Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöpsykologia, etäjohtaminen ja digiajan työelämä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00FL09-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.08.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 01.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hannele Laaksonen
  • Nasrin Jinia
  • Shaidul Kazi

Vastuuhenkilö

Hannele Laaksonen

Ryhmät

  • 23YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
  • 23YSTY
    Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää organisaatiokulttuurin merkityksen johtamisessa ja osaa toimia tavoitteellisesti tiimin vastuullisena vetäjänä
- osaa tunnistaa syvällisesti johtajuutta psykologian käsitteiden ja teorioiden näkökulmasta
- osaa johtaa vaativia ja monimutkaisia lähi- ja etäjohtamisen viestintätilanteita

Sisältö (OJ)

- organisaatiokulttuuri ja tiimityöskentely
- johtamisen psykologiaa
- etäjohtaminen ja digitaalisuus
- vuorovaikutus-, viestintä- ja työyhteisötaidot lähi- ja etäjohtamisessa
- monikulttuurisuus ja viestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

Ilmoitettu erikeen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitettu kurssilla Moodlessa; tehtävien palautuspäivät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot ja kirjallisuus, ennakko- ja välitehtävät, yksilö- ja tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen,

Oppimateriaalit

Kurssikirjat:
Harisalo R. 2020. Katalysoiva puhe. Satucon.
Haslman, Reicher & Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia.Gaudeamus Oy.
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja tereysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
Vilkman U. 2016. Etäjohtaminen: Tulosta joustavalla työllä. Alma Talent.
Aro, A., Feldt, T., Ruohomäki, V. (toim.) 2007. Puheenvuoroja työ- ja organisaatiopsykologiasta. Työ- ja organisaatiopsykologit Ry:n vuosikirja. Helsinki: Edita.
Juuti, P. 2006. Organisaatiokäyttäytyminen. Helsinki: Otava.
Paavola, V. 2010. Työpaikan ikuiset myytit. PS-kustannus.
Perttula & Syväjärvi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Steffen Blaschke & Dennis Schoeneborn 2016. Organization as Communication : Perspectives in Dialogue.Taylor & Francis Group.
Edgar H. Schein & Peter Scheiner 2016. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, Incorporated.
Hannele Laaksonen; Heleena Laitinen; Heikki Hiilamo (toim.) (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro

- erillinen artikkelipaketti
Laaksonen, H. & Bäckström, T. 2022. Finnish Remote Leadership in Home Care during the Pandemic. Athens Journal of Social Sciences 2022. Open access: https://www.athensjournals.gr/social/2021-4535-AJSS-Laaksonen-05.pdf

Laaksonen, H., Boundy, A., Järvinen, K. & Kivinen, P. 2022. Home care employees’ experiences of collegial peer support during the pandemic. Athens Journal of Social Sciences 2022, 10: 1-20. Open access: https://www.athensjournals.gr/social/2022-4835-AJSS-Laaksonen-05.pdf

Laaksonen, H. & Hietala, S. 2022. Learning from Fun Leadership Experiences. Athens Journal of Social Sciences 2022. Open access: https://www.athensjournals.gr/social/2021-4573-AJSS-EDU-Laaksonen-05.pdf

Laaksonen, H., Boundy, A., Järvinen, K. & Kivinen, P. 2022. Home care employees’ experiences of collegial peer support during the pandemic. Athens Journal of Social Sciences 2022, 10: 1-20. Open access: https://www.athensjournals.gr/social/2022-4835-AJSS-Laaksonen-05.pdf

Boundy, A., Järvinen, J. & Laaksonen, H. 2021. Työyhteisötaidoilla rakennetaan hyvää työyhteisöä. TAMK-journal: https://sites.tuni.fi/tamk-julkaisut/terveys/tyoyhteisotaidoilla-rakennetaan-hyvaa-tyoyhteisoa-boundy-jarvinen-ja-laaksonen/

Bäckström, T. & Laaksonen, H. 2021. Etäjohtamisen kokemuksia kotihoidossa. Terveydenhuollon osastonhoitajat ry. Teos-lehti 2/2021, 13-18.

Hietala, S. & Laaksonen, H. 2021. Hauskat henkilöstöjohtamisen kokemukset ja niistä oppiminen. Terveydenhuollon osastonhoitajat ry. Teos-lehti, 11-15.

Laaksonen, H. 2021. Palaute hyödyttää sekä yksilöä että työyhteisöä. TAMKjournal: https://tamkjournal.tamk.fi/palaute-hyodyttaa-seka-yksiloa-etta-tyoyhteisoa/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yht. 135 h

Sisällön jaksotus

Ilmoitettu Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtäviin liittyen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja