Pedagogical Basic Skills (5 cr)
Code: 2X00CG24-3005
General information
- Enrolment period
- 10.06.2019 - 16.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2020 - 02.04.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Music
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 6 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Culture and Arts, Music
Objectives (course unit)
Students are able to
- plan, give guidance, and assess various teaching and learning situations
- make connections between own thoughts and theoretical approach methods
- produce an rough draft of their own applied knowledge
The aims of the course are:
- to recognize and make assessment of the starting points and demands of the diversive pupils
- to describe and assess the own teacher´s role by means of personality and developmental psychology
- to describe the principles of interactive discussion for assessment
- to evaluate and give feedback processwise to support the pupils learning
- to apply principles of pedagogic wellbeing in the work
Content (course unit)
Core questions to be answered
- What is pedagogical wellbeing and how can it be influenced?
- What is the meaning of assessment and feedback in learning?
- How to include individual learning methods and the diveristy of learning in teaching?
- Why is it important for a teacher to review and recognize own applied knowledge?
- How can a music pedagogue apply knowledge of personality and developmental psychology?
Location and time
09.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
16.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
23.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
30.01.2020 08.30 - 12.15 H2-23
20.02.2020 08.30 - 12.15 H2-23
05.03.2020 08.30 - 12.15 H2-23
19.03.2020 08.30 - 12.15 H2-23
26.03.2020 08.30 - 12.15 H2-23
02.04.2020 08.30 - 12.15 H2-23
Exam schedules
26.3.2020 klo 9-11, ellei toisin ilmoiteta.
Mahdollisesta uusinnasta ilmoitetaan erikseen.
Evaluation methods and criteria
Lähiopetukseen on tarkoitus osallistua joka kerta. Vain pakottavasta syystä voi olla poissa. Mahdolliset poissaolojen aikaiset osuudet on suoritettava tehtävillä. Opiskelija katsoo itse Tabulan linkin kautta saavutettavasta taulukosta poissaolonsa aikaiset asiat ja tekee ko. asioista koosteen opettajuuden käsikirjaansa. Kooste otsikoidaan selkeästi niin, että siitä selviää, että kysymys on poissaolon aikaisen osaamisen osoittamisesta.
Opiskeluun kuuluu lähiopetukseen osallistumisen lisäksi osallistumista yksilö- ja pienryhmätehtävien valmisteluihin ja esittämisiin sekä opettajuuden käsikirjan kokoaminen ja lopuksi tentti.
Opintojaksoa arvioidaan asteikolla:
hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Arviointi tapahtuu itse- ja vertaisarviointina sekä opettajan suorittamana arviointina.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, saanut hyväksytyn arvioinnin tentistä, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole korvaamattomia poissaoloja.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
lähiopetus,aktivoivat kirjoitustehtävät,esitelmät,yhteistoiminnallinen oppiminen,opetuskeskustelu,demonstraatiot,harjoitukset,harjoitustyöt,referaatti/essee|kenttätyöskentely (mahdolliset osallistumiset sopiviin tilaisuuksiin tai tarjoutuviin opintokäynteihin tms.)
Learning materials
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: WSOY.
Jantunen. T. & Ojanen, E. (toim.) 2011. Sydämen sivistys - Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY. Tai uudempi versio kirjasta.
Lyytinen, P. Korkiakangas, M.& Lyytinen, H. 1997. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Helsinki: WSOY. Tai uudempi versio kirjasta.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P. & Nurmi, J. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Sanoma Pro.
Sallila, P & Malinen, A.(toim.) 2002. Opettajuus muutoksessa. Aikuiskasvatuksen 43. vuosi-kirja. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2000. Didaktiikan perusteet. Helsinki : WSOY.
Kirjoja käytetään soveltuvin osin. Lisäksi voidaan käyttää opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja, artikkeleita tai muuta materiaalia tarpeen mukaan.
Student workload
133 tuntia, josta lähiopetusta on 36 oppituntia muun osuuden eli 97 tunnin toteutuessa yksilö- ja ryhmätyönä itsenäisesti opiskellen.
Content scheduling
Tabulaan sijoitetaan linkki, josta pääsee katsomaan koko opintojaksoa koskevaa taulukkoa. Taulukosta selviävät kaikki opintojakson tärkeät asiat. Opettaja päivittää taulukkoa opintojakson edetessä.
Completion alternatives
Neuvotellaan erikseen opettajan kanssa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät, saanut hyväksytyn arvioinnin tentistä, osallistunut riittävästi ryhmätöihin eikä hänellä ole korvaamattomia poissaoloja. Jos opiskelija on poissa yli puolet lähiopetustunneista, opintojakson suoritus hylätään.