Asiantuntijamyynti moderneissa liiketoimintaympäristöissäLaajuus (5 op)
Tunnus: 3Y00GO73
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kehittää näkemyksellistä asiantuntijamyyntityön osaamista yritysten välisessä kaupankäynnissä moderneissa liiketoimintaympäristöissä. Opintojakso antaa valmiudet monikanavaisen myynnin kehittämiseen asiakkaiden arvonluonti- ja päätöksentekoprosessit huomioiden.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• jäsentää asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutukset B2B-myyntiin
• vertailee strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja ja vaikutuksia myyntitoimintaan
• ymmärtää markkinoinnin ja myynnin älykkään yhteistoiminnan merkityksen
• soveltaa myynnin transformaation mahdollisuuksia osana monikanavaista myynnin kehittämistä
• analysoi asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosesseihin
Sisältö
Asiakaskäyttäytymisen muutos ja kompleksiset asiakastarpeet
Tuotemyynnistä strategiseen arvomyyntiin
Myynnin transformaatio ja monikanavaisuus
Asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija ymmärtää strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja. Opiskelija osaa nimetä myynnin transformaation ja monikanavaisuuden keskeisiä elementtejä. Opiskelija osaa määritellä asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeisiä vaiheita osana myyntiprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä. Opiskelija osaa soveltaa myynnin transformaation ja monikanavaisuuden tarjoamia mahdollisuuksia käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa jäsentää asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeiset vaiheet osana myyntiprosessia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa perustellen vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä ja suositella tilanteeseen sopivia vaihtoehtoja. Opiskelija ymmärtää myynnin transformaation ja monikanavaisuuden muodostaman kokonaisuuden ja osaa suunnitella toimintaympäristöön uusia toimintamalleja. Opiskelija osaa ennakoida ja suunnitella asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosessiin.
Ilmoittautumisaika
01.07.2025 - 03.09.2025
Ajoitus
25.08.2025 - 19.10.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Myynnin johtaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myynnin johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Sini Jokiniemi
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Sini Jokiniemi
Ryhmät
-
25YMYYJMyynnin johtaminen 2025, ylempi AMK
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää näkemyksellistä asiantuntijamyyntityön osaamista yritysten välisessä kaupankäynnissä moderneissa liiketoimintaympäristöissä. Opintojakso antaa valmiudet monikanavaisen myynnin kehittämiseen asiakkaiden arvonluonti- ja päätöksentekoprosessit huomioiden.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• jäsentää asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutukset B2B-myyntiin
• vertailee strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja ja vaikutuksia myyntitoimintaan
• ymmärtää markkinoinnin ja myynnin älykkään yhteistoiminnan merkityksen
• soveltaa myynnin transformaation mahdollisuuksia osana monikanavaista myynnin kehittämistä
• analysoi asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosesseihin
Sisältö (OJ)
Asiakaskäyttäytymisen muutos ja kompleksiset asiakastarpeet
Tuotemyynnistä strategiseen arvomyyntiin
Myynnin transformaatio ja monikanavaisuus
Asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija ymmärtää strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja. Opiskelija osaa nimetä myynnin transformaation ja monikanavaisuuden keskeisiä elementtejä. Opiskelija osaa määritellä asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeisiä vaiheita osana myyntiprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa selittää asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä. Opiskelija osaa soveltaa myynnin transformaation ja monikanavaisuuden tarjoamia mahdollisuuksia käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa jäsentää asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeiset vaiheet osana myyntiprosessia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa perustellen vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä ja suositella tilanteeseen sopivia vaihtoehtoja. Opiskelija ymmärtää myynnin transformaation ja monikanavaisuuden muodostaman kokonaisuuden ja osaa suunnitella toimintaympäristöön uusia toimintamalleja. Opiskelija osaa ennakoida ja suunnitella asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosessiin.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan etäopetuksena ajalla 25.8.25 - 19.10.25. Pakollista osallistumista edellyttävät etäopetuspäivät (klo 9.00 - 16.30) ovat torstaina 4.9.25 sekä torstaina 9.10.25.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksoon ei liity tenttejä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot valmentajien ja vierailijaluennoitsijoiden toimesta
Yksilö- ja tiimityöskentely
Hyväksytyn kurssisuorituksen edellytyksenä on:
- kaikki oppimistehtävät on palautettu. Mikäli tehtävän palautus myöhästyy, se laskee tehtävän/kurssin arvosanaa 0,25 arvosanan verran jokaista alkavaa myöhästymisviikkoa kohden
- etäopetuspäiviin osallistuminen tai poissaolon korvaaminen erikseen sovittavalla tavalla. Poissaolo tulee korvata kahden viikon kuluessa kurssin päättymisestä. Sen jälkeen tulevat palautukset laskevat kurssin kokonaisarvosanaa 0,5 arvosanan verran jokaista alkavaa myöhästymisviikkoa kohden
Oppimateriaalit
Suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus ja verkkomateriaalit opintojakson Moodle-työtilassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisesta riippuen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan eAHOT-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä hakemus viimeistään 25.8.25 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa eAHOT-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot ennen opintojakson alkamista.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa eAHOT-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Ilmoittautumisaika
10.06.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
23.08.2024 - 20.10.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Myynnin johtaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Myynnin johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Sini Jokiniemi
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Sini Jokiniemi
Ryhmät
-
24YMYYJMyynnin johtaminen 2024, ylempi AMK
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää näkemyksellistä asiantuntijamyyntityön osaamista yritysten välisessä kaupankäynnissä moderneissa liiketoimintaympäristöissä. Opintojakso antaa valmiudet monikanavaisen myynnin kehittämiseen asiakkaiden arvonluonti- ja päätöksentekoprosessit huomioiden.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• jäsentää asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutukset B2B-myyntiin
• vertailee strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja ja vaikutuksia myyntitoimintaan
• ymmärtää markkinoinnin ja myynnin älykkään yhteistoiminnan merkityksen
• soveltaa myynnin transformaation mahdollisuuksia osana monikanavaista myynnin kehittämistä
• analysoi asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosesseihin
Sisältö (OJ)
Asiakaskäyttäytymisen muutos ja kompleksiset asiakastarpeet
Tuotemyynnistä strategiseen arvomyyntiin
Myynnin transformaatio ja monikanavaisuus
Asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksen vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija ymmärtää strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin keskeisiä eroja. Opiskelija osaa nimetä myynnin transformaation ja monikanavaisuuden keskeisiä elementtejä. Opiskelija osaa määritellä asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeisiä vaiheita osana myyntiprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa selittää asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä. Opiskelija osaa soveltaa myynnin transformaation ja monikanavaisuuden tarjoamia mahdollisuuksia käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa jäsentää asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien keskeiset vaiheet osana myyntiprosessia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida asiakaskäyttäytymisen muutoksen ja kompleksisten asiakastarpeiden vaikutuksia B2B-myyntiin. Opiskelija osaa perustellen vertailla strategisen arvomyynnin ja tuotemyynnin eroja liike-elämän yhteyksissä ja suositella tilanteeseen sopivia vaihtoehtoja. Opiskelija ymmärtää myynnin transformaation ja monikanavaisuuden muodostaman kokonaisuuden ja osaa suunnitella toimintaympäristöön uusia toimintamalleja. Opiskelija osaa ennakoida ja suunnitella asiakkaan arvonluonti- ja ostopäätöksentekoprosessien vaikutusta myyntiprosessiin.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena TAMK Pääkampuksella ja mahdollisesti verkko-opetuksena ajalla 23.8. - 20.10.2024. Pakollista läsnäoloa edellyttävät lähipäivät (klo 9.30 - 16.30) ovat torstaina 5.9. sekä torstaina 10.10.24.
Mahdolliset verkko-opetuksen ajankohdat (arki-illat, zoom) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot valmentajien ja vierailijaluennoitsijoiden toimesta
Yksilö- ja tiimityöskentely
Oppimateriaalit
Suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus ja verkkomateriaalit opintojakson Moodle-työtilassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 30.8.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.