Skip to main content

Introduction to Research (3 cr)

Code: 7B00EG46-3004

General information


Enrolment period
28.11.2022 - 16.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.01.2023 - 17.02.2023
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Biomedical Laboratory Science
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Teachers
Eeva Liikanen
Person in charge
Kirsi Mansikkamäki
Course
7B00EG46

Objectives (course unit)

The students
- are familiar with research classification, phases of research process, and the outlines of analytical methods
- can assess ethics and reliability of research in all phases
- know issues related to research plan contents

Content (course unit)

Research classification and types
Phases of research process: orientation to the topic, planning, selection of method, collection of data, analysis, presentation of results, and discussion
Thesis plan / research plan
Assessing the reliability of information and its ethical use

Prerequisites (course unit)

-

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student can describe the phases of research process superficially. He/she knows quantitative and qualitative research strategies in a limited way.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student can describe the phases of research process well. He/she knows the principles of quantitative and qualitative research strategies.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student can apply research process to biomedical laboratory science. He/she can assess research in health sciences and biomedical laboratory science.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

-

Exam schedules

Tentti 17.2.23
I Uusintatentti ja korotustentti Examissa maaliskuussa 2023
II Uusintakoe huhtikuussa 2023

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, pieryhmätyöskentely, kirjallisuuden/materiaalin lukeminen, tehtävien tekeminen ja niiden esittely.

Learning materials

Tenttikirja:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2009. Tutki ja kirjoita.

Tenttiin tulee lisäksi Moodlessa olevat luennot ja tutkimusetiikan materiaali.

Muuta kirjallisuutta:
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Heikkilä, Tarja 2017. Tilastollinen tutkimus. Ellibs.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja
Vilkka H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-kustannus. eKirja

Nettimateriaalia:
KvaliMOTV ja KvantiMOTV

Student workload

Kontaktiopetus 17 t
Itsenäinen työskentely 64 t

Content scheduling

11.1. Johdanto ja yleistä tieteestä 2 t
12.1. Tutkimusprosessi, Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus 2 t
19.1. Tutkimusetiikka ja tutkimuksen luotettavuus 2 t
23.1. Pro gradu -tutkimusten esittely 2 t
27.1. Toiminnallinen opinnäytetyö ja kokeellinen tutkimus 2 t
31.1. Tutkimussuunnitelma 2 t
1.2. AMK-opinnäytetöiden esittely 2 t
17.2. Tentti 2 t ja tentin palaute 1 t

Completion alternatives

-

Further information

Läsnäolo kaikilla tunneilla pakollinen.

Tehtävät tehdään kolmen opiskelijan pienryhmissä. Esitys PowerPointilla 6 minuuttia ja keskustelu 2 minuuttia.

Go back to top of page