Siirry suoraan sisältöön

Elämysten tuotteistaminen ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TK00CX37-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2016 - 12.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.09.2016 - 07.10.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Huomisen matkailukohde -erikoistumiskoulutus
Opettajat
Sari Matala
Riitta Brännare
Vastuuhenkilö
Sari Matala
Opintojakso
TK00CX37

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson kuvaus
Tavaroiden ja palveluiden myymisen lisäksi on tärkeää osata tuotteistaa ja markkinoida kokonaisvaltaisia ja mielekkäitä elämyksiä asiakaslähtöisesti. Opintojakso keskittyy matkailualan elämystuotteiden suunnitteluun, palvelumuotoiluun, analysointiin ja markkinointiin hyödyntäen elämystalouden periaatteita ja käytännönläheisiä menetelmiä.

Opiskelija osaa
* käyttää palvelumuotoilun keinoja matkailupalvelujen analysoimisessa, tuotteistamisessa ja markkinoinnissa
* ohjeistaa asiakasrajapinnassa tapahtuvia toimintoja
* tunnistaa erilaisten asiakassegmenttien tarpeet ja odotukset
* hyödyntää asianmukaista tutkimustietoa matkailupalvelujen kehittämisessä
* hyödyntää elämystalouden periaatteita kehittämistoiminnassa

Sisältö (Opintojakso)

Elämystalouden keskeiset periaatteet. Elämystuotteistamisen menetelmät palveluiden analysoimisessa, suunnittelemisessa ja laadun parantamisessa. Palvelumuotoilun prosessi ja soveltaminen tuotteistamisessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

a) Itsearviointi: Jokainen raportoi oman oppimisensa; Mikä oli merkittävin oppimistulokseni? Miten voin hyödyntää oppimaani alalla / työelämässä?
b) Opettajan arviointi arviointikriteerien pohjalta, ks. Arviointikriteerit

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, Tabulatyöskentely vuorovaikutteisesti, työelämäyhteistyö, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

- Pine & Gilmore. 1998. Welcome to the Experience Economy (artikkeli löytyy Tabulasta)
- Tarssanen. 2004. Elämystuottajan käsikirja (löytyy Tabulasta)
- Salmenkivi S. & Nyman N. 2008. Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0. 2. painos.Talentum. Helsinki. (Perehdy erityisesti siihen, miten kuluttajan/asiakkaan rooli on muuttunut nykypäivän markkinoinnissa)
- Pine & Gilmore. 1999. Experience Economy. Work is Theater & Every Business a Stage (kirja löytyy kirjastosta)
- Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. 2.painos. Talentum. Helsinki. (Perehdy erityisesti palvelumuotoilun prosessimalliin ja pohdi, miten oman yrityksesi/yhteisösi tuotanto voi toteutua tai on toteutunut malliin perustuen.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vuoden lähipäivät ilmoitettu erikseen. Opiskelu painottuu itsenäiseen ja verkko-opiskeluun

Sisällön jaksotus

Koulutus kestää vuoden. Aloitus 22.9. 2016, päättyy 31.7.2017

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskusteltava opettajan kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät liittyvät kiinteästi työelämän kehittämiseen

Kansainvälisyys

Työelämäyhteistyö voi tapahtua kansainvälisellä tasolla

Lisätietoja opiskelijoille

Suositellaan osallistumaan lähipäiviin
Opintojaksolla kaksi opettajaa: Sari Matala ja Riitta Brännare, Tamk

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Teorioiden sisältö ei näy millään tavalla tuotoksissa. Opiskelijan raportoinnissa on suuria puutteita. Itsearviointi on pinnallista ja toteavaa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Teorioiden sisältöä on käsitelty suppeasti tuotoksessa. Vuoropuhelu lähteiden ja oman tapauksen välillä on vähäistä. Itsearviointi ei kehitä opiskelijan oppimisprosessia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osoittaa teorioiden hallintaa ja soveltamista tuotoksessaan. Lähteiden käyttö on sujuvaa ja opiskelija kykenee huomioimaan alan kautta työelämän näkökulmia. Itsearviointi on analyyttistä ja opiskelija osoittaa kykynsä kehittää omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee teorioiden sisällön ja kykenee soveltamaan uudella ja innovatiivisella tavalla tuotoksessaan sekä pystyy perustelemaan näkökulman tuotoksessaan myös tulevaisuutta ajatellen. Itsearvioinnissa opiskelija osoittaa analyyttisyyttä ja kriittisyyttä toimintaansa kohden ja tunnistaa omat kehitystarpeensa tulevaisuuden toimintaan nähden.

Siirry alkuun