Siirry suoraan sisältöön

Seminaari 1 (1op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BZ85-3077

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2018 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Päivi Lehtonen
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Opintojakso
1L00BZ85

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Seminaarin tavoitteet

Opettajaopiskelija

- analysoi oppimaansa ja integroi sitä aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi oman ja pienryhmätoiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- kuvaa alustavasti omaa käyttötietoaan kuviona, kaaviona tai tekstinä
- esittää päivitetyn hopsin.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?

Aika ja paikka

Opinto-oppaassa sekä Tabula-ympäristössä on ajoitustiedot. Seminaari 1 on 18SeKe-ryhmällä 28.11.2018.
Paikkatiedot ovat Tabula-ympäristössä.
Tabula-ympäristössä tiedotetaan mahdollisista muutoksista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaaminen osoitetaan muilla tavoilla, ei tenttimällä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajaopiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmänsä kontaktitapaamiseen kuten myös tarvittaviin oman pienryhmän tapaamisiin sekä antaa oman panoksensa erilaisiin tuotoksiin sovituissa aikatauluissa. Opettajaopiskelija tekee aktiivisesti ja ajallaan myös omat yksilölliset oppimistehtävät. Esimerkiksi
yksilötyönä tehty Opettajuuden käsikirjan ensimmäinen versio palautetaan kurssiryhmän Tabula-pohjaan sovitussa aikataulussa. Opettajaopiskelija tutustuu itse aktiivisesti TAOKin opetussuunnitelman OK1:sen arviointitaulukkoon ja arvioi siihen omaa osaamistaan koko OK1:ssä sekä liittää sen Opettajuuden käsikirjaan.
Opettajaopiskelija orientoituu ja suunnittelee opettajaopintojensa seuraavaa vaihetta.
Arviointi perustuu jatkuvaan itse- ja vertaisarviointiin sekä asiantuntijan arviointiin (opintojakson opettaja).

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Seminaarissa aktivoidaan opettajaopiskelijat toimimaan pienryhmissä ja koko isossa ryhmässä. Niissä keskitytään itsearviointiin ja vertaisarviointiin sekä esittämään yhteistä näkemystä osaamisesta opintokokonaisuuden 1 suhteen. Seminaarissa kerätään myös palautetta OK1 opintokokonaisuuteen liittyen.

Tilanteesta riippuen voidaan käyttää myös Tabula-oppimisympäristöä sekä sosiaalisen median välineitä osana tätä kokonaisuutta.

Oppimateriaalit

TAOKin opinto-oppaassa ja OPS:ssa on mainittu suositeltavaa kirjallisuutta.
Tabulassa ja tapaamisissa opintojakson opettaja ilmoittaa tarvittavasta muusta kirjallisuudesta ja oppimateriaaleista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op ~ 26,66 tuntia opiskelua, mikä sisältää sekä kontaktitapaamisen sekä itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

18SeKe-ryhmän Tabula-oppimisympäristössä ja/tai kontaktitapaamisissa käsitellään sisältöjen toteutustapa sekä myös kontaktitapaamisten ohjelmat.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOPS-keskustelut on käyty opettajaopintojen alussa kaikkien kanssa.
Seminaari 1:ssä on pakollinen läsnäolo.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei kuulu varsinaista harjoittelua, mutta työelämänäkökulma voi tulla esiin jokaisen opiskelijan omien kokemusten kautta. Kaikkien opiskelijoiden kokemus ja osaaminen tulevat näkyviksi yhteisöllisessä oppimisessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintokokonaisuuden 1 (OK1) opintojaksot suoritetaan pääosin yhtenäisenä kokonaisuutena (tutustu OK1:sen opintokokonaisuuteen TAOKin opetussuunnitelmassa). Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa kontaktitapaamisissa sekä työskentelyssä - asiat selviävät opintojen alussa sekä myös eri Tabula-pohjista.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Aktiivinen osallistuminen Seminaari 1:sen kontaktipäivään. Sovittujen opintojaksoon liittyvien vastuiden hoitaminen mm. opiskelijan Opettajuuden käsikirja (versio 1) on hyväksytty.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa OK1:n opintokokonaisuuden arviointitaulukkoa, mikä löytyy TAOKin opetussuunnitelmasta (Seminaari 1:n kohdalta). Arviointitaulukkoa tarkastellaan erityisesti painottuen yksilön oppimiseen suhteessa koko Opintokokonaisuus 1:seen eli OK1:seen.
Suoritukset arvioidaan asteikolla: hyväksytty - täydennettävä - uusittava.
Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: soveltava osaaminen.

Siirry alkuun