Minä esihenkilönäLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00GL17
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opiskelijat syventyvät omiin vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin esihenkilönä sekä kehittävät omaa esihenkilöidentiteettiään ja vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija:
- osaa tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä
- osaa asettaa tavoitteet ja suunnitelman omalle kehittämiselle
- ymmärtää vuorovaikutustaitojen merkityksen esihenkilötyössä.
Sisältö
Miten voin kasvaa ja kehittyä osaavaksi esihenkilöksi?
Miten esihenkilön vuorovaikutustaidoissa voi kehittyä?
Kuinka johdan itseäni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä ja ymmärtää vuorovaikutuksen tärkeyden työyhteisössä ja esihenkilötyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija pystyy johtamaan itseään ja työyhteisöään ja osaa asettaa tavoitteet omalle kehittymiselle.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää toimenpiteitä oman johtajuuden kehittämiseksi. Opiskelija tunnistaa omaan ammatti-identiteettiin ja minäkuvaan liittyviä asioita ja osaa kehittää niitä. Hän osaa suunnittella ja löytää monipuolisia ratkaisuja vuorovaikutuksen kehittämiseksi edistäen hyvinvoivaa työyhteisöä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti itselle soveltuvia johtamisen malleja ja toimintapoja. Hän ymmärtää itsensäjohtamisen ja itsetuntemuksen merkityksen esihenkilötyössä ja osaa kehittää ko. osaamista.
Ilmoittautumisaika
20.08.2024 - 23.10.2024
Ajoitus
24.10.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
35 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sami Salonen
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Sami Salonen
Ryhmät
-
24MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelijat syventyvät omiin vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin esihenkilönä sekä kehittävät omaa esihenkilöidentiteettiään ja vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija:
- osaa tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä
- osaa asettaa tavoitteet ja suunnitelman omalle kehittämiselle
- ymmärtää vuorovaikutustaitojen merkityksen esihenkilötyössä.
Sisältö (OJ)
Miten voin kasvaa ja kehittyä osaavaksi esihenkilöksi?
Miten esihenkilön vuorovaikutustaidoissa voi kehittyä?
Kuinka johdan itseäni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä ja ymmärtää vuorovaikutuksen tärkeyden työyhteisössä ja esihenkilötyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija pystyy johtamaan itseään ja työyhteisöään ja osaa asettaa tavoitteet omalle kehittymiselle.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää toimenpiteitä oman johtajuuden kehittämiseksi. Opiskelija tunnistaa omaan ammatti-identiteettiin ja minäkuvaan liittyviä asioita ja osaa kehittää niitä. Hän osaa suunnittella ja löytää monipuolisia ratkaisuja vuorovaikutuksen kehittämiseksi edistäen hyvinvoivaa työyhteisöä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti itselle soveltuvia johtamisen malleja ja toimintapoja. Hän ymmärtää itsensäjohtamisen ja itsetuntemuksen merkityksen esihenkilötyössä ja osaa kehittää ko. osaamista.
Aika ja paikka
Ryhmäohjausta Zoomissa 12h:
Pe 25.10.2024 klo 9.00-11.30
Pe 15.11.2024 klo 12.00-16.00
Pe 13.12.2024 9.00-11.30
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävä sekä läsnäolo etätapaamisissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäryhmäohjausta, ryhmätyöskentelyä, itsenäistä työskentelyä
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali. Ahlroth, M. & Havunen, R. 2024. Pomo puun ja kuoren välissä. Talentum. Saatavilla sähköisenä TAMKin kirjastosta.
Havunen, R. 2007. Kehitä valmentajantaitojasi esimiestyöskentelyssä. Talentum.Helsinki
Havunen, R. & Lavikkala, A. 2010. Ongelmia ratkaiseva esimies. Talentum:Helsinki
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Csikszentmihalyi, M. 2007. Hyvä bisnes. Johtaminen, flow ja tarkoituksen luominen. Rasalas:Helsinki
Eräsalo, U. 2008. Käytännön henkilöstöjohtaminen hotelli-ja ravintola-alalla. Restamark
Harisalo, R. & Miettinen, E. 2010. Luottamus. Pääomien pääoma. Tampere university press.
Jalava, U. 2001. Esimiestyö – valmentaminen ja uudistuminen. Tammi
Järvinen, A., Koivisto, T. & Poikela, E. 2000. Oppiminen työssä ja työyhteisössä. WSOY
Kauttokoivula, K. & Huhtamieni, M. 2006. Rengistä isännäksi. Vapaaksi kvartaalitalouden talutusnuorasta. Edita
Mäkipeska, M & Niemelä, T. 1999. Hengittävä työyhteisö – johtamista muutosvirrassa. Edita
Ollila, M-R. 2010. Johtajan parempi elämä. WSOYpro
Ollila, M-R. 2005. Persoonan valta. WSOY
Reinboth, C. 2008. Johda ja kehitä asiakaspalvelua. Tammi
Ruohotie, P. 2005. Oppiminen ja ammatillinen kasvu. WSOY
Senneth, R. 2002. Työn uusi järjestys. Vastapaino
Welch, J. 2007. Voittajaksi vastaukset. Edita
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etäohjausta 12h. Ryhmä- ja itsenäistä työskentelyä 123h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT- erillisen sähköpostilla 1.10. ilmoittautuneille lähetetyn ohjeistuksen mukaisesti. Ilmoittautuminen Sami Saloselle sami.salonen@tuni.fi 1.10.2024 mennessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtäviä voi soveltaa työeämään.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 18.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaana Sahlsten
- Riitta Brännare
Vastuuhenkilö
Riitta Brännare
Ryhmät
-
24RESTOPalveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelijat syventyvät omiin vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin esihenkilönä sekä kehittävät omaa esihenkilöidentiteettiään ja vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija:
- osaa tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä
- osaa asettaa tavoitteet ja suunnitelman omalle kehittämiselle
- ymmärtää vuorovaikutustaitojen merkityksen esihenkilötyössä.
Sisältö (OJ)
Miten voin kasvaa ja kehittyä osaavaksi esihenkilöksi?
Miten esihenkilön vuorovaikutustaidoissa voi kehittyä?
Kuinka johdan itseäni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet esihenkilönä ja ymmärtää vuorovaikutuksen tärkeyden työyhteisössä ja esihenkilötyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija pystyy johtamaan itseään ja työyhteisöään ja osaa asettaa tavoitteet omalle kehittymiselle.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää toimenpiteitä oman johtajuuden kehittämiseksi. Opiskelija tunnistaa omaan ammatti-identiteettiin ja minäkuvaan liittyviä asioita ja osaa kehittää niitä. Hän osaa suunnittella ja löytää monipuolisia ratkaisuja vuorovaikutuksen kehittämiseksi edistäen hyvinvoivaa työyhteisöä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti itselle soveltuvia johtamisen malleja ja toimintapoja. Hän ymmärtää itsensäjohtamisen ja itsetuntemuksen merkityksen esihenkilötyössä ja osaa kehittää ko. osaamista.
Aika ja paikka
TAMK
zoom-ympäristö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-ryhmätentti: ti 8.10.24
-1.uusintatentti: pe 25.10.24 klo 8.30-11.30
-2.uusintatentti: sovitaan myöhemmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät / suoritukset
1.Viestinnän kanssa yhteinen tehtävä, parityö: esihenkilötyöhön ja johtamiseen liittyvä
-lähdemateriaalin (luennot, kirjalliset lähteet, haastattelu) perusteella tehty TAMKin ohjeiden mukainen raportti ja esitys arviointeineen – 40 %
2.Oman esihenkilöidentiteetin kehittyminen ”kurssin aikana” – viikon teematekniikalla, välitsekkaus vähintään kerran tiimeissä + linkitetään kirjallisuutta yms. materiaalia – 40 %
3. Ryhmätentti, jossa ongelman ratkaisua ja vuorovaikutustaitoja sisältäen arvioinnin, kirjallinen itse- ja vertaisarviointi (tiimikohtainen) – 20 %
Kurssi edellyttää läsnäoloa ja kurssimateriaaliin perehtymistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset tiimeissä
-pienoistutkielman tekeminen parityönä, esitys ja arvointi (itse- ja vertaisarvioiminen)
-oman kehittymisen arvioiminen
Oppimateriaalit
-kurssin aikana määritelty (mooldessa oleva) materiaali
-johtamisen kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-1 op vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä keskimäärin riippuen opiskelijan omista tavoitteista, aiemmasta kokemuksesta
-jakaantuu: noin 50 % kontaktia (luentoja, harjoituksia ym. kontaktiopiskelua), noin 50 % itsenäistä työskentelyä tai tiimeissä työskentelyä (kuten pienoistutkielman tekemistä, tentteihin yms. valmistautumista)
Sisällön jaksotus
Kurssi toteutuu viikoilla 35-41 maanantaiaamupäivisin klo 9-11.30 ja tiistaiaamupäivisin klo 9-11.30.
Kurssilla on yhteisharjoitus (pienoistutkielma) Viestimällä tuloksiin -kurssin kanssa yhteistyössä. Työstä on yhteisohjeistus ke 28.8. klo 10-11.30 ja tehtävän purkuseminaarit: ryhmä A eli Lotan ryhmä: ke 9.10. klo 9-11.30 ja ryhmä B eli Marin ryhmä ke 9.10. klo 12.30-15.
Kurssilla on pääasiassa yhteisiä luentoja ja harjoituksia TAMKilla lähiopetuksena tapahtuvina, lisäksi on joskus etäyhteydellä mm. ohjauksia.
Kurssin tarkempi aikataulu on nähtävillä moodle-oppimisympäristössä, se avautuu kurssin alettua eli ma 26.8.24 klo 9.00.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-osaamisen näyttö.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään 23.8. mennessä. Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.