Sosionomin osaaminen kasvattajanaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00GV48
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla otetaan haltuun yksilön kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä sovelletaan näitä suhteessa omaan toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää yksilön kasvuun ja oppimiseen vaikuttavat keskeiset käsitteet ja teoriat
• osaa jäsentää kasvatukseen liittyviä ilmiöitä ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
• tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
• hahmottaa motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen edistämiseen
• tunnistaa kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet sekä osaa huomioida näitä omassa toiminnassaan
Sisältö
• Kasvatustietoisuus
• Erilaiset oppimiskäsitykset
• Kasvatus ja auktoriteetti
• Lähikehityksen vyöhyke
• Minä kasvattajana
• Motivaatio ja itseohjautuvuus
• Elämänlaajuinen kasvu ja oppiminen
• Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 08.09.2025
Ajoitus
08.09.2025 - 19.12.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Minna Nurminen
- Anni Arola
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla otetaan haltuun yksilön kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä sovelletaan näitä suhteessa omaan toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää yksilön kasvuun ja oppimiseen vaikuttavat keskeiset käsitteet ja teoriat
• osaa jäsentää kasvatukseen liittyviä ilmiöitä ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
• tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
• hahmottaa motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen edistämiseen
• tunnistaa kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet sekä osaa huomioida näitä omassa toiminnassaan
Sisältö (OJ)
• Kasvatustietoisuus
• Erilaiset oppimiskäsitykset
• Kasvatus ja auktoriteetti
• Lähikehityksen vyöhyke
• Minä kasvattajana
• Motivaatio ja itseohjautuvuus
• Elämänlaajuinen kasvu ja oppiminen
• Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
1. kerta ORIENTAATIO KAIKKI LÄSNÄOLO PAKOLLISTA
Aloitusinfo ja tehtävien anto
LÄHIOPETUS
- R1: Vuorovaikutuksen merkitys, itseohjautuvuus
- R2: Kasvatus ja auktoriteetti sekä lähikehityksen vyöhyke
VERKKO
- Ohjeistus
2. kerta LÄHIOPETUS
- R1: Kasvatus ja auktoriteetti sekä lähikehityksen vyöhyke + Elämänjana tehtävän purku
- R2: Vuorovaikutuksen merkitys, itseohjautuvuus + Elämänjana tehtävän purku
3. kerta LÄHIOPETUS
R1: Motivaatio oppimisessa, kasvun ajatus + itsenäisesti oppimiskäsitykset
R2: Elinikäinen oppiminen + itsenäisesti oppimiskäsitykset
4. kerta LÄHIOPETUS
R1: Elinikäinen oppiminen
R2: Motivaatio oppimisessa, kasvun ajatus
Molemmat ryhmät yhdessä lukupiiritehtävän purku
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Reflektoivan esseen palautus 16.11.2025 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lukupiiri, mind map ja elämänjana hyväksytty/hylätty
Reflektoiva yhteenveto asteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely
Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut
Oppimateriaalit
LUKUPIIRI-kirja
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset.
Reflektoivan esseen kirjat (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: opetus 16h ja itsenäinen 65h
Verkkototeutus: 81 h itsenäistä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Verkkototeutus (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen).
Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua.
Kansainvälisyys
KV- opintomateriaalit
Lisätietoja opiskelijoille
Jos sinulla on henkilökohtainen opetuksen järjestelyehdotus, ota asia puheeksi opettajan kanssa orientaatiokerralla.
