Siirry suoraan sisältöön

Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseerausLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00FE37

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.

Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.

Sisältö

Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?

Esitietovaatimukset

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.

Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 12.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Vesa Vuorinen
  • Mika Jokinen
Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät
  • 22ALITAV
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.

Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.

Sisältö (OJ)

Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.

Aika ja paikka

30.08.2024 12.00 - 16.00 Lähiopetus: Virrat
20.09.2024 09.00 - 11.00 Etäopetus
10.10.2024 17.00 - 19.00 Etäopetus
25.10.2024 09.00 - 11.00 Etäopetus
22.11.2024 12.00 - 16.00 Etäopetus
12.12.2024 09.00 - 11.00 Lähiopetus: Virrat

Join Zoom Meeting
https://tuni.zoom.us/j/62558596187?pwd=wrPrCzGRlDsJpqc1Hp21Lvwyo4OyHu.1

Meeting ID: 625 5859 6187
Passcode: 408177

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Oppimispäiväkirja (yksilö) arvioidaan asteikolla 1-5
Lanseerauksen toteutus ja toimeksiantajan palaute, arvioidaan asteikolla 1-5 (ryhmä)
Osallistuminen kontaktipäiviin (aktiivisuus) vaikuttaa kokonaisarvosanaan (yksilö)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetusta
Tiimioppiminen

Oppimateriaalit

Julkaistaan Moodlessa kurssin alettua

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27h

Sisällön jaksotus

Aikataulu tarkentuu elokuussa 2024. Toteutus alkaa elokuun lopulla kestää joulukuun loppuun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 25.8.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.

Kansainvälisyys

Osa materiaaleista on englanniksi.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 19.01.2023

Ajoitus

19.01.2023 - 26.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna Saraketo
  • Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö

Kirsi Tanner

Ryhmät
  • 21ALITAM
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.

Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.

Sisältö (OJ)

Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.

Aika ja paikka

Itsenäistä opiskelua + kontaktipäivät Teamsissa ja lukkarissa ilmoitetun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Perinteistä tenttiä ei ole. Projektista palautetaan suunnitelma ja raportti, ja se myös esitellään ryhmälle.
Mahdolliset uusinnat ja rästisuoritukset sovittava tapauskohtaisesti vuoden sisällä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus/läsnäolo - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1
Ennakkotehtävä hyväksytty - hylätty
Projektisuunnitelma hyväksytty - hylätty
Projektiraportti 0 - 5
Projektin esittäminen (opit) - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Go to market -kokonaisuus yhdistää asiakasprofiloinnin, markkinoinnin strategiset linjaukset, digitaalisuuden hyödyntämisen tuotteen tai palvelun lanseeraamisessa. Kevään aikana toteutetaan projekti, jossa uusi tai uudistettu tuote tai palvelu julkaistaan markkinoille. Oppimisen menetelmiä ovat
-luennot, tietoiskut, sparraukset
-tehtävien tekeminen itsenäisesti tai ryhmässä
-kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
-projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimateriaalit

Vinkkejä jaetaan Moodlessa ja kerrotaan kontakteissa; aikaisemman projektinhallinnan kurssin materiaalit hyödynnettävissä uudelleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen op = 27 h opiskelijan työtä eli 5 op = 135 h. Se jakautunee seuraavasti:
- 10 h kontaktipäivissä yhteistä oppimista
- 10 h projektisuunnitelma
- 100 h projektissa työskentely (tuotteesta ja palvelusta riippuen esimerkiksi valokuvausta, markkinointitekstien kirjoittamista, some-kanavissa julkaisemista ja julkaisujen seuraamista, asiakaskyselyjä, palautteita)
- 10 h raportin kirjoittaminen ja esittämiseen valmistautuminen
- 5 h sparrausta ja oppimisen reflektointia

Sisällön jaksotus

Tammikuu: aloitus, projekti-ideat
Helmikuu: projektisuunnitelma
Maalis- ja huhtikuu: projektin toteutusta
Toukokuu: projektin raportointi ja esittäminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista on neuvoteltava etukäteen valmentajien kanssa.

Jos sinulla on aiempaa osaamista tuotelanseerausprojektista, tee Pakin Hyvähotissa hakemus mahdollisuudesta osaamisen näyttöön. Osoita hakemus Hannalle tai Kirsille. Jos hakemus hyväksytään, saat tarkemmat ohjeet raportointiin ja esittämiseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti on työelämälähtöinen, mahdollisesti omaan yritystoimintaan kytkeytyvä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut kontaktipäiviin. Hän ei ole palauttanut vaadittavia tehtäviä hyväksyttävästi. Projekti on teoreettinen eikä sitä ole toteutettu käytännössä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin. Oppimistulokset ovat vähäisiä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja teoriatiedolla perustellen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja tosissaan, toimet on perusteltu kattavasti eri lähteistä peräisin olevalla tutkimustiedolla. Opit ovat realistisisa ja oivaltavia.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 20.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna Saraketo
  • Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö

Hanna Saraketo

Ryhmät
  • 20ALITAI
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.

Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.

Sisältö (OJ)

Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.

Aika ja paikka

Itsenäistä opiskelua + kontaktipäivät 2 pv/kk Teamsissa ja lukkarissa ilmoitetun mukaisesti Ikaalisissa tai lähipaikkakunnalla tai etäyhteyksillä tai korkeakouluyhteisön linjausten mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Perinteistä tenttiä ei ole. Projektista palautetaan suunnitelma ja raportti, ja se myös esitellään ryhmälle.
Mahdolliset uusinnat ja rästisuoritukset sovittava tapauskohtaisesti vuoden sisällä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus/läsnäolo - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1
Työskentelyn vertaisarviointi 0 - 5
Projektisuunnitelma hyväksytty - hylätty
Projektiraportti 0 - 5 tehtävänannossa mainittujen kriteerien mukaisesti
Projektin esittäminen (opit) - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Go to market -kokonaisuus yhdistää asiakasprofiloinnin, markkinoinnin strategiset linjaukset, digitaalisuuden hyödyntämisen tuotteen tai palvelun lanseeraamisessa. Kevään aikana toteutetaan projekti, jossa uusi tai uudistettu tuote tai palvelu julkaistaan markkinoille. Oppimisen menetelmiä ovat
-luennot, tietoiskut, sparraukset
-tehtävien tekeminen itsenäisesti tai ryhmässä
-kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
-projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimateriaalit

Vinkkejä jaetaan Teamsin kirjallisuuskanavalla ja kerrotaan kontakteissa; aikaisemman projektinhallinnan kurssin materiaalit hyödynnettävissä uudelleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen op = 27 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Tammikuu: aloitus, projekti-ideat
Helmikuu: projektisuunnitelma
Maalis- ja huhtikuu: projektin toteutusta
Toukokuu: projektin raportointi ja esittäminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista on neuvoteltava etukäteen valmentajien kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti on työelämälähtöinen, mahdollisesti omaan yritystoimintaan kytkeytyvä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut kontaktipäiviin. Hän ei ole palauttanut vaadittavia tehtäviä hyväksyttävästi. Projekti on teoreettinen eikä sitä ole toteutettu käytännössä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin. Oppimistulokset ovat vähäisiä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja teoriatiedolla perustellen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja tosissaan, toimet on perusteltu kattavasti eri lähteistä peräisin olevalla tutkimustiedolla. Opit ovat realistisisa ja oivaltavia.