Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät ILaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00EL50

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä

Sisältö

- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)

Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Tuija Landström

Ryhmät
  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä

Sisältö (OJ)

- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

3.4. klo 8.30-12 Ryhmätentti moodlessa

8.5. klo 8.15 - 09.00 Tenttipalaute (kaikki)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Läsnäolokerrat pakollisia (Hyväksytty/Hylätty)
- Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot, alustukset
- flipped learning
- harjoitukset
- videointi
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen

Oppimateriaalit

Ryhmätenttiin:
-Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki P. & Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia
Lähiopetuskerrat = 29 tuntia
Ennakkotehtävät (flipped learning) = 16h
Tenttikirjallisuus = 90 tuntia

Sisällön jaksotus

18.1. klo 12.30-15.45
Kaikki: Opintojakson aloitusinfo (Minna Putous, Tuija Landström) + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa

22.1. klo 8.30-11.45
Ryhmä 2: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
Ryhmä 1: Yhteistyösuhteen luominen (aktiivinen kuuntelu) (Minna)

25.1. klo 8.30-11.45
R2: Yhteistyösuhteen luominen, aktiivinen kuuntelu (Minna)
R1: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)

7.3. klo 8.30-11.45
Kaikki:Voimavarasuuntautunut ja motivoiva työskentely (Minna) & Palveluohjauksellinen työote (Tuija)

2.4. klo 8.30-11.45
R1: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
R2: Oma hyvinvointi ja tunnetaidot (Minna)
2.4. klo 12.30-15.45.
R1: Oma hyvinvointi ja tunnetaidot (Minna)
R2: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)

3.4. klo 8.30-12.00 Ryhmätentti Moodlessa

8.5. klo 8.15-9.00
Kaikki: Tenttipalaute ja 9-12 Verkossa tehtävä työ

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin yhteinen arviointikehikko löytyy Moodle-ivuilta

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Noora Katajisto
  • Jaana Kokkinen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Jaana Kokkinen

Ryhmät
  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä

Sisältö (OJ)

- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

11.10. klo 9-12 YKSILÖTENTTI + tenttipalaute
27.11. UUSINTATENTTI EXAM-TENTTI

24.11. klo 9-12 RYHMÄTENTTI kotiryhmissä Moodlessa (kirja)
12.12. klo 11-12 Tenttipalaute (Pakollinen)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava: ota yhteys kyseisen teeman opettajaan)
- Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot, alustukset
- flipped learning, ennakkotehtävät
- harjoitukset
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALIT

Yksilötenttiin:
-Mönkkönen K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8) sekä opetuskertojen materiaali

Ryhmätenttiin:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia
Opetuskerrat 52h
Tentti ja tenttipalaute 8h
Ennakkotehtävät ja harjoitukset: 5h
Tenttikirjallisuuden opiskelu: 70h

Sisällön jaksotus

KAIKKI:
23.8.
klo 13-14 Aloitusinfo

30.8.
Klo 9-12 AB-ryhmät: Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Jaana)
Klo 13-16 CD-ryhmät: Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Jaana)

4.9.
Klo 9-12 B-ryhmä: Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (Minna)
Klo 9-12 A-ryhmä: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta, kotiryhmien muodostaminen (Tuija)
Klo 13-16 A-ryhmä: Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (Minna)
Klo 13-16 B-ryhmä: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta, kotiryhmien muodostaminen (Tuija)

12.9.
Klo 9-12 D-ryhmä: Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (Minna)
Klo 9-12 C-ryhmä: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta, kotiryhmien muodostaminen (Tuija)

13.9.
Klo 9-12 C-ryhmä: Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (Minna)
Klo 9-12 D-ryhmä: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta, kotiryhmien muodostaminen (Tuija)

19.9.
Klo 13-16 C-ryhmä: Voimavarasuuntautunut ja motivoiva lähestymistapa (Minna)
Klo 13-16 D-ryhmä: Validoiva kohtaaminen(Tuija)

20.9.
Klo 9-12 A-ryhmä: Voimavarasuuntautunut ja motivoiva lähestymistapa (Minna)
Klo 13-16 B-ryhmä:Validoiva kohtaaminen (Tuija)

