Työyhteisön turvallisuuden ja hyvinvoinnin johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 7H00FL08
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskien ja niiden ennaltaehkäisyn asiantuntijana sekä kehittää toimintaan laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa ja puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn sekä toimia asiantuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
- osaa johtaa ja kehittää organisaation turvallisuutta ja hyvinvointia
Sisältö
- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ikäjohtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- kriisijohtaminen ja viestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Ilmoittautumisaika
18.04.2024 - 04.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 29.11.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Sanna Keskikuru
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
23YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskien ja niiden ennaltaehkäisyn asiantuntijana sekä kehittää toimintaan laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa ja puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn sekä toimia asiantuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
- osaa johtaa ja kehittää organisaation turvallisuutta ja hyvinvointia
Sisältö (OJ)
- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ikäjohtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- kriisijohtaminen ja viestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkemmat tiedot tehtäväkohtaisista arviointikriteereistä löytyy opintojakson Moodlesta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakkotehtävä, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.
Oppimateriaalit
Löytyy Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 20 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 115 h.
Osallistuminen Master's Conferenceen 3.10.2024.
Sisällön jaksotus
- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- kriisijohtaminen ja -viestintä
- ikäjohtaminen
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- draamatyöskentely ristiriitatilanteista
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälisyys
Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Suunnitelma ja Moodle päivittyvät opintojakson alkuun menneessä.
Opintojaksolle 12.6.- 8.8.2024 välillä ilmoittautuneet opiskelijat, hyväksytään opintojaksolle 9.8.2024 jälkeen.
Opintojaksoon liittyy osallistuminen Master's Conferenceen 3.10.2024.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 26.06.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 19.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Laaksonen
- Sanna Keskikuru
- Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
22YSTJSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK, sosiaali- ja terveysalan johtaminen
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskien ja niiden ennaltaehkäisyn asiantuntijana sekä kehittää toimintaan laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa ja puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn sekä toimia asiantuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
- osaa johtaa ja kehittää organisaation turvallisuutta ja hyvinvointia
Sisältö (OJ)
- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ikäjohtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- kriisijohtaminen ja viestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovittu
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.
Oppimateriaalit
Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609
TURVALLISUUSJOHTAMISEN KIRJALLISUUTTA
Hyttinen, M. & Korte, A. 2022. Työoikeuden perusteet. Oppikirja. Saatavana e-kirjana. LUVUT 6-8.
Lehesvuo, R & Jalonen, H. 2022. Terveydenhuollon vaaratapahtumien hallinta. Vol 41 Nro 2 (2022): Hallinnon Tutkimus: Terveydenhuollon vaaratapahtumien hallinta | Hallinnon Tutkimus (journal.fi)
Mannila, E. & Laajalahti, A. 2021. Tavoitteena turvallisuus. Miten kehittää turvallisuuskulttuuria ja tukea kriiseistä oppimista sairaaloissa? Aikuiskasvatus Vol 41 Nro 1 (2021). Tavoitteena turvallisuus | Aikuiskasvatus (journal.fi)
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015. Haastavat asiakastilanteet -väkivalta työssä. Helsinki: Talentum. Saatavana e-kirjana.
Saukkonen, P., ym. 2019. Lähiesimiesten arvio organisaatiokulttuurista ja -ilmapiiristä on hoitohenkilökunnan arviota positiivisempi. Sosiaalitieteellinen Aikakauslehti Vol 56 Nro 2 (2019). Lähiesimiesten arvio organisaatiokulttuurista ja -ilmapiiristä on hoitohenkilökunnan arviota positiivisempi | Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti (journal.fi)
Suomen Standardisoimisliitto. ISO 45001:2018, Työterveyden ja työturvallisuuden johtaminen. https://www.sfs.fi/julkaisut_ja_palvelut/tuotteet_valokeilassa/iso_45001_tyoterveys- _ja_tyoturvallisuusjohtaminen.
Mannermaa, Katri 2018. Työsuojelupäällikön käsikirja. Helsinki: Alma Talent.
HYVINVOINTIJOHTAMISEN KIRJALLISUUTTA
Laaksonen H., Laitinen H. & Hiilamo H. (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro.
Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Oppian. LÖYTYY TAMKIN KIRJASTOSTA.
Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla -dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu (e-julkaisu)
Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta 2010. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Tuomi, J. (toim.) 2018. Työhyvinvoinnin hyviä käytäntöjä. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu.(e-julkaisu)
Tarnanen, P. & Tuomi, J. (toim.) 2018. Työtä työhyvinvoinnin edistämiseksi - kuusi tulokulmaa. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu. (e-julkaisu)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 17,5 h, tiimitehtävien purkun varattu 8 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 109,5 h.
Sisällön jaksotus
- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla, Laaksonen
- kriisijohtaminen ja -viestintä, Laaksonen
- ikäjohtaminen, Laaksonen
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät, Laaksonen
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen, Laaksonen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla, Laaksonen
- draamatyöskentely ristiriitatilanteista, Keskikuru
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälisyys
Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja