Siirry suoraan sisältöön

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys  (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2E00EW90-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 23.09.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 22.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

45 - 55

Koulutus

  • Media-alan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maaret Salminen
  • Media-ala Virtuaalihenkilö

Vastuuhenkilö

Maaret Salminen

Ryhmät

  • 22MA
    Medianomi (AMK) 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.

Sisältö (OJ)

Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.

Aika ja paikka

2. periodi Zoomissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymästä syystä. Poissaolosta tulee ilmoittaa vastuuopettajalle etukäteen ja opiskelijan tulee korvata kyseinen kerta korvaavalla tehtävällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja, ammattilaisvierailu, ryhmätyöskentelyä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea ja digityökaluja.

Oppimateriaalit

opettajalta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja ohjaus 45 %, itsenäinen työskentely 55 %

Sisällön jaksotus

Ennakkovalmistautuminen itsenäisenä työskentelynä Moodlessa ajalla 25.9.-2.10. Kokoontumiskerrat (7 kpl) etänä Zoomissa maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 7.10., 21.10., 28.10., 4.11., 11.11., 18.11., 9.12.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu ammattilaisvierailun yhteydessä

Kansainvälisyys

Mahdolliset KV-yhteydet kytkeytyvät oppimistehtäviin

Lisätietoja opiskelijoille

AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Kurssilla keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen AV-alan tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään ideointi- ja kehittämistehtävä. Fokus on asiakaslähtöisessä videotuotannossa sekä vastuullisuudessa ja eettisyydessä. Tarkempi ohjelma esitellään kurssin käynnistyessä. Opettajat: Maaret Salminen (TAMK), Henna Seppälä (vier. Videolle).

Kurssi alkaa ennakkovalmistautumisella, joka on itsenäistä työskentelyä Moodlessa ajalla 25.9.-2.10. Kurssialueen avautumisesta tiedotetaan ilmoittautuneille erikseen Moodlen kautta.

Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat etänä Zoomissa maanantaisin klo 13–16 seuraavasti: 7.10., 21.10., 28.10., 4.11., 11.11., 18.11., 9.12. Kokoontumiskertojen välissä edistetään itsenäisesti ideointi- ja kehittämistehtävää. Itsenäisen työskentelyn osuus on keskeinen osa kurssin laajuutta (5 op), joten opiskelijan tulee varata kalenteriinsa työskentelyaikaa myös kokoontumiskertojen ulkopuolelle.