Siirry suoraan sisältöön

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys  (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2E00EW90-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 12.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Koulutus

  • Media-alan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maaret Salminen
  • Media-ala Virtuaalihenkilö

Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät

  • 20MA
    Medianomi (AMK) 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.

Sisältö (OJ)

Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.

Aika ja paikka

1.-2.-periodit etänä Zoomissa ja Sprint Innovation Festivalin tiloissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksella ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja, ammattilaisvierailijoita, ryhmätyöskentelyä, osallistuminen Sprint Innovation Festivaliin joko monialaisissa opiskelijatiimeissä tai AV-tekijätiimissä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea, etätyöskentelyalustoja ja digityökaluja.

Oppimateriaalit

opettajalta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus, ohjaus ja Sprint Innovation Festival 60%, itsenäinen työskentely 40%

Sisällön jaksotus

Kokoontumiskerrat etänä (7 kpl) maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 5.9. (ei yhteistä kokoontumista, vaan tehdään itsenäisesti Moodlessa), 19.9., 3.10., 24.10., 31.10., 21.11. ja 5.12.2022

Sprint Innovation Festival 7.-11.11.2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sprint Innovation Festivalin AV-tiimiläisten osalta suoritustapaa tarkennetaan kurssin käynnistyessä.

Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötä tehdään ammattilaisvierailuiden ja Sprint Innovation Festivaalin yhteydessä.

Kansainvälisyys

Sprint Innovation Festivalin yhteydessä

Lisätietoja opiskelijoille

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Toteutuksella keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään harjoituksia. Tarkemmat teemat ilmoitetaan kurssin käynnistyessä.

Kokoontumiskerrat etänä (7 kpl) maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 5.9. (ei yhteistä kokoontumista, vaan tehdään itsenäisesti Moodlessa), 19.9., 3.10., 24.10., 31.10., 21.11. ja 5.12.2022

Sprint Innovation Festival 7.-11.11.2022