Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseerausLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE37
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.
Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.
Sisältö
Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?
Esitietovaatimukset
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 12.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Vesa Vuorinen
- Mika Jokinen
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
22ALITAVLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.
Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.
Sisältö (OJ)
Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.
Aika ja paikka
30.08.2024 12.00 - 16.00 Lähiopetus: Virrat
20.09.2024 09.00 - 11.00 Etäopetus
10.10.2024 17.00 - 19.00 Etäopetus
25.10.2024 09.00 - 11.00 Etäopetus
22.11.2024 12.00 - 16.00 Etäopetus
12.12.2024 09.00 - 11.00 Lähiopetus: Virrat
Join Zoom Meeting
https://tuni.zoom.us/j/62558596187?pwd=wrPrCzGRlDsJpqc1Hp21Lvwyo4OyHu.1
Meeting ID: 625 5859 6187
Passcode: 408177
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Oppimispäiväkirja (yksilö) arvioidaan asteikolla 1-5
Lanseerauksen toteutus ja toimeksiantajan palaute, arvioidaan asteikolla 1-5 (ryhmä)
Osallistuminen kontaktipäiviin (aktiivisuus) vaikuttaa kokonaisarvosanaan (yksilö)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetusta
Tiimioppiminen
Oppimateriaalit
Julkaistaan Moodlessa kurssin alettua
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27h
Sisällön jaksotus
Aikataulu tarkentuu elokuussa 2024. Toteutus alkaa elokuun lopulla kestää joulukuun loppuun.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 25.8.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.
Kansainvälisyys
Osa materiaaleista on englanniksi.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 19.01.2023
Ajoitus
19.01.2023 - 26.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Ryhmät
-
21ALITAMLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.
Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.
Sisältö (OJ)
Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.
Aika ja paikka
Itsenäistä opiskelua + kontaktipäivät Teamsissa ja lukkarissa ilmoitetun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Perinteistä tenttiä ei ole. Projektista palautetaan suunnitelma ja raportti, ja se myös esitellään ryhmälle.
Mahdolliset uusinnat ja rästisuoritukset sovittava tapauskohtaisesti vuoden sisällä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus/läsnäolo - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1
Ennakkotehtävä hyväksytty - hylätty
Projektisuunnitelma hyväksytty - hylätty
Projektiraportti 0 - 5
Projektin esittäminen (opit) - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Go to market -kokonaisuus yhdistää asiakasprofiloinnin, markkinoinnin strategiset linjaukset, digitaalisuuden hyödyntämisen tuotteen tai palvelun lanseeraamisessa. Kevään aikana toteutetaan projekti, jossa uusi tai uudistettu tuote tai palvelu julkaistaan markkinoille. Oppimisen menetelmiä ovat
-luennot, tietoiskut, sparraukset
-tehtävien tekeminen itsenäisesti tai ryhmässä
-kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
-projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimateriaalit
Vinkkejä jaetaan Moodlessa ja kerrotaan kontakteissa; aikaisemman projektinhallinnan kurssin materiaalit hyödynnettävissä uudelleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen op = 27 h opiskelijan työtä eli 5 op = 135 h. Se jakautunee seuraavasti:
- 10 h kontaktipäivissä yhteistä oppimista
- 10 h projektisuunnitelma
- 100 h projektissa työskentely (tuotteesta ja palvelusta riippuen esimerkiksi valokuvausta, markkinointitekstien kirjoittamista, some-kanavissa julkaisemista ja julkaisujen seuraamista, asiakaskyselyjä, palautteita)
- 10 h raportin kirjoittaminen ja esittämiseen valmistautuminen
- 5 h sparrausta ja oppimisen reflektointia
Sisällön jaksotus
Tammikuu: aloitus, projekti-ideat
Helmikuu: projektisuunnitelma
Maalis- ja huhtikuu: projektin toteutusta
Toukokuu: projektin raportointi ja esittäminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista on neuvoteltava etukäteen valmentajien kanssa.
Jos sinulla on aiempaa osaamista tuotelanseerausprojektista, tee Pakin Hyvähotissa hakemus mahdollisuudesta osaamisen näyttöön. Osoita hakemus Hannalle tai Kirsille. Jos hakemus hyväksytään, saat tarkemmat ohjeet raportointiin ja esittämiseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti on työelämälähtöinen, mahdollisesti omaan yritystoimintaan kytkeytyvä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut kontaktipäiviin. Hän ei ole palauttanut vaadittavia tehtäviä hyväksyttävästi. Projekti on teoreettinen eikä sitä ole toteutettu käytännössä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin. Oppimistulokset ovat vähäisiä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja teoriatiedolla perustellen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja tosissaan, toimet on perusteltu kattavasti eri lähteistä peräisin olevalla tutkimustiedolla. Opit ovat realistisisa ja oivaltavia.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 20.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Hanna Saraketo
Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.
Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.
Sisältö (OJ)
Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.
Aika ja paikka
Itsenäistä opiskelua + kontaktipäivät 2 pv/kk Teamsissa ja lukkarissa ilmoitetun mukaisesti Ikaalisissa tai lähipaikkakunnalla tai etäyhteyksillä tai korkeakouluyhteisön linjausten mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Perinteistä tenttiä ei ole. Projektista palautetaan suunnitelma ja raportti, ja se myös esitellään ryhmälle.
Mahdolliset uusinnat ja rästisuoritukset sovittava tapauskohtaisesti vuoden sisällä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus/läsnäolo - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1
Työskentelyn vertaisarviointi 0 - 5
Projektisuunnitelma hyväksytty - hylätty
Projektiraportti 0 - 5 tehtävänannossa mainittujen kriteerien mukaisesti
Projektin esittäminen (opit) - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Go to market -kokonaisuus yhdistää asiakasprofiloinnin, markkinoinnin strategiset linjaukset, digitaalisuuden hyödyntämisen tuotteen tai palvelun lanseeraamisessa. Kevään aikana toteutetaan projekti, jossa uusi tai uudistettu tuote tai palvelu julkaistaan markkinoille. Oppimisen menetelmiä ovat
-luennot, tietoiskut, sparraukset
-tehtävien tekeminen itsenäisesti tai ryhmässä
-kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
-projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimateriaalit
Vinkkejä jaetaan Teamsin kirjallisuuskanavalla ja kerrotaan kontakteissa; aikaisemman projektinhallinnan kurssin materiaalit hyödynnettävissä uudelleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Tammikuu: aloitus, projekti-ideat
Helmikuu: projektisuunnitelma
Maalis- ja huhtikuu: projektin toteutusta
Toukokuu: projektin raportointi ja esittäminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista on neuvoteltava etukäteen valmentajien kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti on työelämälähtöinen, mahdollisesti omaan yritystoimintaan kytkeytyvä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut kontaktipäiviin. Hän ei ole palauttanut vaadittavia tehtäviä hyväksyttävästi. Projekti on teoreettinen eikä sitä ole toteutettu käytännössä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin. Oppimistulokset ovat vähäisiä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja teoriatiedolla perustellen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja tosissaan, toimet on perusteltu kattavasti eri lähteistä peräisin olevalla tutkimustiedolla. Opit ovat realistisisa ja oivaltavia.