Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiset perustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG24-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 16.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2020 - 02.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 35
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Päivi Lehtonen
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Opintojakso
2X00CG24

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opiskelija osaa
- huomioida kasvatuspsykologisia lähtökohtia oppimisessa
- suunnitella, ohjata ja arvioida erilaisia opetus- ja oppimistilanteita
- yhdistää omia käsityksiään oppimisen, kasvatuksen ja kehityksen teoreettisiin lähestymistapoihin
- syventää omaa käyttötietoaan huomioiden ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa ja arvioida erilaisten oppijoiden oppimisen lähtökohtia ja oppimistarpeita
- kuvata ja pohtia omaa opettajuuttaan ja hyvinvointiaan
- käyttää persoonallisuus- ja kehityspsykologian teoriota apuna omassa työskentelyssään
- käyttää oppimiaan asioita opetusharjoittelussaan

Sisältö (Opintojakso)

Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.

Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- miten suunnitellaan ja arvioidaan pedagogisesti mielekkäitä opetus- ja oppimistilanteita?
- miten opetuksessa voi ottaa huomioon yksilölliset oppimisen tavat ja oppimisen monimuotoisuuden?
- miksi opettajan on tärkeää pohtia ja tunnistaa omaa käyttötietoaan?
- miten musiikkipedagogi voi soveltaa kasvatuspsykologian sekä persoonallisuus- ja kehityspsykologian tietoa?
- miksi opettajan on hyvä huolehtia hyvinvoinnistaan?

Aika ja paikka

09.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
16.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
23.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
30.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
20.02.2020 08.30 - 12.15 H2-23
05.03.2020 08.30 - 12.15 H2-23
19.03.2020 08.30 - 12.15 H2-23
26.03.2020 08.30 - 12.15 H2-23
02.04.2020 08.30 - 12.15 H2-23

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

26.3.2020 klo 9-11, ellei toisin ilmoiteta.
Mahdollisesta uusinnasta ilmoitetaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetukseen on tarkoitus osallistua joka kerta. Vain pakottavasta syystä voi olla poissa. Mahdolliset poissaolojen aikaiset osuudet on suoritettava tehtävillä. Opiskelija katsoo itse Tabulan linkin kautta saavutettavasta taulukosta poissaolonsa aikaiset asiat ja tekee ko. asioista koosteen opettajuuden käsikirjaansa. Kooste otsikoidaan selkeästi niin, että siitä selviää, että kysymys on poissaolon aikaisen osaamisen osoittamisesta.
Opiskeluun kuuluu lähiopetukseen osallistumisen lisäksi osallistumista yksilö- ja pienryhmätehtävien valmisteluihin ja esittämisiin sekä opettajuuden käsikirjan kokoaminen ja lopuksi tentti.
Opintojaksoa arvioidaan asteikolla:
hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Arviointi tapahtuu itse- ja vertaisarviointina sekä opettajan suorittamana arviointina.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, saanut hyväksytyn arvioinnin tentistä, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole korvaamattomia poissaoloja.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus,aktivoivat kirjoitustehtävät,esitelmät,yhteistoiminnallinen oppiminen,opetuskeskustelu,demonstraatiot,harjoitukset,harjoitustyöt,referaatti/essee|kenttätyöskentely (mahdolliset osallistumiset sopiviin tilaisuuksiin tai tarjoutuviin opintokäynteihin tms.)

Oppimateriaalit

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: WSOY.
Jantunen. T. & Ojanen, E. (toim.) 2011. Sydämen sivistys - Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY. Tai uudempi versio kirjasta.
Lyytinen, P. Korkiakangas, M.& Lyytinen, H. 1997. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Helsinki: WSOY. Tai uudempi versio kirjasta.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P. & Nurmi, J. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Sanoma Pro.
Sallila, P & Malinen, A.(toim.) 2002. Opettajuus muutoksessa. Aikuiskasvatuksen 43. vuosi-kirja. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2000. Didaktiikan perusteet. Helsinki : WSOY.
Kirjoja käytetään soveltuvin osin. Lisäksi voidaan käyttää opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja, artikkeleita tai muuta materiaalia tarpeen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia, josta lähiopetusta on 36 oppituntia muun osuuden eli 97 tunnin toteutuessa yksilö- ja ryhmätyönä itsenäisesti opiskellen.

Sisällön jaksotus

Tabulaan sijoitetaan linkki, josta pääsee katsomaan koko opintojaksoa koskevaa taulukkoa. Taulukosta selviävät kaikki opintojakson tärkeät asiat. Opettaja päivittää taulukkoa opintojakson edetessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvotellaan erikseen opettajan kanssa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, saanut hyväksytyn arvioinnin tentistä, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole korvaamattomia poissaoloja. Jos opiskelija on poissa yli puolet lähiopetustunneista, opintojakson suoritus hylätään.

Siirry alkuun