Siirry suoraan sisältöön

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys Laajuus (5 op)

Tunnus: 2E00EW90

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.

Sisältö

Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 23.09.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 22.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

45 - 55

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maaret Salminen
  • Media-ala Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö

Maaret Salminen

Ryhmät
  • 22MA
    Medianomi (AMK) 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.

Sisältö (OJ)

Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.

Aika ja paikka

2. periodi Zoomissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymästä syystä. Poissaolosta tulee ilmoittaa vastuuopettajalle etukäteen ja opiskelijan tulee korvata kyseinen kerta korvaavalla tehtävällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja, ammattilaisvierailijoita, ryhmätyöskentelyä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea ja digityökaluja.

Oppimateriaalit

opettajalta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja ohjaus 45 %, itsenäinen työskentely 55 %

Sisällön jaksotus

Ennakkovalmistautuminen itsenäisenä työskentelynä Moodlessa ajalla 25.9.-2.10. Kokoontumiskerrat (7 kpl) etänä Zoomissa maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 7.10., 21.10., 28.10., 4.11., 11.11., 18.11., 9.12.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu ammattilaisvierailun yhteydessä

Kansainvälisyys

Mahdolliset KV-yhteydet kytkeytyvät oppimistehtäviin

Lisätietoja opiskelijoille

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Kurssilla keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen AV-alan tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään ideointi- ja kehittämistehtävä. Fokus on asiakaslähtöisessä videotuotannossa sekä vastuullisuudessa ja eettisyydessä. Tarkempi ohjelma esitellään kurssin käynnistyessä.

Kurssi alkaa ennakkovalmistautumisella, joka on itsenäistä työskentelyä Moodlessa ajalla 25.9.-2.10. Kurssialueen avautumisesta tiedotetaan ilmoittautuneille erikseen Moodlen kautta.

Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat etänä Zoomissa maanantaisin klo 13–16 seuraavasti: 7.10., 21.10., 28.10., 4.11., 11.11., 18.11., 9.12. Kokoontumiskertojen välissä edistetään itsenäisesti ideointi- ja kehittämistehtävää. Itsenäisen työskentelyn osuus on keskeinen osa kurssin laajuutta (5 op), joten opiskelijan tulee varata kalenteriinsa työskentelyaikaa myös kokoontumiskertojen ulkopuolelle.

Ilmoittautumisaika

15.07.2023 - 29.09.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 22.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 55

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maaret Salminen
  • Mika Kylänen
Vastuuhenkilö

Maaret Salminen

Ryhmät
  • 21MA
    Medianomi (AMK) 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.

Sisältö (OJ)

Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.

Aika ja paikka

2. periodi Zoomissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymästä syystä. Poissaolosta tulee ilmoittaa vastuuopettajalle etukäteen ja opiskelijan tulee korvata kyseinen kerta korvaavalla tehtävällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja, ammattilaisvierailijoita, ryhmätyöskentelyä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea, etätyöskentelyalustoja ja digityökaluja.

Oppimateriaalit

opettajalta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja ohjaus 45 %, itsenäinen työskentely 55 %

Sisällön jaksotus

Maanantaisin klo 13-16 kokoontumiskertoja 8 kpl: 2.10., 9.10., 23.10., 30.10., 6.11., 13.11., 20.11., 11.12. Kokoontumiskerrat Zoomissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötä tehdään ammattilaisvierailijoiden yhteydessä

Kansainvälisyys

Mahdolliset KV-yhteydet kytkeytyvät oppimistehtäviin

Lisätietoja opiskelijoille

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Toteutuksella keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään harjoituksia. Tarkemmat teemat ilmoitetaan kurssin käynnistyessä.

Maanantaisin klo 13-16 kokoontumiskertoja 8 kpl: 2.10., 9.10., 23.10., 30.10., 6.11., 13.11., 20.11., 11.12. Kokoontumiskerrat Zoomissa.

Ilmoittautumisaika

06.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 12.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maaret Salminen
  • Media-ala Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät
  • 20MA
    Medianomi (AMK) 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.

Sisältö (OJ)

Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.

Aika ja paikka

1.-2.-periodit etänä Zoomissa ja Sprint Innovation Festivalin tiloissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksella ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja, ammattilaisvierailijoita, ryhmätyöskentelyä, osallistuminen Sprint Innovation Festivaliin joko monialaisissa opiskelijatiimeissä tai AV-tekijätiimissä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea, etätyöskentelyalustoja ja digityökaluja.

Oppimateriaalit

opettajalta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus, ohjaus ja Sprint Innovation Festival 60%, itsenäinen työskentely 40%

Sisällön jaksotus

Kokoontumiskerrat etänä (7 kpl) maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 5.9. (ei yhteistä kokoontumista, vaan tehdään itsenäisesti Moodlessa), 19.9., 3.10., 24.10., 31.10., 21.11. ja 5.12.2022

Sprint Innovation Festival 7.-11.11.2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sprint Innovation Festivalin AV-tiimiläisten osalta suoritustapaa tarkennetaan kurssin käynnistyessä.

Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötä tehdään ammattilaisvierailuiden ja Sprint Innovation Festivaalin yhteydessä.

Kansainvälisyys

Sprint Innovation Festivalin yhteydessä

Lisätietoja opiskelijoille

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Toteutuksella keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään harjoituksia. Tarkemmat teemat ilmoitetaan kurssin käynnistyessä.

Kokoontumiskerrat etänä (7 kpl) maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 5.9. (ei yhteistä kokoontumista, vaan tehdään itsenäisesti Moodlessa), 19.9., 3.10., 24.10., 31.10., 21.11. ja 5.12.2022

Sprint Innovation Festival 7.-11.11.2022