Elämysten tuotteistaminen ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TK00CX37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2016 - 12.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.09.2016 - 07.10.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Huomisen matkailukohde -erikoistumiskoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson kuvaus
Tavaroiden ja palveluiden myymisen lisäksi on tärkeää osata tuotteistaa ja markkinoida kokonaisvaltaisia ja mielekkäitä elämyksiä asiakaslähtöisesti. Opintojakso keskittyy matkailualan elämystuotteiden suunnitteluun, palvelumuotoiluun, analysointiin ja markkinointiin hyödyntäen elämystalouden periaatteita ja käytännönläheisiä menetelmiä.
Opiskelija osaa
* käyttää palvelumuotoilun keinoja matkailupalvelujen analysoimisessa, tuotteistamisessa ja markkinoinnissa
* ohjeistaa asiakasrajapinnassa tapahtuvia toimintoja
* tunnistaa erilaisten asiakassegmenttien tarpeet ja odotukset
* hyödyntää asianmukaista tutkimustietoa matkailupalvelujen kehittämisessä
* hyödyntää elämystalouden periaatteita kehittämistoiminnassa
Sisältö (Opintojakso)
Elämystalouden keskeiset periaatteet. Elämystuotteistamisen menetelmät palveluiden analysoimisessa, suunnittelemisessa ja laadun parantamisessa. Palvelumuotoilun prosessi ja soveltaminen tuotteistamisessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
a) Itsearviointi: Jokainen raportoi oman oppimisensa; Mikä oli merkittävin oppimistulokseni? Miten voin hyödyntää oppimaani alalla / työelämässä?
b) Opettajan arviointi arviointikriteerien pohjalta, ks. Arviointikriteerit
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, Tabulatyöskentely vuorovaikutteisesti, työelämäyhteistyö, itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
- Pine & Gilmore. 1998. Welcome to the Experience Economy (artikkeli löytyy Tabulasta)
- Tarssanen. 2004. Elämystuottajan käsikirja (löytyy Tabulasta)
- Salmenkivi S. & Nyman N. 2008. Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0. 2. painos.Talentum. Helsinki. (Perehdy erityisesti siihen, miten kuluttajan/asiakkaan rooli on muuttunut nykypäivän markkinoinnissa)
- Pine & Gilmore. 1999. Experience Economy. Work is Theater & Every Business a Stage (kirja löytyy kirjastosta)
- Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. 2.painos. Talentum. Helsinki. (Perehdy erityisesti palvelumuotoilun prosessimalliin ja pohdi, miten oman yrityksesi/yhteisösi tuotanto voi toteutua tai on toteutunut malliin perustuen.)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vuoden lähipäivät ilmoitettu erikseen. Opiskelu painottuu itsenäiseen ja verkko-opiskeluun
Sisällön jaksotus
Koulutus kestää vuoden. Aloitus 22.9. 2016, päättyy 31.7.2017
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava opettajan kanssa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät liittyvät kiinteästi työelämän kehittämiseen
Kansainvälisyys
Työelämäyhteistyö voi tapahtua kansainvälisellä tasolla
Lisätietoja opiskelijoille
Suositellaan osallistumaan lähipäiviin
Opintojaksolla kaksi opettajaa: Sari Matala ja Riitta Brännare, Tamk
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Teorioiden sisältö ei näy millään tavalla tuotoksissa. Opiskelijan raportoinnissa on suuria puutteita. Itsearviointi on pinnallista ja toteavaa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Teorioiden sisältöä on käsitelty suppeasti tuotoksessa. Vuoropuhelu lähteiden ja oman tapauksen välillä on vähäistä. Itsearviointi ei kehitä opiskelijan oppimisprosessia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osoittaa teorioiden hallintaa ja soveltamista tuotoksessaan. Lähteiden käyttö on sujuvaa ja opiskelija kykenee huomioimaan alan kautta työelämän näkökulmia. Itsearviointi on analyyttistä ja opiskelija osoittaa kykynsä kehittää omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee teorioiden sisällön ja kykenee soveltamaan uudella ja innovatiivisella tavalla tuotoksessaan sekä pystyy perustelemaan näkökulman tuotoksessaan myös tulevaisuutta ajatellen. Itsearvioinnissa opiskelija osoittaa analyyttisyyttä ja kriittisyyttä toimintaansa kohden ja tunnistaa omat kehitystarpeensa tulevaisuuden toimintaan nähden.