Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO80-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Leena Katto
- Hanne Mäki-Hakola
- Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Leena Katto
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Aika ja paikka
Syyskauden 1. periodi 1.8. - 22.10.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen osoitetaan esittelemällä kuvaus pedagogisesti perustellusta ja monipuolisesta opetusmentelmien hyödyntämisestä opetuksen suunnittelussa ja/tai toteutuksessa. Kuvauksessa opettajaopiskelija huomioi opetusmenetelmien monipuolisen ja tarkoituksenmukaisen hyödyntämisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemisen sekä koulutusteknologian hyödyntämisen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Flipped Learning
- pienryhmätyöskentely
- yksilötyöskentely
- työpajat (online / lähitapaamiset)
- vertaisoppiminen
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 1/23. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.
Moodle aukeaa: ke 2.8.2023
Aloituswebinaari: ke 9.8.2023 klo 16:30 - 18:30 verkossa, Nina ja Hanne
Työpaja 1a: ke 16.8.2023, klo 16.30 - 19.30
- TA1, TA2 & TA3: lähiopetus, Hanne
- VE2, VE3 & VE4: etäopetus, Leena
- VE1, VE5, VE6 & ITA: etäopetus, Nina
Työpaja 1b: to 17.8.2023, klo 16.30 - 19.30
- STEM & SE: etäopetus, Hanne
- PO1 & PO2: lähiopetus Porissa, Nina
Työpaja 2a: ke 30.8.2023, klo 16.30 - 19.30
- TA1, TA2 & TA3: lähiopetus, Hanne
- VE2, VE3 & VE4: etäopetus, Leena
- VE1, VE5, VE6 & ITA: etäopetus, Nina
Työpaja 2b: to 31.8.2023, klo 16.30 - 19.30
- STEM & SE: etäopetus, Hanne
- PO1 & PO2: lähiopetus Porissa, Nina
Työpaja 3a: ke 13.9.2023, klo 16.30 - 19.30
- TA1, TA2 & TA3: lähiopetus, Hanne
- VE2, VE3 & VE4: etäopetus, Leena
- VE1, VE5, VE6 & ITA: etäopetus, Nina
Työpaja 3b: to 14.9.2023, klo 16.30 - 19.30
- STEM & SE: etäopetus, Hanne
- PO1 & PO2: etäopetus, Nina
Opetusmenetelmädemot järjestetään viimeisten työpajojen (4a-e) aikana siten, että opiskelija osallistuu vähintään oman tuutorryhmän työpajaan, jossa myös esittää oman pienryhmän kanssa demonsa.
Työpaja 4a: ke 4.10.2023, klo 16.15 - 20.00
- TA1: lähiopetus, Hanne
- VE2: etäopetus, Leena
- VE1 & VE5: etäopetus, Nina
Työpaja 4b: to 5.10.2023, klo 16.15 - 20.00
- STEM & SE: etäopetus, Hanne
Työpaja 4c: ke 11.10.2023, klo 16.15 - 20.00
- TA2: lähiopetus, Hanne
- VE3: etäopetus, Leena
- VE6 & ITA: etäopetus, Nina
Työpaja 4d: to 12.10.2023, klo 16.15 - 20.00
- TA3: lähiopetus, Hanne
- VE4: etäopetus, Leena
Työpaja 4e: pe 13.10.2023, klo 9.00 - 15.00
- PO1 & PO2: lähiopetus Porissa, Nina
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen suunnitellusti opettajan työtä tekemällä ja osaamisen osoittaminen yksilöllisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen hyväksilukeminen aiempien opintojen tai osaamisen perusteella (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suorittamista suositellaan ennen opetusharjoittelua tai sen aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu myös opintojakson tiedoista löytyviin opintojakson osaamistavoitteisiin.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan