AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00EW90-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 12.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Media-ala Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
20MAMedianomi (AMK) 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.
Sisältö (OJ)
Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.
Aika ja paikka
1.-2.-periodit etänä Zoomissa ja Sprint Innovation Festivalin tiloissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja, ammattilaisvierailijoita, ryhmätyöskentelyä, osallistuminen Sprint Innovation Festivaliin joko monialaisissa opiskelijatiimeissä tai AV-tekijätiimissä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea, etätyöskentelyalustoja ja digityökaluja.
Oppimateriaalit
opettajalta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus, ohjaus ja Sprint Innovation Festival 60%, itsenäinen työskentely 40%
Sisällön jaksotus
Kokoontumiskerrat etänä (7 kpl) maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 5.9. (ei yhteistä kokoontumista, vaan tehdään itsenäisesti Moodlessa), 19.9., 3.10., 24.10., 31.10., 21.11. ja 5.12.2022
Sprint Innovation Festival 7.-11.11.2022
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sprint Innovation Festivalin AV-tiimiläisten osalta suoritustapaa tarkennetaan kurssin käynnistyessä.
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyötä tehdään ammattilaisvierailuiden ja Sprint Innovation Festivaalin yhteydessä.
Kansainvälisyys
Sprint Innovation Festivalin yhteydessä
Lisätietoja opiskelijoille
AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Toteutuksella keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään harjoituksia. Tarkemmat teemat ilmoitetaan kurssin käynnistyessä.
Kokoontumiskerrat etänä (7 kpl) maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 5.9. (ei yhteistä kokoontumista, vaan tehdään itsenäisesti Moodlessa), 19.9., 3.10., 24.10., 31.10., 21.11. ja 5.12.2022
Sprint Innovation Festival 7.-11.11.2022