Liiketalouden tutkinto-ohjelma, digitaalinen liiketoiminta, monimuotototeutus, maakunta: 22alitav
Tunnus: 22ALIKOV
Kuvaus
Osaaminen
Ohjelmasta valmistuttuaan tradenomilla on monipuolinen ja laaja-alainen osaaminen digitaalisen liiketoiminnan alueella. Hän toimii innovatiivisesti ja osaa arvioida sekä kehittää omaa osaamistaan. Hänellä on vastuullisen verkkokauppaliiketoiminnan, markkinoinnin, myynnin ja digitaalisen liiketoiminnan kasvattamisen erityisosaamista ja kykenee toimimaan myös erilaisissa työyhteisössä toimialansa kehittäjänä. Valmistunut tradenomi edistää verkostomaista toimintatapaa, hyvinvoivia työyhteisöjä ja yrittäjyyttä.
Arvoperusta
Ohjelman arvoperusta on vuorovaikutustaidoissa ja oman sekä ryhmän oppimisen vastuullisessa kehittämisessä. Siinä konkretisoituvat TAMKin arvot: Toimimme globaalisti vastuuta kantaen, Arvostamme aktiivisuutta, oppimista ja osaamista, Menestymme yhdessä tekemällä ja Kunnioitamme moninaisuutta yhteisössä.
Sijoittuminen työelämään
Ohjelmasta valmistuvat tradenomit sijoittuvat digitaalisen liiketoiminnan tehtäviin yksityiselle sektorille tai he voivat ryhtyä itse verkkokauppayrittäjiksi. Tradenomit toimivat yleensä ns. asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä. Tästä ohjelmasta valmistuvilla on taito kehittää ja kasvattaa verkkokauppaliiketoimintaa erityisesti vastuullisuuden, tuote- ja palveluosaamisen, innovointitaidon, digitaalisen myynnin ja markkinoinnin mahdollisuuksien kautta.
Rakenne
Tutkinto-ohjelmassa on perus- ja ammattiopinnot, vapaasti valittavat opinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö.
Opetuksen toteuttaminen
Opetus toteutetaan monimuoto-opetuksena, joka koostuu itsenäisestä verkko ja - kontaktiopetuksesta. Kontaktiopetus voi koostua verkko- tai lähitapaamisista. Kontaktitapaamiset ovat ainakin kerran kuussa kahden peräkkäisen arkipäivän ajan. Lukuvuodessa on ainakin yksi lähikerta, johon liittyy iltaohjelmaa ja yöpyminen. Kontaktitapaamisten lukujärjestys voi sisältää seuraavia osia:
- Opettaja- tai opiskelijavetoinen alustus käsillä olevasta opintojakson aiheesta
- Työskentelyä opintojakson parissa joko yksin tai ryhmässä
- Oppimistehtävän purkuistunto, jossa tehtävänä ollut aihe käsitellään tiimissä opettajan ohjauksessa ja annetaan palaute
- Opintojakson aiheeseen syventyminen voi tapahtua esim. vierailijoiden, yrityskäyntien, videoiden ja muiden verkkomateriaalien avulla
Etäopiskelun aikana opit seuraavin tavoin:
- itsenäinen tiedonhankinta oppimistehtävän aiheesta ja sitä tukeva verkkokeskustelu
- oppimistehtävään liittyvien harjoitusten tekeminen
- moduulin aihetta tukevien lähteiden, kuten kirjallisuuden lukeminen, videoiden katselu ja esimerkiksi esseen kirjoittaminen
- moduuliin liittyvän projektin tai kehittämistehtävän toteuttaminen (voi tapahtua esim. työpaikalla sen tarpeisiin) ja raportointi
- oppimissolutyöskentely
- kontaktitapaamisen alustuksen valmistelu tai muut moduulin teemaan liittyvät tehtävät.
Osaamistavoitteet
Vuositavoitteet
Ensimmäisen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa yrityksen digitaalisen liiketoiminnan perusasiat. Hän hallitsee alan tärkeimpien menetelmien käytön sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa tehokkaasti.
Toisen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa kehittää kannattavaa ja vastuullista verkkoliiketoimintaa. Hän tuntee digitaalisen liiketoimintaa säätelevän lainsäädännön perusteet ja osaa viestiä opiskelemillaan kielillä kirjallisesti ja suullisesti. Hän osaa hyödyntää tuloksellisesti erilaisia digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä verkkokaupan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa ja myynnissä.
Kolmannen ja neljännen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa edistää verkkokauppayrityksen myyntiä, kansainvälistymistä ja kasvua. Hän hallitsee itsenäisen projektityöskentelyn, osaa koordinoida kokonaisuuksia ja ymmärtää alustatalouden ja arvoverkostojen merkityksen digitaalisessa liiketoiminnassa. Opiskelijalla on valmiudet toimia digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijana eri tehtävissä tai verkkokauppayrittäjänä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Digitaalisen liiketoiminnan opetussuunnitelma on suunniteltu TAMKin, maakuntakorkeakouluasiamiesten ja seutukuntien kehittämisyhtiöiden ja muiden vaikuttajien yhteistyönä. Sen yhteiskunnallisena tavoitteena on tarjota erityisesti maakuntakeskuksen ulkopuolella asuville liiketoiminnasta kiinnostuneille henkilöille työn ohessa tapahtuva opiskelumahdollisuus ja antaa mahdollisuuksia ideoiden kehittelyyn, testaamiseen ja toteuttamiseen opintojen aikana ja osana opintoja.
Koulutusta suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä alueen elinkeinoelämän kanssa.
TAMKin tutkinto-opiskelijanlla on mahdollisuus valita opintoja myös Tampereen yliopiston tarjonnasta henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti. Tämän ristiin opiskelun kautta voi osallistua yliopiston opintojaksoille, yhteisiin projekteihin ja rakentaa näin yksilöllistä osaamistaan. Opiskelija voi myös suorittaa opintoja muissa ammattikorkeakouluissa kansallisen opintotarjonnan kautta.
Lisätiedot
Avoimen amkin opiskelijat
voivat osallistua mihin tahansa opintojaksoon, jos ryhmässä on tilaa ja edeltävät opinnot antavat siihen mahdollisuuden.
Hyväksilukeminen
Soveltuvia aikaisemmin suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Hyväksilukumahdollisuudet selvitetään opettajatuutorin kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa opintojen alussa ja niiden kuluessa. Hyväksilukuhakemukset tehdään TAMKin intrasta löytyvään järjestelmään.
Jos opiskelijalla on muun aikaisemman koulutuksen tai työkokemuksen kautta kertynyt opetussuunnitelman sisältöjä vastaavaa osaamista, hän voi osoittaa osaamistaan erilaisilla näytöillä ja saada siten aikaisemmin hankitun osaamisen sisällytettyä tähän tutkintoon. Tämä ns. AHOT-prosessi käydään läpi ohjauskeskusteluissa opintojen alussa ja niiden edetessä. Osaamisen osoittamisen näyttötavoista sovitaan kyseisistä opintojaksoista vastaavien opettajien kanssa TAMKin AHOT-periaatteiden mukaisesti.
Kansainvälinen opiskelijavaihto
Tutkinto-ohjelmasta on mahdollista lähteä kv-opiskelijavaihtoon. Opiskelijavaihto sopii 2. - 4. vuoden aikana toteutettavaksi. Vaihdossa suoritetut opintopisteet hyväksiluetaan tutkintoon alkuperäisillä nimillä ja laajuuksilla. Niillä korvataan opinnot, jotka vaihdon aikana olisivat olleet työjärjestyksessä, ellei toisin sovita.
Harjoittelu
Harjoittelun voi suorittaa joko pienempinä kokonaisuuksina tai yhdessä osassa digitaalista liiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä tai opiskelijan omaan yrittäjyyteen tähtäävään verkkokauppaliiketoimintaan liittyen. Harjoitteluun liittyvien työtehtävien tulee olla tradenomityön tasoisia. Ensimmäisen harjoittelun voi mahdollisuuksien mukaan suorittaa myös omassa yrityksessä tai työpaikassasi.
Ruotsin kieli
Korkeakoulututkintoon kuuluva 2. kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen taito on osoitettava opintojen aikana. Opetussuunnitelmassa tämä sisältyy ruotsin kielen opintojaksoihin.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
22ALIKOV-1001 |
Kaikille yhteiset liiketalouden opinnot
(Valitaan kaikki ) |
150 | |||||||||||||||||||||||||
22ALIKOV-1002 |
Liiketoimintaosaamisen perusteet
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
3H00DZ59 | Työelämän metataidot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FE16 | Viestintäosaaminen ja digitaidot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00DZ61 | Liiketoiminnan matematiikka ja kannattavuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FU18 | Juridiikan perusteet ja yleinen sopimusoikeus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FE17 | Ideasta liiketoiminnaksi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
22ALIKOV-1003 |
Verkkoliiketoiminnan käynnistäminen
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
3H00FE23 | Projektinhallinnan dynamiikka ja menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00DI44 | Kirjanpito ja tilinpäätös liiketoiminnan kuvaajana | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00DZ63 | Professional English for BBA Studies | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FV59 | Verkkoliiketoiminnan toteuttaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FV60 | Markkinointi ja tuotteistaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
22ALIKOV-1004 |
Verkkoliiketoiminnan osaamisen syventäminen
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
3H00FE30 | Toimitusketjun hallinta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FE31 | Sosiaalinen, eettinen ja ekologinen vastuu liiketoiminnassa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FV77 | Verkkokaupan laskentatoimi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FV78 | Verkkokaupan juridiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00DP14 | Digimyynti ja -markkinointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
22ALIKOV-1005 |
Go Online
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
3H00FE34 | Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FE36 | Tutkimus markkinoinnin työvälineenä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FE26 | Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FE27 | Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
3H00FV80 | Verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FV81 | Sosiaalinen media markkinoinnissa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
22ALIKOV-1020 |
Verkkoliiketoiminnan laajentaminen
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
3H00FV82 | Kansainvälinen digitaalinen liiketoiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FE45 | Presentations and Negotiations | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FE37 | Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseeraus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE26 | Verkosto-osaamisen hyödyntäminen kv-liiketoiminnassa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
22ALIKOV-1021 |
Yrittäjyys ja asiantuntijuus verkossa
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
3H00DP60 | Projektit | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FH39 | Työoikeus ja palkanlaskennan perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
3H00FV84 | Henkilöbrändäys ja sosiaalinen myynti | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FV85 | Verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
NN00FG77 | Ihminen, trendit ja tulevaisuus | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
3H00FE46 | Tulevaisuusskenaariot, tutkimus ja trendit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
22ALIKOV-1017 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
3H00FH54 | Valmentava matematiikka, liiketalous | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
3H00FP61 | Liiketoimintaosaamisen perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
22ALIKOV-1018 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
3H00EA19 | Harjoittelu 1 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
3H00EA21 | Harjoittelu 2 | 20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
22ALIKOV-1019 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7F00FH00 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00FH01 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||
7F00FH02 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 62 | 60 | 57.5 | 7.5 | 27 | 35 | 30 | 30 | 30 | 27.5 | 7.5 | 13.5 | 13.5 | 17.5 | 17.5 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 13.8 | 13.8 | 3.8 | 3.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Tampere3 yhteiset osaamiset
Etiikka
Opiskelija: |
Työelämän metataidot |
Juridiikan perusteet ja yleinen sopimusoikeus |
Kirjanpito ja tilinpäätös liiketoiminnan kuvaajana |
Sosiaalinen, eettinen ja ekologinen vastuu liiketoiminnassa |
Verkkokaupan juridiikka |
Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset |
Tutkimus markkinoinnin työvälineenä |
Verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys |
Sosiaalinen media markkinoinnissa |
Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseeraus |
Työoikeus ja palkanlaskennan perusteet |
Henkilöbrändäys ja sosiaalinen myynti |
Verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittäminen |
Ihminen, trendit ja tulevaisuus |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Kansainvälisyys ja globaali vastuu
Opiskelija: |
Juridiikan perusteet ja yleinen sopimusoikeus |
Professional English for BBA Studies |
Sosiaalinen, eettinen ja ekologinen vastuu liiketoiminnassa |
Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig |
Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig |
Kansainvälinen digitaalinen liiketoiminta |
Presentations and Negotiations |
Verkosto-osaamisen hyödyntäminen kv-liiketoiminnassa |
Oppimisen taidot ja kriittinen ajattelu
Opiskelija: |
Työelämän metataidot |
Tutkimus markkinoinnin työvälineenä |
Henkilöbrändäys ja sosiaalinen myynti |
Ihminen, trendit ja tulevaisuus |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Talous- ja johtamistaidot sekä yhteiskunnallinen ymmärrys
Opiskelija: |
Liiketoiminnan matematiikka ja kannattavuus |
Juridiikan perusteet ja yleinen sopimusoikeus |
Ideasta liiketoiminnaksi |
Kirjanpito ja tilinpäätös liiketoiminnan kuvaajana |
Verkkoliiketoiminnan toteuttaminen |
Markkinointi ja tuotteistaminen |
Toimitusketjun hallinta |
Sosiaalinen, eettinen ja ekologinen vastuu liiketoiminnassa |
Verkkokaupan laskentatoimi |
Verkkokaupan juridiikka |
Digimyynti ja -markkinointi |
Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset |
Verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys |
Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseeraus |
Projektit |
Työoikeus ja palkanlaskennan perusteet |
Valmentava matematiikka, liiketalous |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Tietotekniikka- ja digitaidot
Opiskelija: |
Työelämän metataidot |
Viestintäosaaminen ja digitaidot |
Liiketoiminnan matematiikka ja kannattavuus |
Kirjanpito ja tilinpäätös liiketoiminnan kuvaajana |
Verkkoliiketoiminnan toteuttaminen |
Markkinointi ja tuotteistaminen |
Toimitusketjun hallinta |
Verkkokaupan laskentatoimi |
Digimyynti ja -markkinointi |
Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset |
Tutkimus markkinoinnin työvälineenä |
Verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys |
Sosiaalinen media markkinoinnissa |
Kansainvälinen digitaalinen liiketoiminta |
Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseeraus |
Verkosto-osaamisen hyödyntäminen kv-liiketoiminnassa |
Työoikeus ja palkanlaskennan perusteet |
Verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittäminen |
Ihminen, trendit ja tulevaisuus |
Valmentava matematiikka, liiketalous |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Työyhteisötaidot
Opiskelija: |
Työelämän metataidot |
Ideasta liiketoiminnaksi |
Projektinhallinnan dynamiikka ja menetelmät |
Markkinointi ja tuotteistaminen |
Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset |
Presentations and Negotiations |
Verkosto-osaamisen hyödyntäminen kv-liiketoiminnassa |
Projektit |
Työoikeus ja palkanlaskennan perusteet |
Henkilöbrändäys ja sosiaalinen myynti |
Verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittäminen |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Uuden kehittäminen ja innovointi
Opiskelija: |
Ideasta liiketoiminnaksi |
Projektinhallinnan dynamiikka ja menetelmät |
Verkkoliiketoiminnan toteuttaminen |
Markkinointi ja tuotteistaminen |
Digimyynti ja -markkinointi |
Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset |
Tutkimus markkinoinnin työvälineenä |
Verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys |
Sosiaalinen media markkinoinnissa |
Kansainvälinen digitaalinen liiketoiminta |
Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseeraus |
Projektit |
Henkilöbrändäys ja sosiaalinen myynti |
Verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittäminen |
Ihminen, trendit ja tulevaisuus |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Vuorovaikutus- ja viestintätaidot
Opiskelija: |
Työelämän metataidot |
Viestintäosaaminen ja digitaidot |
Ideasta liiketoiminnaksi |
Projektinhallinnan dynamiikka ja menetelmät |
Professional English for BBA Studies |
Markkinointi ja tuotteistaminen |
Toimitusketjun hallinta |
Digimyynti ja -markkinointi |
Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset |
Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig |
Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig |
Verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys |
Sosiaalinen media markkinoinnissa |
Kansainvälinen digitaalinen liiketoiminta |
Presentations and Negotiations |
Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseeraus |
Verkosto-osaamisen hyödyntäminen kv-liiketoiminnassa |
Henkilöbrändäys ja sosiaalinen myynti |
Verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittäminen |
Ihminen, trendit ja tulevaisuus |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Luokittelemattomat |
Tulevaisuusskenaariot, tutkimus ja trendit |
Liiketoimintaosaamisen perusteet |