Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessaLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FO80
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Elina Harju
- Hanne Mäki-Hakola
- Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Nina Eskola-Salin
Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Aika ja paikka
Syyskauden 1. periodi 1.8. - 20.10.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opetuksen suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmien monipuolisen ja tarkoituksenmukaisen hyödyntämisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen sekä koulutusteknologian hyödyntämisen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- työpajat (online / lähitapaamiset)
- vertaisoppiminen
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson Moodlessa.
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=43721
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 1/24. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.
Moodle aukeaa: 7.8.2024
Opintojakson aloituswebinaari ke 14.8 klo 16.30–18.30
Vuorovaikutustyöpajat
ke 28.8 klo 16.30–19.30, VE1, VE2, VE5, VE6, TA1, TA2, SE, STEM, VE8
to 29.8 klo 16.30–19.30, PO1, PO2, VE3, VE4, VE7
Opetusmenetelmätyöpajat
ke 11.9 klo 16.30–19.30, VE1, VE2, VE5, VE6, TA1, TA2, SE, STEM, VE8
to 12.9 klo 16.30–19.30, PO1, PO2 ja VE3, VE4, VE7
Koulutusteknologiatyöpajat
ke 25.9 klo 16.30–19.30, VE1, VE2, VE5, VE6, TA1, TA2, SE, STEM, VE8
to 26.9 klo 16.30–19.30, PO1, PO2 ja VE3, VE4, VE7
Opetusmenetelmädemot. Opiskelija osallistuu oman tuutorryhmänsä Opetusmenetelmädemoon alla olevan aikataulun mukaisesti:
ke 9.10 klo 16.15 – 20.00 VE1, VE2, VE4, SE, STEM
to 10.10 klo 16.15 – 20.00 VE3, VE5, VE6, VE7, VE8
pe 11.10 klo 9 – 15 PO1, PO1, TA1, TA2
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.
Ilmoittautumisaika
17.05.2024 - 23.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Elina Harju
- Hanne Mäki-Hakola
- Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Nina Eskola-Salin
Ryhmät
-
24EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
-
23EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Aika ja paikka
Syyskauden 1. periodi 1.8. - 20.10.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- verkkotyöpajat
- vertaisoppiminen
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson Moodlessa.
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=43629
Moodle aukeaa 7.8.2024.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 1/24. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.
Moodle aukeaa: ke 7.8.2024
Opintojakson aloituswebinaari ke 14.8 klo 16.30–18.30
Työpajat
To 29.8.2024 16.30 - 19.30
To 12.9.2024 16.30 - 19.30
To 26.9.2024 16.30 - 19.30
Opetusmenetelmädemonstraatiot pidetään viimeisessä työpajassa:
Pe 11.10.2024 9- 15 tai La 12.10.2024 9- 15 (sovitaan ryhmän kanssa)
Sisällön jaksotus
Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.
Kansainvälisyys
5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa
Lisätietoja opiskelijoille
Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opintojakson suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmät, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen, koulutusteknologian hyödyntämisen ja arvioinnin näkökulmat.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Leena Katto
Vastuuhenkilö
Leena Katto
Ryhmät
-
22E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
22E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
-
23EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Aika ja paikka
Syyskauden 2. periodi 1.8. - 22.10.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- verkkotyöpajat
- vertaisoppiminen
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson Moodlessa.
Moodle-alusta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36299
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 1/23. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.
Moodle aukeaa: ti 2.8.2023
Aloituswebinaari: ke 9.8.2023 klo 16:30 - 18:30
Työpajat
To 17.8.2023 16.30 - 19.30
To 31.8.2023 16.30 - 19.30
To 14.9.2023 16.30 - 19.30
Opetusmenetelmädemonstraatiot pidetään viimeisessä työpajassa:
To 5.10.2023 16.15 - 20.00
Sisällön jaksotus
Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.
Kansainvälisyys
5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa
Lisätietoja opiskelijoille
Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opintojakson suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmät, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen, koulutusteknologian hyödyntämisen ja arvioinnin näkökulmat.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Leena Katto
- Hanne Mäki-Hakola
- Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Leena Katto
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Aika ja paikka
Syyskauden 1. periodi 1.8. - 22.10.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opetuksen suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmien monipuolisen ja tarkoituksenmukaisen hyödyntämisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen sekä koulutusteknologian hyödyntämisen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- työpajat (online / lähitapaamiset)
- vertaisoppiminen
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 1/23. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.
Moodle aukeaa: ke 2.8.2023
Aloituswebinaari: ke 9.8.2023 klo 16:30 - 18:30 verkossa, Nina ja Hanne
Työpaja 1a: ke 16.8.2023, klo 16.30 - 19.30
- TA1, TA2 & TA3: lähiopetus, Hanne
- VE2, VE3 & VE4: etäopetus, Leena
- VE1, VE5, VE6 & ITA: etäopetus, Nina
Työpaja 1b: to 17.8.2023, klo 16.30 - 19.30
- STEM & SE: etäopetus, Hanne
- PO1 & PO2: lähiopetus Porissa, Nina
Työpaja 2a: ke 30.8.2023, klo 16.30 - 19.30
- TA1, TA2 & TA3: lähiopetus, Hanne
- VE2, VE3 & VE4: etäopetus, Leena
- VE1, VE5, VE6 & ITA: etäopetus, Nina
Työpaja 2b: to 31.8.2023, klo 16.30 - 19.30
- STEM & SE: etäopetus, Hanne
- PO1 & PO2: lähiopetus Porissa, Nina
Työpaja 3a: ke 13.9.2023, klo 16.30 - 19.30
- TA1, TA2 & TA3: lähiopetus, Hanne
- VE2, VE3 & VE4: etäopetus, Leena
- VE1, VE5, VE6 & ITA: etäopetus, Nina
Työpaja 3b: to 14.9.2023, klo 16.30 - 19.30
- STEM & SE: etäopetus, Hanne
- PO1 & PO2: etäopetus, Nina
Opetusmenetelmädemot järjestetään viimeisten työpajojen (4a-e) aikana siten, että opiskelija osallistuu vähintään oman tuutorryhmän työpajaan, jossa myös esittää oman pienryhmän kanssa demonsa.
Työpaja 4a: ke 4.10.2023, klo 16.15 - 20.00
- TA1: lähiopetus, Hanne
- VE2: etäopetus, Leena
- VE1 & VE5: etäopetus, Nina
Työpaja 4b: to 5.10.2023, klo 16.15 - 20.00
- STEM & SE: etäopetus, Hanne
Työpaja 4c: ke 11.10.2023, klo 16.15 - 20.00
- TA2: lähiopetus, Hanne
- VE3: etäopetus, Leena
- VE6 & ITA: etäopetus, Nina
Työpaja 4d: to 12.10.2023, klo 16.15 - 20.00
- TA3: lähiopetus, Hanne
- VE4: etäopetus, Leena
Työpaja 4e: pe 13.10.2023, klo 9.00 - 15.00
- PO1 & PO2: lähiopetus Porissa, Nina
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
27.03.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Leena Katto
- Hanne Mäki-Hakola
- Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Nina Eskola-Salin
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Aika ja paikka
Kevät 2023: 27.3. - 31.5.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opintojakson suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmät, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen, koulutusteknologian hyödyntämisen ja arvioinnin näkökulmat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- tiimien työpajat
- vertaisoppiminen
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson Moodlessa.
Moodle-alusta (avautuu 24.3.2023): https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=35073
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
Tällä toteutuksella pääpaino on itsenäisessä ja pienryhmien yhteisessä työskentelyssä. Yhteisiä verkkotapaamisia on kolme:
• aloituswebinaari to 30.3 klo 16.30–18.00
• tiimien väliohjaus to 27.4 klo 16.30–18.30
• loppureflektio to 25.5 klo 16.30–19.00
Moodle aukeaa: pe 24.3.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointia.
Ilmoittautumisaika
12.05.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
12.10.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Jori Leskelä
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Seppo Janhonen
- Leena Katto
- Hanne Mäki-Hakola
- Nina Eskola-Salin
Ryhmät
-
22E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
22E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Aika ja paikka
Syyskauden 2. periodi 24.10.–31.12.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- verkkotyöpajat
- vertaisoppiminen
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson Moodlessa.
Moodle-alusta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=28754
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjaustilanteet on ajoitettu periodille 2/22. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.
Moodle aukeaa: ke 12.10.2022
Aloituswebinaari: to 3.11.2022 klo 16:00 - 17:30
Työpajat
ke 9.11.2022, klo 16 - 19
ke 16.11.2022, klo 16 - 19
ke 23.11.2022, klo 16 - 19
ke 7.12.2022, klo 16 - 19
Sisällön jaksotus
Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.
Kansainvälisyys
5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa
Lisätietoja opiskelijoille
Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opintojakson suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmät, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen, koulutusteknologian hyödyntämisen ja arvioinnin näkökulmat.
Ilmoittautumisaika
12.05.2022 - 24.10.2022
Ajoitus
12.10.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Seppo Janhonen
- Leena Katto
- Hanne Mäki-Hakola
- Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Nina Eskola-Salin
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Aika ja paikka
Syyskauden 2. periodi 24.10.–31.12.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opintojakson suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmät, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen, koulutusteknologian hyödyntämisen ja arvioinnin näkökulmat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- työpajat (online / lähitapaamiset)
- vertaisoppiminen
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson Moodlessa.
Moodle-alusta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=28753
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 2/22. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.
Moodle aukeaa: ke 12.10.2022
Aloituswebinaari: to 3.11.2022 klo 16:00 - 17:30 verkossa
Työpaja 1a: ke 9.11.2022, klo 16 - 19 (22ITA, 22SE, 22PO1, 22PO2, 22STEM)
Työpaja 1b: to 10.11.2022, klo 16 - 19 (22VE-22VE6, 22TA1-22TA3)
Työpaja 2a: ke 16.11.2022, klo 16 - 19 (22ITA, 22SE, 22PO1, 22PO2, 22STEM)
Työpaja 2b: to 17.11.2022, klo 16 - 19 (22VE-22VE6, 22TA1-22TA3)
Työpaja 3a: ke 23.11.2022, klo 16 - 19 (22ITA, 22SE, 22PO1, 22PO2, 22STEM)
Työpaja 3b: to 24.11.2022, klo 16 - 19 (22VE-22VE6, 22TA1-22TA3)
Työpaja 4a: ke 7.12.2022, klo 16 - 19 (22ITA, 22SE, 22PO1, 22PO2, 22STEM)
Työpaja 4b: pe 8.12.2022, klo 16 - 19 (22VE-22VE6, 22TA1-22TA3)
Työpajoista lähitoteutus järjestetään STEM ja Tampereen ryhmille. Muiden ryhmien työpajat järjestetään verkossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointia.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
19.11.2021 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kosti Nivalainen
- Seppo Janhonen
Vastuuhenkilö
Seppo Janhonen
Ryhmät
-
21OSUOpettajaksi Suomeen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointiasteikko
0-5