Introduction to Research (3 cr)
Code: 7B00EG46-3004
General information
- Enrolment period
- 28.11.2022 - 16.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.01.2023 - 17.02.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Objectives (course unit)
The students
- are familiar with research classification, phases of research process, and the outlines of analytical methods
- can assess ethics and reliability of research in all phases
- know issues related to research plan contents
Content (course unit)
Research classification and types
Phases of research process: orientation to the topic, planning, selection of method, collection of data, analysis, presentation of results, and discussion
Thesis plan / research plan
Assessing the reliability of information and its ethical use
Prerequisites (course unit)
-
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student can describe the phases of research process superficially. He/she knows quantitative and qualitative research strategies in a limited way.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student can describe the phases of research process well. He/she knows the principles of quantitative and qualitative research strategies.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student can apply research process to biomedical laboratory science. He/she can assess research in health sciences and biomedical laboratory science.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
-
Exam schedules
Tentti 17.2.23
I Uusintatentti ja korotustentti Examissa maaliskuussa 2023
II Uusintakoe huhtikuussa 2023
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pieryhmätyöskentely, kirjallisuuden/materiaalin lukeminen, tehtävien tekeminen ja niiden esittely.
Learning materials
Tenttikirja:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2009. Tutki ja kirjoita.
Tenttiin tulee lisäksi Moodlessa olevat luennot ja tutkimusetiikan materiaali.
Muuta kirjallisuutta:
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin.
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Heikkilä, Tarja 2017. Tilastollinen tutkimus. Ellibs.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Tuomi, J. Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu painos. Helsinki: Tammi. (myös e-kirjana)
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. eKirja
Vilkka H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-kustannus. eKirja
Nettimateriaalia:
KvaliMOTV ja KvantiMOTV
Student workload
Kontaktiopetus 17 t
Itsenäinen työskentely 64 t
Content scheduling
11.1. Johdanto ja yleistä tieteestä 2 t
12.1. Tutkimusprosessi, Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus 2 t
19.1. Tutkimusetiikka ja tutkimuksen luotettavuus 2 t
23.1. Pro gradu -tutkimusten esittely 2 t
27.1. Toiminnallinen opinnäytetyö ja kokeellinen tutkimus 2 t
31.1. Tutkimussuunnitelma 2 t
1.2. AMK-opinnäytetöiden esittely 2 t
17.2. Tentti 2 t ja tentin palaute 1 t
Completion alternatives
-
Further information
Läsnäolo kaikilla tunneilla pakollinen.
Tehtävät tehdään kolmen opiskelijan pienryhmissä. Esitys PowerPointilla 6 minuuttia ja keskustelu 2 minuuttia.