Siirry suoraan sisältöön

Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO80-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 19.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Elina Harju
  • Hanne Mäki-Hakola
  • Nina Eskola-Salin

Vastuuhenkilö

Nina Eskola-Salin

Ryhmät

  • 24OPE
    Ammatillinen opettajankoulutus 2024
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Aika ja paikka

Syyskauden 1. periodi 1.8. - 20.10.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opetuksen suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmien monipuolisen ja tarkoituksenmukaisen hyödyntämisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen sekä koulutusteknologian hyödyntämisen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- työpajat (online / lähitapaamiset)
- vertaisoppiminen

Oppimateriaalit

Annetaan opintojakson Moodlessa.

https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=43721

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa

Sisällön jaksotus

Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 1/24. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.

Moodle aukeaa: 7.8.2024

Opintojakson aloituswebinaari ke 14.8 klo 16.30–18.30

Vuorovaikutustyöpajat
ke 28.8 klo 16.30–19.30, VE1, VE2, VE5, VE6, TA1, TA2, SE, STEM, VE8
to 29.8 klo 16.30–19.30, PO1, PO2, VE3, VE4, VE7

Opetusmenetelmätyöpajat
ke 11.9 klo 16.30–19.30, VE1, VE2, VE5, VE6, TA1, TA2, SE, STEM, VE8
to 12.9 klo 16.30–19.30, PO1, PO2 ja VE3, VE4, VE7


Koulutusteknologiatyöpajat
ke 25.9 klo 16.30–19.30, VE1, VE2, VE5, VE6, TA1, TA2, SE, STEM, VE8
to 26.9 klo 16.30–19.30, PO1, PO2 ja VE3, VE4, VE7


Opetusmenetelmädemot. Opiskelija osallistuu oman tuutorryhmänsä Opetusmenetelmädemoon alla olevan aikataulun mukaisesti:
ke 9.10 klo 16.15 – 20.00 VE1, VE2, VE4, SE, STEM
to 10.10 klo 16.15 – 20.00 VE3, VE5, VE6, VE7, VE8
pe 11.10 klo 9 – 15 PO1, PO1, TA1, TA2

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.