Experience Product Development and Marketing (5 cr)
Code: TK00CX37-3001
General information
- Enrolment period
- 01.08.2016 - 12.09.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.09.2016 - 07.10.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Specialisation Studies in Future Tourism Destinations
Objectives (course unit)
Opintojakson kuvaus
Tavaroiden ja palveluiden myymisen lisäksi on tärkeää osata tuotteistaa ja markkinoida kokonaisvaltaisia ja mielekkäitä elämyksiä asiakaslähtöisesti. Opintojakso keskittyy matkailualan elämystuotteiden suunnitteluun, palvelumuotoiluun, analysointiin ja markkinointiin hyödyntäen elämystalouden periaatteita ja käytännönläheisiä menetelmiä.
Opiskelija osaa
* käyttää palvelumuotoilun keinoja matkailupalvelujen analysoimisessa, tuotteistamisessa ja markkinoinnissa
* ohjeistaa asiakasrajapinnassa tapahtuvia toimintoja
* tunnistaa erilaisten asiakassegmenttien tarpeet ja odotukset
* hyödyntää asianmukaista tutkimustietoa matkailupalvelujen kehittämisessä
* hyödyntää elämystalouden periaatteita kehittämistoiminnassa
Content (course unit)
Elämystalouden keskeiset periaatteet. Elämystuotteistamisen menetelmät palveluiden analysoimisessa, suunnittelemisessa ja laadun parantamisessa. Palvelumuotoilun prosessi ja soveltaminen tuotteistamisessa.
Exam schedules
Ei tenttiä
Evaluation methods and criteria
a) Itsearviointi: Jokainen raportoi oman oppimisensa; Mikä oli merkittävin oppimistulokseni? Miten voin hyödyntää oppimaani alalla / työelämässä?
b) Opettajan arviointi arviointikriteerien pohjalta, ks. Arviointikriteerit
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, Tabulatyöskentely vuorovaikutteisesti, työelämäyhteistyö, itsenäinen opiskelu
Learning materials
- Pine & Gilmore. 1998. Welcome to the Experience Economy (artikkeli löytyy Tabulasta)
- Tarssanen. 2004. Elämystuottajan käsikirja (löytyy Tabulasta)
- Salmenkivi S. & Nyman N. 2008. Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0. 2. painos.Talentum. Helsinki. (Perehdy erityisesti siihen, miten kuluttajan/asiakkaan rooli on muuttunut nykypäivän markkinoinnissa)
- Pine & Gilmore. 1999. Experience Economy. Work is Theater & Every Business a Stage (kirja löytyy kirjastosta)
- Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. 2.painos. Talentum. Helsinki. (Perehdy erityisesti palvelumuotoilun prosessimalliin ja pohdi, miten oman yrityksesi/yhteisösi tuotanto voi toteutua tai on toteutunut malliin.)
Student workload
Vuoden lähipäivät ilmoitettu erikseen. Opiskelu painottuu itsenäiseen ja verkko-opiskeluun
Content scheduling
Koulutus kestää vuoden. Aloitus 22.9. 2016, päättyy 31.7.2017
Completion alternatives
Keskusteltava opettajan kanssa
Practical training and working life cooperation
Opintojakson tehtävät liittyvät kiinteästi työelämän kehittämisee
International connections
Työelämäyhteistyö voi tapahtua kansainvälisellä tasolla
Further information
Suositellaan osallistumaan lähipäiviin
Opintojaksolla kaksi opettajaa: Sari Matala ja Riitta Brännare, Tamk
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Teorioiden sisältö ei näy millään tavalla tuotoksissa. Opiskelijan raportoinnissa on suuria puutteita. Itsearviointi on pinnallista ja toteavaa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Teorioiden sisältöä on käsitelty suppeasti tuotoksessa. Vuoropuhelu lähteiden ja oman tapauksen välillä on vähäistä. Itsearviointi ei kehitä opiskelijan oppimisprosessia.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osoittaa teorioiden hallintaa ja soveltamista tuotoksessaan. Lähteiden käyttö on sujuvaa ja opiskelija kykenee huomioimaan alan kautta työelämän näkökulmia. Itsearviointi on analyyttistä ja opiskelija osoittaa kykynsä kehittää omaa toimintaansa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hallitsee teorioiden sisällön ja kykenee soveltamaan uudella ja innovatiivisella tavalla tuotoksessaan sekä pystyy perustelemaan näkökulman tuotoksessaan myös tulevaisuutta ajatellen. Itsearvioinnissa opiskelija osoittaa analyyttisyyttä ja kriittisyyttä toimintaansa kohden ja tunnistaa omat kehitystarpeensa tulevaisuuden toimintaan nähden.