Siirry suoraan sisältöön

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys  (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2E00EW90-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.07.2023 - 29.09.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 22.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 55

Koulutus

  • Media-alan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maaret Salminen
  • Mika Kylänen

Vastuuhenkilö

Maaret Salminen

Ryhmät

  • 21MA
    Medianomi (AMK) 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.

Sisältö (OJ)

Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.

Aika ja paikka

2. periodi Zoomissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymästä syystä. Poissaolosta tulee ilmoittaa vastuuopettajalle etukäteen ja opiskelijan tulee korvata kyseinen kerta korvaavalla tehtävällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja, ammattilaisvierailijoita, ryhmätyöskentelyä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea, etätyöskentelyalustoja ja digityökaluja.

Oppimateriaalit

opettajalta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja ohjaus 45 %, itsenäinen työskentely 55 %

Sisällön jaksotus

Maanantaisin klo 13-16 kokoontumiskertoja 8 kpl: 2.10., 9.10., 23.10., 30.10., 6.11., 13.11., 20.11., 11.12. Kokoontumiskerrat Zoomissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötä tehdään ammattilaisvierailijoiden yhteydessä

Kansainvälisyys

Mahdolliset KV-yhteydet kytkeytyvät oppimistehtäviin

Lisätietoja opiskelijoille

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Toteutuksella keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään harjoituksia. Tarkemmat teemat ilmoitetaan kurssin käynnistyessä.

Maanantaisin klo 13-16 kokoontumiskertoja 8 kpl: 2.10., 9.10., 23.10., 30.10., 6.11., 13.11., 20.11., 11.12. Kokoontumiskerrat Zoomissa.