Siirry suoraan sisältöön

Kestävää hyvinvointia asiakkaalleLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00GK32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla muodostat käsityksen asiakkaan kokemuksesta yhteensovittaen palvelu- ja vieraanvaraisuusosaamista, muotoiluajattelua, kestävyyttä ja hyvinvointia.

Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa

Sisältö

MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 11.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Sahlsten
  • Taija Karhe
Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät
  • 24MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla muodostat käsityksen asiakkaan kokemuksesta yhteensovittaen palvelu- ja vieraanvaraisuusosaamista, muotoiluajattelua, kestävyyttä ja hyvinvointia.

Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa

Sisältö (OJ)

MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.

Aika ja paikka

Opintojakson eteneminen.

30.8.2024 Moodle avautuu, tehtävät aloitetaan itsenäisesti
11.10.2024 9-11.30 Etäkontakti, opintojakson ryhmätehtävien purku Zoomissa (huomioithan, että opintojaksolla on vain yksi etäkontakti).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Tiedonhankinta
Harjoitustehtävät
Ohjaus

Oppimateriaalit

Osoitetaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä. ( 1 op = 27 h)

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitus itsenäisesti.
Parityöskentely.
Ryhmätyöskentely ja ryhmätehtävän purku etäkontaktina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-osaamisen näyttö.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään ma 26.8. mennessä (Jaana Sahlsten). Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 10.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

45 - 60

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Mika Kylänen
Vastuuhenkilö

Mika Kylänen

Ryhmät
  • 24RESTO
    Palveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla muodostat käsityksen asiakkaan kokemuksesta yhteensovittaen palvelu- ja vieraanvaraisuusosaamista, muotoiluajattelua, kestävyyttä ja hyvinvointia.

Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa

Sisältö (OJ)

MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutus 26.8.-10.10.2024.
maanantaisin klo 12.30-15.00 tai 12.30-16.00, luentomaanantait (lähiopetus TAMK)
torstaisin klo 9.00-11.30, sparraustorstait, tiimien ohjausta (etänä Zoomin välityksellä - myöhemmin vahvistuu, mitkä ohjauskerrat ovat TAMKilla lähi)
LISÄKSI tiimi sopii itsenäisesti omaa tiimityöskentelyaikaa arkiviikolle viikon teeman parissa työskentelemiseksi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Vaaditut yksilö- ja tiimitehtävät on toteutettava opintojakson aikataulun puitteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

40% arvosanasta tulee alkuviikoille sijoittuvasta käsikirjasto-osuudesta, jossa on sekä yksilö- että tiimipanos (asteikko 0-5).

60% arvosanasta tulee viimeisille viikoille sijoittuvasta palvelumuotoiluosuudesta, jossa tiimi arvioi ja mallintaa toimeksiantoon liittyvän palvelun. Lisäksi tähän osuuteen kuuluu itse- ja vertaisarviointi, joka tehdään yksilönä (asteikko 0-5).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot - viikon teeman mukaiset luennot maanantai-iltapäivisin
Harjoitustehtävät - viikon teeman mukaan (tiedonhakua, käsikirjan tekoa Moodleen, tiimin esitys luokassa)
Tiimien ohjaus - viikon teeman mukaisesti torstaiaamupäivisin ja tarvittaessa erikseen sopien
Yhteistyöprojekti Tampereen kaupungin museoiden kanssa toimeksiantona - palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön tuplatimanttimallin mukaisesti (asiakasymmärrys, määrittely, ideointi ja mallinnus)

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana opettajien vinkit lähdemateriaaleista - lähdemateriaalia Moodlessa.
Vieraanvaraisuuteen, asiakaskokemukseen, hyvinvointiin ja kestävyyteen sekä palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus ja digitaaliset lähteet.
Opiskelijat tekevät tiedonhankintaa myös itsenäisesti ja tiimeissä.
Esimerkkejä tarkoituksenmukaisesta kirjallisuudesta esim. palvelumuotoiluun liittyen:
Koivisto ym. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Tuulaniemi 2011. Palvelumuotoilu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op; 1 op = 27 h opiskelijan työtä, eli 5 op = 135 h opiskelijan työtä

Yhteinen kontaktiopetus ja ohjauskerrat = 35 h (n. 5 h per viikko seitsemän viikon aikana)
Opiskelijan itsenäinen työskentely ja työskentely tiimin kanssa= 100 h

Sisällön jaksotus

vko 35 Opintojakson toteutuksen esittely 26.8., tiimiytyminen, orientointiluennot (INFO)
vko 36-37 Vieraanvaraisuus ja asiakaskokemus & Hyvinvointia kestävästi
vko 37-41 YRITYSTOIMEKSIANTO, PALVELUMUOTOILUN SOVELTAMINEN:
vko 37-38 Asiakasymmärryksen hankinta
vko 39 Kiteytys
vko 40 Ideointi
vko 41 Palvelun mallinnus, tiivistys ja esitys toimeksiantajalle 7.10., itse- ja vertaisarviointi 10.10.

Aikataulu ja sisällön jaksotus tarkentuvat opintojakson käynnistyessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-osaamisen näyttö.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään 23.8. mennessä. Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksototeutuksella sovelletaan palvelumuotoilua toimeksiannon mukaiseen yhteistyöprojektiin. Yhteistyökumppanina syksyllä 2024 on Tampereen kaupungin Kulttuurin palveluryhmä, valikoima Tampereen museoita ja/tai kulttuurikohteita. Opiskelijat toteuttavat tiimityönä asiakastutkimusta ja palveluideointia näiden tarpeisiin ja lähtökohdista.

Kansainvälisyys

Osa oppimateriaalista voi olla englanninkielistä, ja opetuksessa ja tiedonhankinnassa voidaan hyödyntää kansainvälisiä esimerkkejä.

Lisätietoja opiskelijoille

Ks. opintojakson Moodle-toteutus.