Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön turvallisuuden ja hyvinvoinnin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00FL08-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.04.2024 - 04.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 29.11.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Merja Kanervisto-Jokinen
  • Sanna Keskikuru
  • Niina Koskela

Vastuuhenkilö

Merja Kanervisto-Jokinen

Ryhmät

  • 23YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskien ja niiden ennaltaehkäisyn asiantuntijana sekä kehittää toimintaan laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa ja puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn sekä toimia asiantuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
- osaa johtaa ja kehittää organisaation turvallisuutta ja hyvinvointia

Sisältö (OJ)

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ikäjohtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- kriisijohtaminen ja viestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkemmat tiedot tehtäväkohtaisista arviointikriteereistä löytyy opintojakson Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, ennakkotehtävä, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.

Oppimateriaalit

Löytyy Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 20 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 115 h.

Osallistuminen Master's Conferenceen 3.10.2024.

Sisällön jaksotus

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- kriisijohtaminen ja -viestintä
- ikäjohtaminen
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla
- draamatyöskentely ristiriitatilanteista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälisyys

Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä

Lisätietoja opiskelijoille

Suunnitelma ja Moodle päivittyvät opintojakson alkuun menneessä.

Opintojaksolle 12.6.- 8.8.2024 välillä ilmoittautuneet opiskelijat, hyväksytään opintojaksolle 9.8.2024 jälkeen.

Opintojaksoon liittyy osallistuminen Master's Conferenceen 3.10.2024.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja