Kestävää hyvinvointia asiakkaalle (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00GK32-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2025 - 22.08.2025
Ajoitus
29.08.2025 - 09.10.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sami Salonen
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Sami Salonen
Ryhmät
-
25MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2025
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla muodostat käsityksen asiakkaan kokemuksesta yhteensovittaen palvelu- ja vieraanvaraisuusosaamista, muotoiluajattelua, kestävyyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa
Sisältö (OJ)
MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.
Aika ja paikka
Opintojakson eteneminen.
xx.x.2025 Moodle avautuu, tehtävät aloitetaan itsenäisesti
29.8.2025 12.30-15.00 Etäkontakti
9.10.2025 12.30-15.00 Etäkontakti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu
Tiedonhankinta
Harjoitustehtävät
Ohjaus
Oppimateriaalit
Osoitetaan Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä. ( 1 op = 27 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson aloitus perjantaina 29.8. etäkontaktina/ Zoom.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-osaamisen näyttö.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen eAHOT-järjestelmään ma 25.8. mennessä (Taija Karhe). Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.