21.9.
Klo 9-12 D-ryhmä: Voimavarasuuntautunut ja motivoiva lähestymistapa (Minna)
Klo 9-12 C-ryhmä: Validoiva kohtaaminen (Tuija)

27.9.
Klo 13-16 B-ryhmä: Voimavarasuuntautunut ja motivoiva lähestymistapa (Minna)

28.9.
Klo 13-16 A-ryhmä: Palveluohjauksellinen työote (Noora)
Klo 13-16 B-ryhmä: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)

5.10.
Klo 13-16 C-ryhmä: Palveluohjauksellinen työote (Noora)
Klo 13-16 D-ryhmä: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)

6.10.
Klo 9-12 B-ryhmä: Palveluohjauksellinen työote (Noora)
Klo 9-12 A-ryhmä: Validoiva kohtaaminen (Tuija)
Klo 13-16 AB-ryhmät: Välireflektio ja harjoituksia (Jaana)

9.10.
Klo 9-12 D-ryhmä: Palveluohjauksellinen työote (Noora)
Klo 9-12 C-ryhmä: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
Klo 13-16 CD-ryhmät: Välireflektio ja harjoituksia (Jaana)

11.10.
Klo 9-12 Kaikille yksilötentti + palaute

24.10.
Klo 13-16 C-ryhmä: Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen (Jaana)
Klo 13-16 D-ryhmä: Minä viestintä ja oma hyvinvointi (Minna)

25.10.
Klo 13-16 A-ryhmä: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)

27.10.
Klo 9-12 D-ryhmä: Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen (Jaana)
Klo 9-12 C-ryhmä: Minä viestintä ja oma hyvinvointi (Minna)

30.10.
Klo 9-12 A-ryhmä: Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen (Jaana)
Klo 9-12 B-ryhmä: Minä viestintä ja oma hyvinvointi (Minna)
Klo 13-16 B-ryhmä: Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen (Jaana)
Klo 13-16 A-ryhmä: Minä viestintä ja oma hyvinvointi (Minna)

9.11. klo 13-16 CD-ryhmät: Validointi pariharjoituksina (Minna ja Tuija)

10.11.klo 9-12 AB-ryhmät: Validointi pariharjoituksina (Minna ja Tuija)

13.11. klo 9-12 Itsenäisenä työskentelynä: Ryhmätenttiin valmistautuminen

21.11. klo 9-12 CD-ryhmät: Asiakastyö verkossa (Minna, Tuija)

22.11. klo 9-12 AB-ryhmät: Asiakastyö verkossa (Minna, Tuija)

24.11 klo 9-12 RYHMÄTENTTI kotiryhmissä Moodlessa (kirja)

5.12. klo 11-12 Tenttipalaute

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 18.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Tuija Landström

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä

Sisältö (OJ)

- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

4.5. klo 8-12 Ryhmätentti moodlessa
24.5. klo 08.15 - 09.00 Tenttipalaute (kaikki)
(Tapahtuu etänä: ne jotka eivät pääse paikalle, katsovat tämän videona myöhemmin)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Läsnäolokerrat pakollisia (Hyväksytty/Hylätty)
- Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot, alustukset
- flipped learning
- harjoitukset
- videointi
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen

Oppimateriaalit

-Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki P., Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia
Lähiopetuskerrat = 26 tuntia
Ennakkotehtävät (flipped learning) = 14h
Tenttikirjallisuus = 95 tuntia

Sisällön jaksotus

18.1. klo 13.00-16.00 Kaikki: Opintojakson aloitusinfo (Minna Putous, Tuija Landström) + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa

25.1. klo 13-16 Ryhmä1 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
25.1. klo 13-16 Ryhmä2 Yhteistyösuhteen luominen, aktiivinen kuuntelu, validoiva kohtaaminen (Minna)
27.1. klo 9-12 R1 Yhteistyösuhteen luominen, aktiivinen kuuntelu, validoiva kohtaaminen (Minna)
27.1. klo 9-12 R2 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)

8.3. klo 13-16 R1 Voimavarasuuntautunut ja motivoiva työskentely, VAHTI (Minna)
8.3. klo 13-16 R2 Palveluohjauksellinen työoteHuolen puheeksi ottaminen ja varhainen puuttuminen (Tuija)
9.3. klo 13-16 R2 Voimavarasuuntautunut ja motivoiva työskentely, VAHTI (Minna)
9.3. klo 13-16 R1 palveluohjauksellinen työote, huolen puheeksi ottaminen ja varhainen puuttuminen (Tuija)

5.4. klo 13-16 R2 Oma hyvinvointi (Minna)
5.4. klo 13-16 R1 Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
6.4. klo 9-12 R1 Oma hyvinvointi
6.4. klo 9-12 R2 Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)

3.5. klo 9-12 koko ryhmä: Verkossa tehtävä työ
4.5. klo 8-12 Ryhmätentti

24.5. klo 08.15 - 09.00 Tenttipalaute (kaikki)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin yhteinen arviointikehikko löytyy Moodle-ivuilta

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 21.08.2022

Ajoitus

16.08.2022 - 02.12.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Jaana Kokkinen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä

Sisältö (OJ)

- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

17.11 klo 13-17 RYHMÄTENTTI kotiryhmissä Moodlessa (kirjat)
2.12. klo 10-11 Tenttipalaute (Pakollinen, ETÄ)
Uusintatentti 9.12. klo 14-17

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava: ota yhteys kyseisen teeman opettajaan)
- Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot, alustukset
- flipped learning, ennakkotehtävät
- harjoitukset
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
-Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki P., Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia
Opetuskerrat 52h
Tentti ja tenttipalaute 7h
Ennakkotehtävät ja harjoitukset: 9h
Tenttikirjallisuuden opiskelu: 67h

Sisällön jaksotus

KAIKKI:
16.8
klo 15.15-16.15 Aloitusinfo ETÄNÄ

17.8
Klo 9-12 CD-ryhmät: Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Jaana)
18.8.
Klo 9-12 AB-ryhmät: Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Jaana)

23.8
Klo 9-12 D-ryhmä: Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (Minna)
Klo 9-12 C-ryhmä: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta, kotiryhmien muodostaminen (Tuija)
Klo13-16 A-ryhmä: Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (Minna)
Klo13-16 B-ryhmä: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta, kotiryhmien muodostaminen (Tuija)

24.8
Klo 9-12 B-ryhmä: Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (Minna)
Klo 9-12 A-ryhmä: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta, kotiryhmien muodostaminen (Tuija)

25.8.
Klo 9-12 C-ryhmä: Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (Minna)
Klo 9-12 D-ryhmä: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta, kotiryhmien muodostaminen (Tuija)

30.8.
Klo 9-12 B-ryhmä Palveluohjauksellinen työote (Jaana)

31.8.
Klo 9-12 D-ryhmä Palveluohjauksellinen työote (Jaana)

1.9.
Klo 9-12 C-ryhmä Palveluohjauksellinen työote (Jaana)

2.9.
Klo 9-12 A-ryhmä Palveluohjauksellinen työote (Jaana)
Klo 13-16 B-ryhmä Voimavarasuuntautunut lähestymistap (Minna)
Klo 13-16 A-ryhmä: Validoiva kohtaaminen(Tuija)

6.9
Klo 9-12 C-ryhmä: Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (Minna)
Klo 9-12 B-ryhmä:Validoiva kohtaaminen(Tuija)

7.9

Klo 13-16 A-ryhmä: Validoiva kohtaaminen(Tuija)

8.9.
Klo 9-12 A-ryhmä: Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (Minna)
Klo 9-12 D-ryhmä: Validoiva kohtaaminen (Tuija)

9.9.
Klo 9-12 D-ryhmä: Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (Minna)
Klo 9-12 C-ryhmä: Validoiva kohtaaminen (Tuija)

14.9.
Klo 13-16 B-ryhmä: Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen (Jaana)

15.9.
Klo 9-12 C-ryhmä Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen (Jaana)

16.9.
Klo 9-12 D-ryhmä: Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen (Jaana)
Klo 13-16 A-ryhmä: Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen (Jaana)

20.9.
Klo 13-16 A-ryhmä: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
Klo 13-16 D-ryhmä: Välireflektio ja harjoituksia (PTA:n jatkot) (Jaana)

21.9.
Klo 13-16 C-ryhmä: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
Klo 13-16 A-ryhmä: Välireflektio ja harjoituksia (PTA:n jatkot) (Jaana)

22.9.
Klo 9-12 B-ryhmä: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
Klo 9-12 C-ryhmä: Välireflektio ja harjoituksia (PTA:n jatkot) (Jaana)

23.9.
Klo 9-12 D-ryhmä: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
Klo 9-12 B-ryhmä: Välireflektio ja harjoituksia (PTA:n jatkot) (Jaana)

10.10
Klo 9-12 A-ryhmä: Minä viestintä ja oma hyvinvointi (Minna)
Klo 13-16 B-ryhmä: Minä viestintä ja oma hyvinvointi (Minna)

13.10.
Klo 9-12 D-ryhmä: Minä viestintä ja oma hyvinvointi (Minna)
Klo 13-16 C-ryhmä: Minä viestintä ja oma hyvinvointi (Minna)

27.10. klo 9-12 AB Validointi pariharjoituksina (Minna ja Tuija)
27.10. klo 13-16 CD Validointi pariharjoituksina (Minna ja Tuija)

2.11. klo 9-12 AB Asiakastyö verkossa (Minna, Tuija, Jaana)
3.11. klo 13-14 Ryhmätenttiin valmistautuminen ETÄNÄ, opiskelija
4.11. klo 9-12 CD Asiakastyö verkossa (Minna, Tuija, Jaana)

03.11.2022 13.00 - 14.00 ETÄ, ryhmätenttiin valmistautuminen (Minna ja Tuija)

17.11 klo 13-17 RYHMÄTENTTI kotiryhmissä Moodlessa (kirjat)

2.12. klo 10-11 Tenttipalaute etänä

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 13.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Kati Långsjö
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä

Sisältö (OJ)

- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

4.4. klo 8-21 Ryhmätentti moodlessa
11.5. klo 08.15 - 09.00 Tenttipalaute (kaikki)
(Tapahtuu etänä: ne jotka eivät pääse paikalle, katsovat tämän videona myöhemmin)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Läsnäolokerrat pakollisia (Hyväksytty/Hylätty)
- Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot, alustukset
- flipped learning
- harjoitukset
- videointi
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen

Oppimateriaalit

-Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki P., Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia
Lähiopetuskerrat = 26 tuntia
Ennakkotehtävät (flipped learning) = 14h
Tenttikirjallisuus = 95 tuntia

Sisällön jaksotus

24.1. klo 9.00-12.00 Kaikki: Opintojakson aloitusinfo (Minna Putous, Tuija Landström, Kati Långsjö) + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Kati Långsjö)

27.1. klo 9-12 Ryhmä1 Validoiva kohtaaminen (Tuija)
27.1. klo 9-12 Ryhmä2 Yhteistyösuhteen luominen, aktiivinen kuuntelu (Minna)
27.1. klo 13-16 Ryhmä2 Validoiva kohtaaminen (Tuija)
27.1. klo 13-16 Ryhmä1 Yhteistyösuhteen luominen, aktiivinen kuuntelu (Minna)

8.3. klo 13-16 R1 Voimavarasuuntautunut ja motivoiva työskentely, VAHTI (Minna)
8.3. klo 13-16 R2 Palveluohjauksellinen työote, case-työskentely (Kati)
10.3. klo 13-16 R2 Voimavarasuuntautunut ja motivoiva työskentely, VAHTI (Minna)
10.3. klo 13-16 R1 Palveluohjauksellinen työote, case-työskentely (Kati)

4.4. klo 8-12 Ryhmätentti

6.4. klo 13-14.20 R2 Oma hyvinvointi (Minna) R1 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
6.4. klo 14.40-16.00 R1 Oma hyvinvointi ja R2 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)

7.4. klo 9-12 R1 Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
7.4. klo 9-12 R2 Huolen puheeksi ottaminen ja varhainen puuttuminen, case-työskentely (Kati)
7.4. klo 13-16 R2 Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
7.4. klo 13-16 R1 Huolen puheeksi ottaminen ja varhainen puuttuminen, case-työskentely (Kati)

11.5. klo 08.15 - 09.00 Tenttipalaute (kaikki)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin yhteinen arviointikehikko löytyy tabulasivuilta