Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma: 22YSTK
Tunnus: 21YSTK
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kuvaus
Tutkintonimike: sairaanhoitaja (ylempi AMK), terveydenhoitaja (ylempi AMK), kätilö (ylempi AMK), ensihoitaja (ylempi AMK), bioanalyytikko (ylempi AMK), röntgenhoitaja (ylempi AMK), fysioterapeutti (ylempi AMK) ja sosionomi (ylempi AMK)
Laajuus ja kesto: 90 op, 1,5 - 2 vuotta
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutus antaa valmiudet sosiaali- ja terveydenhuollon vaativiin johtamis-, kehittämis- ja asiantuntijatehtäviin, missä korostuu monialainen johtaminen ja kehittäminen integroituvissa palveluissa, henkilöstön ja osaamisen johtaminen digiajan työelämässä, kompleksisten haasteiden tunnistaminen ja ratkaiseminen sekä toiminnan tuloksellinen johtaminen. Koulutuksen painopistealueena on näyttöön perustuva johtamis- ja kehittämisosaaminen.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutuksessa opiskelija syventää oman alansa kriittistä eettisen toiminnan tarkastelua ja syventää osaamistaan sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä ja johtamisessa.
Opiskelija perustaa toimintansa näyttöön perustuvaan tietoon ja huomioi toiminnassaan eri näkökulmat, kuten kestävän kehityksen.
Opiskelija osaa toimia ammatissaan sekä itsenäisesti että monialaisessa verkostoyhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimien tai itsenäisenä yrittäjänä, toisten ammattitaitoa ja osaamista kunnioittaen.
Opiskelija arvostaa oman toiminnan, itsensä ja oman alan jatkuvaa kehittämistä ja seuraa alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Tutkinto-ohjelma sisältää 15 op vaihtoehtoisia syventäviä opintoja ja 15 op vapaasti valittavia opintoja. Voit valita nämä opinnot kiinnostuksen kohteidesi ja aikataulun mukaan esimerkiksi TAMKin yhteisistä YAMK opinnoista. Vaihtoehtoisilla syventävillä opinnoilla ja vapaasti valittavilla opinnoilla täydennät taitojasi ammatillisten erityistarpeidesi mukaan.
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT 2021
Opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista
- Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua. Osa opetuksesta voi toteutua englanninkielellä. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opetuksen toteutusmuoto on monimuoto-opetus.
YHTEYSTIEDOT
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yliopettaja Hannele Laaksonen
Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen, yliopettaja Sari Himanen
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita
Osaamistavoitteet
Tutkinnosta valmistunut
• osaa johtaa henkilöstöä osallistavasti ja dialogisesti sekä mahdollistaa henkilöstön osaamisen jatkuva kehittyminen
• osaa johtaa vaativia lähi- ja etäjohtamisen tilanteita sekä toimia asiantuntijana sosiaali- ja terveysalan päätöksentekoprosesseissa
• osaa tunnistaa ja puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn sekä toimia asiantuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
• osaa hankkia, soveltaa ja käyttää kriittisiä tietoja integroituvien palvelujen laadun, vaikuttavuuden ja tuottavuuden kehittämiseksi
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-tutkinto-ohjelmien kanssa. Lisäksi yhteistä kehittämistyötä ja yhteisiä toteutuksia on muiden ammattikorkeakoulujen kanssa ja valtakunnallisissa verkostoissa.
Opintojen aikana tehdään yhteistyötä työelämän organisaatioiden ja toimijoiden kanssa ja opintoja suoritetaan myös monenlaisissa valtakunnallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.
Opetussuunnitelma on käsitelty YAMK-terveys neuvottelukunnassa 10.2.2021.
Opetussuunnitelma on hyväksytty 28.5.2021 korkeakouluneuvostossa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21YSTK-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
21YSTK-1005 |
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7H00FK53 | Monialainen johtaminen integroituvissa sosiaali- ja terveysalan palveluissa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FL05 | Laadun ja prosessien johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FL06 | Organisaatioiden johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FL07 | Henkilöstön ja osaamisen kehittymisen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FL08 | Työyhteisön turvallisuuden ja hyvinvoinnin johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FL09 | Työyhteisöpsykologia, etäjohtaminen ja digiajan työelämä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
21YSTK-1006 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7H00FF48 | Ohjaus ja kilpailutus sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FF49 | eHealth ja digitaaliset palvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FF50 | Asiakaslähtöisyys palvelujen tuottamisessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FF51 | Design-tutkimus ja tutkimuksellinen kehittämistoiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FF52 | Palvelun laadun ja vaikuttavuuden arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FF53 | Palveluketjujen arviointi ja kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
21YSTK-1002 |
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
NY00EC51 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FK69 | Systematic Review in Health Research | 5 | |||||||||||
21YSTK-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
7Y00FK31 | Hanketyöskentely | 5 | |||||||||||
7H00FU30 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | |||||||||||
21YSTK-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
Yhteensä | 90 | 75 | 20 | 40 | 35 | 20 | 20 | 20 | 17.5 | 17.5 | 10 | 10 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.