Pedagogiset perustaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG24-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2019 - 16.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2020 - 02.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 35
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija osaa
- huomioida kasvatuspsykologisia lähtökohtia oppimisessa
- suunnitella, ohjata ja arvioida erilaisia opetus- ja oppimistilanteita
- yhdistää omia käsityksiään oppimisen, kasvatuksen ja kehityksen teoreettisiin lähestymistapoihin
- syventää omaa käyttötietoaan huomioiden ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa ja arvioida erilaisten oppijoiden oppimisen lähtökohtia ja oppimistarpeita
- kuvata ja pohtia omaa opettajuuttaan ja hyvinvointiaan
- käyttää persoonallisuus- ja kehityspsykologian teoriota apuna omassa työskentelyssään
- käyttää oppimiaan asioita opetusharjoittelussaan
Sisältö (Opintojakso)
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.
Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- miten suunnitellaan ja arvioidaan pedagogisesti mielekkäitä opetus- ja oppimistilanteita?
- miten opetuksessa voi ottaa huomioon yksilölliset oppimisen tavat ja oppimisen monimuotoisuuden?
- miksi opettajan on tärkeää pohtia ja tunnistaa omaa käyttötietoaan?
- miten musiikkipedagogi voi soveltaa kasvatuspsykologian sekä persoonallisuus- ja kehityspsykologian tietoa?
- miksi opettajan on hyvä huolehtia hyvinvoinnistaan?
Aika ja paikka
09.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
16.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
23.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
30.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
20.02.2020 08.30 - 12.15 H2-23
05.03.2020 08.30 - 12.15 H2-23
19.03.2020 08.30 - 12.15 H2-23
26.03.2020 08.30 - 12.15 H2-23
02.04.2020 08.30 - 12.15 H2-23
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
26.3.2020 klo 9-11, ellei toisin ilmoiteta.
Mahdollisesta uusinnasta ilmoitetaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetukseen on tarkoitus osallistua joka kerta. Vain pakottavasta syystä voi olla poissa. Mahdolliset poissaolojen aikaiset osuudet on suoritettava tehtävillä. Opiskelija katsoo itse Tabulan linkin kautta saavutettavasta taulukosta poissaolonsa aikaiset asiat ja tekee ko. asioista koosteen opettajuuden käsikirjaansa. Kooste otsikoidaan selkeästi niin, että siitä selviää, että kysymys on poissaolon aikaisen osaamisen osoittamisesta.
Opiskeluun kuuluu lähiopetukseen osallistumisen lisäksi osallistumista yksilö- ja pienryhmätehtävien valmisteluihin ja esittämisiin sekä opettajuuden käsikirjan kokoaminen ja lopuksi tentti.
Opintojaksoa arvioidaan asteikolla:
hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Arviointi tapahtuu itse- ja vertaisarviointina sekä opettajan suorittamana arviointina.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, saanut hyväksytyn arvioinnin tentistä, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole korvaamattomia poissaoloja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus,aktivoivat kirjoitustehtävät,esitelmät,yhteistoiminnallinen oppiminen,opetuskeskustelu,demonstraatiot,harjoitukset,harjoitustyöt,referaatti/essee|kenttätyöskentely (mahdolliset osallistumiset sopiviin tilaisuuksiin tai tarjoutuviin opintokäynteihin tms.)
Oppimateriaalit
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: WSOY.
Jantunen. T. & Ojanen, E. (toim.) 2011. Sydämen sivistys - Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY. Tai uudempi versio kirjasta.
Lyytinen, P. Korkiakangas, M.& Lyytinen, H. 1997. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Helsinki: WSOY. Tai uudempi versio kirjasta.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P. & Nurmi, J. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Sanoma Pro.
Sallila, P & Malinen, A.(toim.) 2002. Opettajuus muutoksessa. Aikuiskasvatuksen 43. vuosi-kirja. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2000. Didaktiikan perusteet. Helsinki : WSOY.
Kirjoja käytetään soveltuvin osin. Lisäksi voidaan käyttää opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja, artikkeleita tai muuta materiaalia tarpeen mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
133 tuntia, josta lähiopetusta on 36 oppituntia muun osuuden eli 97 tunnin toteutuessa yksilö- ja ryhmätyönä itsenäisesti opiskellen.
Sisällön jaksotus
Tabulaan sijoitetaan linkki, josta pääsee katsomaan koko opintojaksoa koskevaa taulukkoa. Taulukosta selviävät kaikki opintojakson tärkeät asiat. Opettaja päivittää taulukkoa opintojakson edetessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvotellaan erikseen opettajan kanssa.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, saanut hyväksytyn arvioinnin tentistä, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole korvaamattomia poissaoloja. Jos opiskelija on poissa yli puolet lähiopetustunneista, opintojakson suoritus hylätään.