Skip to main content

Seminar 1Laajuus (1 cr)

Course unit code: 1L00BZ85

General information


Credits
1 cr

Objectives

Seminaarin tavoitteet

Opettajaopiskelija

- analysoi oppimaansa ja integroi sitä aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi oman ja pienryhmätoiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- kuvaa alustavasti omaa käyttötietoaan kuviona, kaaviona tai tekstinä
- esittää päivitetyn hopsin.

Content

Ydinkysymyksiä

- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?

Further information

Osaamisen arviointi: Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvoky-symysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvattamisesta omalla koulutusalalla.

Seminaari 1
Kuvaileva osaaminen
Opettajaopiskelija
- esittää teoreettisen ja kokemukseen perustuvan tiedon omina kokonaisuuksinaan
- reflektoi tekemiään havaintoja ja tunnistaa omia tietämisen ja osaamisen tarpeitaan

Soveltava osaaminen
Opettajaopiskelija

- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiin ja havaintoihin
- reflektoi havaintojaan, toimintaansa ja kokemuksiaan
sekä arvioi niiden merkitystä omalle tietämiselleen ja osaamiselleen

Integroitunut osaaminen
Opettajaopiskelija

- kehittää uusia tarkastelukulmia integroimalla teoreettista, käytännöllistä ja itsesäätelytietoa
- reflektoi oman toiminnan ja kokemusten lisäksi erilaisia toimintakäytänteitä, kokonaisuuksia ja strategioita sekä kehittää ja muuttaa niitä tavoitteellisesti

Arviointi-osaaminen

- kuvailee ja arvioi erilaisia oppimisen ja kasvun tukemisen ympäristöjä ja oppi-laitosorganisaation toimintatapoja
- toimii erilaisissa oppilaitosympäristöissä noudattaen niiden vakiintuneita käytänteitä

- arvioi pedagogisesta näkökulmasta toimintaympäristöjen ja -käytänteiden merkitystä opettajan ja opiskelijan toiminnalle

- problematisoi organisaa-tiontoimintaympäristöjä ja käytänteitä sekä ehdottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja


Kumppanuus-osaaminen

- kuvailee yhteisöllisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyotteen merkitystä opettajan työssä

- osallistuu tehtävänsä mukaisesti oppilaitoksen toimintaan

- toimii monipuolisesti oppilaitoksen eri ryhmien jäsenenä sekä arvioi ryhmien toimintaa ja valintoja

- kehittää ja muuttaa oppilaitoksen vuorovaikutus- ja toimintakäytänteitä yhteistoiminnalliseen ja yhteisölliseen suuntaan

Ohjaamis-osaaminen

- nimeää erilaisia oppilai-toksissa käytettäviä oppimisen ja kasvun tukiprosesseja

- arvioi oppimisen ja kasvun tukiprosesseja erilaisissa toiminta-, oppimis- ja kasvuympäristöissä

- osallistuu aktiivisesti oppimista ja kasvua tukevien prosessien toteuttamiseen

- kehittää oppilaitoksen oppimisympäristöjä ja tukiprosesseja vuorovaikutusta ja opiskelijan aktiivisuutta tukevaan suuntaan

Kulttuuri-osaaminen

- kuvailee erilaisten toimintakulttuurien, erilaisuuden ja moninaisuuden näkymistä ja merkitystä toiminta-, kasvu ja oppimisympäristöissä

- arvioi toimintakulttuurien moninaisuuden merkitystä yhteisön toiminnassa

- vaikuttaa toiminta-, oppimis- ja kasvuympäristöjen muuttamiseksi joustaviksi ja kulttuurisesti avoimiksi

- toimii sujuvasti erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa käyttäen erilaisia vuorovaikutuksen tapoja (myös virtuaalisia)

- edesauttaa kulttuurisen moninaisuuden toteutumista ja tuo yhteisöön uusia kulttuurisia vaikutteita

Hyvinvointi-osaaminen

- tunnistaa erilaisten toimintaympäristöjen hyvinvointiin, turvallisuuteen ja esteettömyyteen vaikuttavia tekijöitä

- toimii oppilaitosorgani-saation jäsenenä hyvinvointia, turvallisuutta ja esteettömyyttä edistävällä tavalla

- esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia ja puuttuu hyvinvointia, turvallisuutta ja saavutettavuutta heikentäviin käytänteisiin

- kehittää ja muuttaa yhteisöllisesti erilaisia toimintaympäristöjä hyvinvointia, turvallisuutta ja esteettömyyttä edistäviksi

Hyväksilukeminen: Seminaaria ei voi hyväksilukea

Opintokokonaisuuteen liittyvä kirjallisuus:
Heinilä, H., Kalli, P. & Ranne, K. (toim.) 2009. Tutkiva oppiminen ja pedagoginen asiantuntijuus. Saarijärvi: Saarijärven Offset Oy.

Manninen, J., Burman, A., Koivunen, A., Kuittinen, E., Luukannel, S., Passi, S. & Särkkä, H. 2007. Oppimista tukevat ympäristöt. Johdatus oppimisympäristöajatteluun. Vammala: Vammalan kirjapaino Oy.

Mäkinen, M., Annala, J., Korhonen, V., Vehviläinen, S., Norrgrann, A-M., Kalli, P. & Svärd, P. (toim.) 2012. Osallistava korkeakoulutus. Tampere: Tampere University Press.

Salmela-Aro K. & Nurmi J. Mikä meitä liikuttaa. Modernin motivaatiopsykologian perusteet. 2002. Jyväsky-lä: PS-kustannus.

Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.
Repo-Kaarento, S. 2007. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Kansanvalistusseura. Helsinki.

Tomperi, T. & Juuso, H. (toim.) 2008. Sokrates koulussa. Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. Tampere: Vastapaino.
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä.

Tieteelliset aikakauslehdet:
Aikuiskasvatus
Kasvatus
Ammattikasvatuksen aikakauskirja

Go back to top of page