Seminar 1 (1 cr)
Code: 1L00BZ85-3046
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.12.2015 - 16.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
Seminaarin tavoitteet
Opettajaopiskelija
- analysoi oppimaansa ja integroi sitä aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi oman ja pienryhmätoiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- kuvaa alustavasti omaa käyttötietoaan kuviona, kaaviona tai tekstinä
- esittää päivitetyn hopsin.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?
Exam schedules
Ei tenttiä
Assessment methods and criteria
Itsearviointi, vertaisarviointi ja asiantuntija-arviointi.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Lähiopetus, vertaistyöskentely sekä itsenäinen opiskelu
Learning materials
TAOK- opsin mukainen
Student workload
Opintopistemäärän mukainen kuormitus.
1op = 27 tuntia lähikontaktia, pienryhmätoimintaa tai itsenäistä työskentelyä
Completion alternatives
Sovitaan tarvitaessa erikseen opiskelijan kanssa
Further information
Osaamisen arviointi: Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvoky-symysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvattamisesta omalla koulutusalalla.
Seminaari 1
Kuvaileva osaaminen
Opettajaopiskelija
- esittää teoreettisen ja kokemukseen perustuvan tiedon omina kokonaisuuksinaan
- reflektoi tekemiään havaintoja ja tunnistaa omia tietämisen ja osaamisen tarpeitaan
Soveltava osaaminen
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiin ja havaintoihin
- reflektoi havaintojaan, toimintaansa ja kokemuksiaan
sekä arvioi niiden merkitystä omalle tietämiselleen ja osaamiselleen
Integroitunut osaaminen
Opettajaopiskelija
- kehittää uusia tarkastelukulmia integroimalla teoreettista, käytännöllistä ja itsesäätelytietoa
- reflektoi oman toiminnan ja kokemusten lisäksi erilaisia toimintakäytänteitä, kokonaisuuksia ja strategioita sekä kehittää ja muuttaa niitä tavoitteellisesti
Arviointi-osaaminen
- kuvailee ja arvioi erilaisia oppimisen ja kasvun tukemisen ympäristöjä ja oppi-laitosorganisaation toimintatapoja
- toimii erilaisissa oppilaitosympäristöissä noudattaen niiden vakiintuneita käytänteitä
- arvioi pedagogisesta näkökulmasta toimintaympäristöjen ja -käytänteiden merkitystä opettajan ja opiskelijan toiminnalle
- problematisoi organisaa-tiontoimintaympäristöjä ja käytänteitä sekä ehdottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja
Kumppanuus-osaaminen
- kuvailee yhteisöllisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyotteen merkitystä opettajan työssä
- osallistuu tehtävänsä mukaisesti oppilaitoksen toimintaan
- toimii monipuolisesti oppilaitoksen eri ryhmien jäsenenä sekä arvioi ryhmien toimintaa ja valintoja
- kehittää ja muuttaa oppilaitoksen vuorovaikutus- ja toimintakäytänteitä yhteistoiminnalliseen ja yhteisölliseen suuntaan
Ohjaamis-osaaminen
- nimeää erilaisia oppilai-toksissa käytettäviä oppimisen ja kasvun tukiprosesseja
- arvioi oppimisen ja kasvun tukiprosesseja erilaisissa toiminta-, oppimis- ja kasvuympäristöissä
- osallistuu aktiivisesti oppimista ja kasvua tukevien prosessien toteuttamiseen
- kehittää oppilaitoksen oppimisympäristöjä ja tukiprosesseja vuorovaikutusta ja opiskelijan aktiivisuutta tukevaan suuntaan
Kulttuuri-osaaminen
- kuvailee erilaisten toimintakulttuurien, erilaisuuden ja moninaisuuden näkymistä ja merkitystä toiminta-, kasvu ja oppimisympäristöissä
- arvioi toimintakulttuurien moninaisuuden merkitystä yhteisön toiminnassa
- vaikuttaa toiminta-, oppimis- ja kasvuympäristöjen muuttamiseksi joustaviksi ja kulttuurisesti avoimiksi
- toimii sujuvasti erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa käyttäen erilaisia vuorovaikutuksen tapoja (myös virtuaalisia)
- edesauttaa kulttuurisen moninaisuuden toteutumista ja tuo yhteisöön uusia kulttuurisia vaikutteita
Hyvinvointi-osaaminen
- tunnistaa erilaisten toimintaympäristöjen hyvinvointiin, turvallisuuteen ja esteettömyyteen vaikuttavia tekijöitä
- toimii oppilaitosorgani-saation jäsenenä hyvinvointia, turvallisuutta ja esteettömyyttä edistävällä tavalla
- esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia ja puuttuu hyvinvointia, turvallisuutta ja saavutettavuutta heikentäviin käytänteisiin
- kehittää ja muuttaa yhteisöllisesti erilaisia toimintaympäristöjä hyvinvointia, turvallisuutta ja esteettömyyttä edistäviksi
Hyväksilukeminen: Seminaaria ei voi hyväksilukea
Opintokokonaisuuteen liittyvä kirjallisuus:
Heinilä, H., Kalli, P. & Ranne, K. (toim.) 2009. Tutkiva oppiminen ja pedagoginen asiantuntijuus. Saarijärvi: Saarijärven Offset Oy.
Manninen, J., Burman, A., Koivunen, A., Kuittinen, E., Luukannel, S., Passi, S. & Särkkä, H. 2007. Oppimista tukevat ympäristöt. Johdatus oppimisympäristöajatteluun. Vammala: Vammalan kirjapaino Oy.
Mäkinen, M., Annala, J., Korhonen, V., Vehviläinen, S., Norrgrann, A-M., Kalli, P. & Svärd, P. (toim.) 2012. Osallistava korkeakoulutus. Tampere: Tampere University Press.
Salmela-Aro K. & Nurmi J. Mikä meitä liikuttaa. Modernin motivaatiopsykologian perusteet. 2002. Jyväsky-lä: PS-kustannus.
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.
Repo-Kaarento, S. 2007. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Kansanvalistusseura. Helsinki.
Tomperi, T. & Juuso, H. (toim.) 2008. Sokrates koulussa. Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. Tampere: Vastapaino.
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä.
Tieteelliset aikakauslehdet:
Aikuiskasvatus
Kasvatus
Ammattikasvatuksen aikakauskirja
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen