Siirry suoraan sisältöön

Kestävää hyvinvointia asiakkaalleLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00GK32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla muodostat käsityksen asiakkaan kokemuksesta yhteensovittaen palvelu- ja vieraanvaraisuusosaamista, muotoiluajattelua, kestävyyttä ja hyvinvointia.

Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa

Sisältö

MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 11.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Sahlsten
  • Taija Karhe
Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät
  • 24MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla muodostat käsityksen asiakkaan kokemuksesta yhteensovittaen palvelu- ja vieraanvaraisuusosaamista, muotoiluajattelua, kestävyyttä ja hyvinvointia.

Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa

Sisältö (OJ)

MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.

Aika ja paikka

Opintojakson eteneminen.

30.8.2024 Moodle avautuu, tehtävät aloitetaan itsenäisesti
11.10.2024 9-11.30 Etäkontakti, opintojakson ryhmätehtävien purku Zoomissa (huomioithan, että opintojaksolla on vain yksi etäkontakti).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Tiedonhankinta
Harjoitustehtävät
Ohjaus

Oppimateriaalit

Osoitetaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä. ( 1 op = 27 h)

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitus itsenäisesti.
Parityöskentely.
Ryhmätyöskentely ja ryhmätehtävän purku etäkontaktina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-osaamisen näyttö.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään ma 26.8. mennessä (Jaana Sahlsten). Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.