Työyhteisöpsykologia, etäjohtaminen ja digiajan työelämäLaajuus (5 op)
Tunnus: 7H00FL09
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää organisaatiokulttuurin merkityksen johtamisessa ja osaa toimia tavoitteellisesti tiimin vastuullisena vetäjänä
- osaa tunnistaa syvällisesti johtajuutta psykologian käsitteiden ja teorioiden näkökulmasta
- osaa johtaa vaativia ja monimutkaisia lähi- ja etäjohtamisen viestintätilanteita
Sisältö
- organisaatiokulttuuri ja tiimityöskentely
- johtamisen psykologiaa
- etäjohtaminen ja digitaalisuus
- vuorovaikutus-, viestintä- ja työyhteisötaidot lähi- ja etäjohtamisessa
- monikulttuurisuus ja viestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Ilmoittautumisaika
23.08.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 01.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Laaksonen
- Nasrin Jinia
- Shaidul Kazi
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
23YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
-
23YSTYSosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää organisaatiokulttuurin merkityksen johtamisessa ja osaa toimia tavoitteellisesti tiimin vastuullisena vetäjänä
- osaa tunnistaa syvällisesti johtajuutta psykologian käsitteiden ja teorioiden näkökulmasta
- osaa johtaa vaativia ja monimutkaisia lähi- ja etäjohtamisen viestintätilanteita
Sisältö (OJ)
- organisaatiokulttuuri ja tiimityöskentely
- johtamisen psykologiaa
- etäjohtaminen ja digitaalisuus
- vuorovaikutus-, viestintä- ja työyhteisötaidot lähi- ja etäjohtamisessa
- monikulttuurisuus ja viestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
Ilmoitettu erikeen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitettu kurssilla Moodlessa; tehtävien palautuspäivät
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot ja kirjallisuus, ennakko- ja välitehtävät, yksilö- ja tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen,
Oppimateriaalit
Kurssikirjat:
Harisalo R. 2020. Katalysoiva puhe. Satucon.
Haslman, Reicher & Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia.Gaudeamus Oy.
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja tereysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
Vilkman U. 2016. Etäjohtaminen: Tulosta joustavalla työllä. Alma Talent.
Aro, A., Feldt, T., Ruohomäki, V. (toim.) 2007. Puheenvuoroja työ- ja organisaatiopsykologiasta. Työ- ja organisaatiopsykologit Ry:n vuosikirja. Helsinki: Edita.
Juuti, P. 2006. Organisaatiokäyttäytyminen. Helsinki: Otava.
Paavola, V. 2010. Työpaikan ikuiset myytit. PS-kustannus.
Perttula & Syväjärvi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Steffen Blaschke & Dennis Schoeneborn 2016. Organization as Communication : Perspectives in Dialogue.Taylor & Francis Group.
Edgar H. Schein & Peter Scheiner 2016. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, Incorporated.
Hannele Laaksonen; Heleena Laitinen; Heikki Hiilamo (toim.) (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro
- erillinen artikkelipaketti
Laaksonen, H. & Bäckström, T. 2022. Finnish Remote Leadership in Home Care during the Pandemic. Athens Journal of Social Sciences 2022. Open access: https://www.athensjournals.gr/social/2021-4535-AJSS-Laaksonen-05.pdf
Laaksonen, H., Boundy, A., Järvinen, K. & Kivinen, P. 2022. Home care employees’ experiences of collegial peer support during the pandemic. Athens Journal of Social Sciences 2022, 10: 1-20. Open access: https://www.athensjournals.gr/social/2022-4835-AJSS-Laaksonen-05.pdf
Laaksonen, H. & Hietala, S. 2022. Learning from Fun Leadership Experiences. Athens Journal of Social Sciences 2022. Open access: https://www.athensjournals.gr/social/2021-4573-AJSS-EDU-Laaksonen-05.pdf
Laaksonen, H., Boundy, A., Järvinen, K. & Kivinen, P. 2022. Home care employees’ experiences of collegial peer support during the pandemic. Athens Journal of Social Sciences 2022, 10: 1-20. Open access: https://www.athensjournals.gr/social/2022-4835-AJSS-Laaksonen-05.pdf
Boundy, A., Järvinen, J. & Laaksonen, H. 2021. Työyhteisötaidoilla rakennetaan hyvää työyhteisöä. TAMK-journal: https://sites.tuni.fi/tamk-julkaisut/terveys/tyoyhteisotaidoilla-rakennetaan-hyvaa-tyoyhteisoa-boundy-jarvinen-ja-laaksonen/
Bäckström, T. & Laaksonen, H. 2021. Etäjohtamisen kokemuksia kotihoidossa. Terveydenhuollon osastonhoitajat ry. Teos-lehti 2/2021, 13-18.
Hietala, S. & Laaksonen, H. 2021. Hauskat henkilöstöjohtamisen kokemukset ja niistä oppiminen. Terveydenhuollon osastonhoitajat ry. Teos-lehti, 11-15.
Laaksonen, H. 2021. Palaute hyödyttää sekä yksilöä että työyhteisöä. TAMKjournal: https://tamkjournal.tamk.fi/palaute-hyodyttaa-seka-yksiloa-etta-tyoyhteisoa/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yht. 135 h
Sisällön jaksotus
Ilmoitettu Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtäviin liittyen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 01.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Laaksonen
- Nasrin Jinia
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
22YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää organisaatiokulttuurin merkityksen johtamisessa ja osaa toimia tavoitteellisesti tiimin vastuullisena vetäjänä
- osaa tunnistaa syvällisesti johtajuutta psykologian käsitteiden ja teorioiden näkökulmasta
- osaa johtaa vaativia ja monimutkaisia lähi- ja etäjohtamisen viestintätilanteita
Sisältö (OJ)
- organisaatiokulttuuri ja tiimityöskentely
- johtamisen psykologiaa
- etäjohtaminen ja digitaalisuus
- vuorovaikutus-, viestintä- ja työyhteisötaidot lähi- ja etäjohtamisessa
- monikulttuurisuus ja viestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
Ilmoitettu erikeen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitettu kurssilla Moodlessa; tehtävien palautuspäivät
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot ja kirjallisuus, ennakko- ja välitehtävät, yksilö- ja tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen,
Oppimateriaalit
Kurssikirjat:
Harisalo R. 2020. Katalysoiva puhe. Satucon.
Haslman, Reicher & Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia.Gaudeamus Oy.
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja tereysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
Vilkman U. 2016. Etäjohtaminen: Tulosta joustavalla työllä. Alma Talent.
Aro, A., Feldt, T., Ruohomäki, V. (toim.) 2007. Puheenvuoroja työ- ja organisaatiopsykologiasta. Työ- ja organisaatiopsykologit Ry:n vuosikirja. Helsinki: Edita.
Juuti, P. 2006. Organisaatiokäyttäytyminen. Helsinki: Otava.
Paavola, V. 2010. Työpaikan ikuiset myytit. PS-kustannus.
Perttula & Syväjärvi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Steffen Blaschke & Dennis Schoeneborn 2016. Organization as Communication : Perspectives in Dialogue.Taylor & Francis Group.
Edgar H. Schein & Peter Scheiner 2016. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, Incorporated.
Hannele Laaksonen; Heleena Laitinen; Heikki Hiilamo (toim.) (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro
- erillinen artikkelipaketti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yht. 135 h
Sisällön jaksotus
Ilmoitettu Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtäviin liittyen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja