Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijamyynti moderneissa liiketoimintaympäristöissä​Laajuus (5 op)

Tunnus: 3Y00GO73

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on kehittää näkemyksellistä asiantuntijamyyntityön osaamista yritysten välisessä kaupankäynnissä moderneissa liiketoimintaympäristöissä.​ Opintojakso antaa valmiudet monikanavaisen myynnin kehittämiseen asiakkaiden arvonluonti- ja päätöksentekoprosessit huomioiden. ​
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:​
• jäsentää asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutukset B2B-myyntiin​
• vertailee strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja ja vaikutuksia myyntitoimintaan​
• ymmärtää markkinoinnin ja myynnin älykkään yhteistoiminnan merkityksen​
• soveltaa myynnin transformaation mahdollisuuksia osana monikanavaista myynnin kehittämistä​
• analysoi asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosesseihin​

Sisältö

Asiakaskäyttäytymisen muutos ja kompleksiset asiakastarpeet​
Tuotemyynnistä strategiseen arvomyyntiin​
Myynnin transformaatio ja monikanavaisuus​
Asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessit​

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija ymmärtää strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja. Opiskelija osaa nimetä myynnin transformaation ja monikanavaisuuden keskeisiä elementtejä. Opiskelija osaa määritellä asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeisiä vaiheita osana myyntiprosessia.​

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa selittää asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä. Opiskelija osaa soveltaa myynnin transformaation ja monikanavaisuuden tarjoamia mahdollisuuksia käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa jäsentää asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeiset vaiheet osana myyntiprosessia.​

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kriittisesti analysoida asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa perustellen vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä ja suositella tilanteeseen sopivia vaihtoehtoja. Opiskelija ymmärtää myynnin transformaation ja monikanavaisuuden muodostaman kokonaisuuden ja osaa suunnitella toimintaympäristöön uusia toimintamalleja. Opiskelija osaa ennakoida ja suunnitella asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosessiin.​

Ilmoittautumisaika

01.07.2025 - 03.09.2025

Ajoitus

25.08.2025 - 19.10.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Myynnin johtaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myynnin johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Sini Jokiniemi
  • Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö

Sini Jokiniemi

Ryhmät
  • 25YMYYJ
    Myynnin johtaminen 2025, ylempi AMK

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää näkemyksellistä asiantuntijamyyntityön osaamista yritysten välisessä kaupankäynnissä moderneissa liiketoimintaympäristöissä.​ Opintojakso antaa valmiudet monikanavaisen myynnin kehittämiseen asiakkaiden arvonluonti- ja päätöksentekoprosessit huomioiden. ​
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:​
• jäsentää asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutukset B2B-myyntiin​
• vertailee strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja ja vaikutuksia myyntitoimintaan​
• ymmärtää markkinoinnin ja myynnin älykkään yhteistoiminnan merkityksen​
• soveltaa myynnin transformaation mahdollisuuksia osana monikanavaista myynnin kehittämistä​
• analysoi asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosesseihin​

Sisältö (OJ)

Asiakaskäyttäytymisen muutos ja kompleksiset asiakastarpeet​
Tuotemyynnistä strategiseen arvomyyntiin​
Myynnin transformaatio ja monikanavaisuus​
Asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessit​

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija ymmärtää strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja. Opiskelija osaa nimetä myynnin transformaation ja monikanavaisuuden keskeisiä elementtejä. Opiskelija osaa määritellä asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeisiä vaiheita osana myyntiprosessia.​

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa selittää asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä. Opiskelija osaa soveltaa myynnin transformaation ja monikanavaisuuden tarjoamia mahdollisuuksia käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa jäsentää asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeiset vaiheet osana myyntiprosessia.​

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kriittisesti analysoida asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa perustellen vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä ja suositella tilanteeseen sopivia vaihtoehtoja. Opiskelija ymmärtää myynnin transformaation ja monikanavaisuuden muodostaman kokonaisuuden ja osaa suunnitella toimintaympäristöön uusia toimintamalleja. Opiskelija osaa ennakoida ja suunnitella asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosessiin.​

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena ajalla 25.8.25 - 19.10.25. Pakollista osallistumista edellyttävät etäopetuspäivät (klo 9.00 - 16.30) ovat torstaina 4.9.25 sekä torstaina 9.10.25.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksoon ei liity tenttejä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot valmentajien ja vierailijaluennoitsijoiden toimesta
Yksilö- ja tiimityöskentely

Hyväksytyn kurssisuorituksen edellytyksenä on:
- kaikki oppimistehtävät on palautettu. Mikäli tehtävän palautus myöhästyy, se laskee tehtävän/kurssin arvosanaa 0,25 arvosanan verran jokaista alkavaa myöhästymisviikkoa kohden
- etäopetuspäiviin osallistuminen tai poissaolon korvaaminen erikseen sovittavalla tavalla. Poissaolo tulee korvata kahden viikon kuluessa kurssin päättymisestä. Sen jälkeen tulevat palautukset laskevat kurssin kokonaisarvosanaa 0,5 arvosanan verran jokaista alkavaa myöhästymisviikkoa kohden

Oppimateriaalit

Suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus ja verkkomateriaalit opintojakson Moodle-työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisesta riippuen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan eAHOT-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä hakemus viimeistään 25.8.25 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa eAHOT-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot ennen opintojakson alkamista.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa eAHOT-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

23.08.2024 - 20.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Myynnin johtaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Myynnin johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Sini Jokiniemi
  • Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö

Sini Jokiniemi

Ryhmät
  • 24YMYYJ
    Myynnin johtaminen 2024, ylempi AMK

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää näkemyksellistä asiantuntijamyyntityön osaamista yritysten välisessä kaupankäynnissä moderneissa liiketoimintaympäristöissä.​ Opintojakso antaa valmiudet monikanavaisen myynnin kehittämiseen asiakkaiden arvonluonti- ja päätöksentekoprosessit huomioiden. ​
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:​
• jäsentää asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutukset B2B-myyntiin​
• vertailee strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja ja vaikutuksia myyntitoimintaan​
• ymmärtää markkinoinnin ja myynnin älykkään yhteistoiminnan merkityksen​
• soveltaa myynnin transformaation mahdollisuuksia osana monikanavaista myynnin kehittämistä​
• analysoi asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosesseihin​

Sisältö (OJ)

Asiakaskäyttäytymisen muutos ja kompleksiset asiakastarpeet​
Tuotemyynnistä strategiseen arvomyyntiin​
Myynnin transformaatio ja monikanavaisuus​
Asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessit​

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija ymmärtää strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja. Opiskelija osaa nimetä myynnin transformaation ja monikanavaisuuden keskeisiä elementtejä. Opiskelija osaa määritellä asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeisiä vaiheita osana myyntiprosessia.​

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa selittää asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä. Opiskelija osaa soveltaa myynnin transformaation ja monikanavaisuuden tarjoamia mahdollisuuksia käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa jäsentää asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeiset vaiheet osana myyntiprosessia.​

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kriittisesti analysoida asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa perustellen vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä ja suositella tilanteeseen sopivia vaihtoehtoja. Opiskelija ymmärtää myynnin transformaation ja monikanavaisuuden muodostaman kokonaisuuden ja osaa suunnitella toimintaympäristöön uusia toimintamalleja. Opiskelija osaa ennakoida ja suunnitella asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosessiin.​

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena TAMK Pääkampuksella ja mahdollisesti verkko-opetuksena ajalla 23.8. - 20.10.2024. Pakollista läsnäoloa edellyttävät lähipäivät (klo 9.30 - 16.30) ovat torstaina 5.9. sekä torstaina 10.10.24.

Mahdolliset verkko-opetuksen ajankohdat (arki-illat, zoom) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot valmentajien ja vierailijaluennoitsijoiden toimesta
Yksilö- ja tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus ja verkkomateriaalit opintojakson Moodle-työtilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 30.8.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.