Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät I (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL50-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Putous
  • Tuija Landström

Vastuuhenkilö

Tuija Landström

Ryhmät

  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä

Sisältö (OJ)

- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty (0)

Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

3.4. klo 8.30-12 Ryhmätentti moodlessa

8.5. klo 8.15 - 09.00 Tenttipalaute (kaikki)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Läsnäolokerrat pakollisia (Hyväksytty/Hylätty)
- Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot, alustukset
- flipped learning
- harjoitukset
- videointi
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen

Oppimateriaalit

Ryhmätenttiin:
-Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki P. & Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia
Lähiopetuskerrat = 29 tuntia
Ennakkotehtävät (flipped learning) = 16h
Tenttikirjallisuus = 90 tuntia

Sisällön jaksotus

18.1. klo 12.30-15.45
Kaikki: Opintojakson aloitusinfo (Minna Putous, Tuija Landström) + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa

22.1. klo 8.30-11.45
Ryhmä 2: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
Ryhmä 1: Yhteistyösuhteen luominen (aktiivinen kuuntelu) (Minna)

25.1. klo 8.30-11.45
R2: Yhteistyösuhteen luominen, aktiivinen kuuntelu (Minna)
R1: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)

7.3. klo 8.30-11.45
Kaikki:Voimavarasuuntautunut ja motivoiva työskentely (Minna) & Palveluohjauksellinen työote (Tuija)

2.4. klo 8.30-11.45
R1: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
R2: Oma hyvinvointi ja tunnetaidot (Minna)
2.4. klo 12.30-15.45.
R1: Oma hyvinvointi ja tunnetaidot (Minna)
R2: Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)

3.4. klo 8.30-12.00 Ryhmätentti Moodlessa

8.5. klo 8.15-9.00
Kaikki: Tenttipalaute ja 9-12 Verkossa tehtävä työ

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin yhteinen arviointikehikko löytyy Moodle-ivuilta