Heikkilä, Tarja 2017. Tilastollinen tutkimus. Ellibs.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja
Vilkka H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-kustannus. eKirja

Nettimateriaalia:
KvaliMOTV ja KvantiMOTV

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 16 h
Itsenäinen työskentely + Moodletehtävät 63 h
Tentti 2 h

Sisällön jaksotus

Johdanto ja yleistä tieteestä 2 t
Tutkimusprosessi, Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus 2 t
Tutkimusetiikka ja tutkimuksen luotettavuus 2 t
Tutkimussuunnitelma 2 t
Toiminnallinen opinnäytetyö ja kokeellinen tutkimus 2 t
Pro gradu -tutkimusten esittely 2 t
AMK-opinnäytetöiden esittely 2 t
Opinnäytetyöohjeisiin tutustuminen 2 t
Tentti 2 t

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo kaikilla tunneilla pakollinen.

Tunneilla alustuksia aiheesta ja pienryhmätehtäviä. Tehtävät tehdään kolmen opiskelijan pienryhmissä.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 17.02.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 21BA
    Bioanalyytikot syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat

Sisältö (OJ)

Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 17.2.23
I Uusintatentti ja korotustentti Examissa maaliskuussa 2023
II Uusintakoe huhtikuussa 2023

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pieryhmätyöskentely, kirjallisuuden/materiaalin lukeminen, tehtävien tekeminen ja niiden esittely.

Oppimateriaalit

Tenttikirja:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2009. Tutki ja kirjoita.

Tenttiin tulee lisäksi Moodlessa olevat luennot ja tutkimusetiikan materiaali.

Muuta kirjallisuutta:
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Heikkilä, Tarja 2017. Tilastollinen tutkimus. Ellibs.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja
Vilkka H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-kustannus. eKirja

Nettimateriaalia:
KvaliMOTV ja KvantiMOTV

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 17 t
Itsenäinen työskentely 64 t

Sisällön jaksotus

11.1. Johdanto ja yleistä tieteestä 2 t
12.1. Tutkimusprosessi, Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus 2 t
19.1. Tutkimusetiikka ja tutkimuksen luotettavuus 2 t
23.1. Pro gradu -tutkimusten esittely 2 t
27.1. Toiminnallinen opinnäytetyö ja kokeellinen tutkimus 2 t
31.1. Tutkimussuunnitelma 2 t
1.2. AMK-opinnäytetöiden esittely 2 t
17.2. Tentti 2 t ja tentin palaute 1 t

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo kaikilla tunneilla pakollinen.

Tehtävät tehdään kolmen opiskelijan pienryhmissä. Esitys PowerPointilla 6 minuuttia ja keskustelu 2 minuuttia.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 16.04.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marika Toivonen
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 21BASJ
    Bioanalyytikot 2021 Seinäjoki

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat

Sisältö (OJ)

Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 23.02.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 20BA
    Bioanalyytikot syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat

Sisältö (OJ)

Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 22.2.22
I Uusintatentti ja korotustentti Examissa maaliskuussa 2022
II Uusintakoe huhtikuussa 2022

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pieryhmätyöskentely, kirjallisuuden lukeminen, tehtävien tekeminen ja niiden esittely

Oppimateriaalit

Tenttikirja:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2009. Tutki ja kirjoita.

Tenttiin tulee lisäksi Moodlessa olevat luennot ja tutkmusetiikan materiaali.

Muuta kirjallisuutta:
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Heikkilä, Tarja 2017. Tilastollinen tutkimus. Ellibs.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja

Nettimateriaalia:
KvaliMOTV ja KvantiMOTV

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 23 t
Itsenäinen työskentely 58 t

Sisällön jaksotus

11.1. Johdanto ja yleistä tieteestä 2 t
12.1. Tutkimusprosessi 2 t
13.1. Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus 2 t
19.1. Toiminnallinen opinnäytetyö ja kokeellinen tutkimus 2 t
25.1. Tutkimuksen luotettavuus 2 t
27.1. Tutkimusetiikka 2 t
9.-10.2. Pro gradu -tutkimusten esittely 4 t
16.2. AMK-opinnäytetöiden esittely 2 t
22.2. Tentti 2 t ja tentin palaute 1 t

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo kaikilla tunneilla pakollinen.