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.08.2025
Ajoitus
25.08.2025 - 07.11.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Piia Roos
- Hanneli Sinisalo
- Minna Nurminen
- Anni Arola
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Ryhmät
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla otetaan haltuun yksilön kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä sovelletaan näitä suhteessa omaan toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää yksilön kasvuun ja oppimiseen vaikuttavat keskeiset käsitteet ja teoriat
• osaa jäsentää kasvatukseen liittyviä ilmiöitä ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
• tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
• hahmottaa motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen edistämiseen
• tunnistaa kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet sekä osaa huomioida näitä omassa toiminnassaan
Sisältö (OJ)
• Kasvatustietoisuus
• Erilaiset oppimiskäsitykset
• Kasvatus ja auktoriteetti
• Lähikehityksen vyöhyke
• Minä kasvattajana
• Motivaatio ja itseohjautuvuus
• Elämänlaajuinen kasvu ja oppiminen
• Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
1. kerta LÄSNÄOLO PAKOLLISTA
Aloitusinfo ja tehtävien anto
Arvot, etiikka, kasvatus, kasvatustietoisuus ja tehtävien ohjeistus
2. kerta
RYHMÄ1: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
RYHMÄ2: Vuorovaikutuksen merkitys, auktoriteetti, oppimisen omistajuus
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä
3. kerta
RYHMÄ1 : Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus, auktoriteetti
RYHMÄ2: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä
4. kerta
RYHMÄ1: Motivaatio oppimisessa + elämänjanan purkuja
RYHMÄ2: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + elämänjanan purkuja
5. kerta
RYHMÄ1: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + haastattelun purku
RYHMÄ2: Motivaatio oppimisessa + haastattelun purku
6. kerta
RYHMÄ1: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu)
RYHMÄ2: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
+ lukupiiri -tehtävän purku
7. kerta
RYHMÄ1 : Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
RYHMÄ2: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä
8. kerta ITSENÄISTÄ: Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa I
9. kerta ITSENÄISTÄ Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa II
LOPPUKESKUSTELU (suullinen, aikataulu sovitaan erikseen)
tai REFLEKTOIVA ESSEE (kirjallinen)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lähiopetus:
- Suullinen loppukeskustelu tai
- Reflektoivan esseen palautus
Verkkototeutus:
- Reflektoivan esseen palautus 16.11.2025 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty
Reflektoiva yhteenveto asteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely
Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut
Oppimateriaalit
Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja
Reflektoivan esseen/loppukeskustelun kirjat (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: opetus 30 h, itsenäinen 51h
Verkkototeutus: 81 h itsenäistä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Verkkototeutus (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen).
Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua.
Kansainvälisyys
KV- opintomateriaalit
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa opiskelija voi valita joko reflektoivan esseen kirjoittamisen tai osaamisen osoittamisen suullisessa ryhmäkeskustelussa.
Jos sinulla on henkilökohtainen opetuksen järjestelyehdotus, ota asia puheeksi opettajan kanssa orientaatiossa.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 02.06.2025
Ajoitus
02.06.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Minna Nurminen
- Anni Arola
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
25ASOVASosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla otetaan haltuun yksilön kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä sovelletaan näitä suhteessa omaan toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää yksilön kasvuun ja oppimiseen vaikuttavat keskeiset käsitteet ja teoriat
• osaa jäsentää kasvatukseen liittyviä ilmiöitä ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
• tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
• hahmottaa motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen edistämiseen
• tunnistaa kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet sekä osaa huomioida näitä omassa toiminnassaan
Sisältö (OJ)
• Kasvatustietoisuus
• Erilaiset oppimiskäsitykset
• Kasvatus ja auktoriteetti
• Lähikehityksen vyöhyke
• Minä kasvattajana
• Motivaatio ja itseohjautuvuus
• Elämänlaajuinen kasvu ja oppiminen
• Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
2.6 - 31.7.2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Reflektoivan esseen palautus 31.7.2025 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotehtävät (hyväksytty/hylätty)
- Aloitustehtävä
- Kasvatusajatukset osion tehtävä
- Oppimiskäsitykset osion MindMap
- Motivaatio ja oppiminen osion tehtävät
- Elämänjana tehtävä
Reflektoiva essee (asteikolla 0 - 5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkototeutus: Itsenäinen työskentely Moodlessa
Oppimateriaalit
Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset.
Reflektoivan esseen tukena yksi seuraavista (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Avola, P. & Pentikäinen, V. 2020, Kukoistava kasvatus.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Yhteistyövanhemmuuden käsikirja
https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/yhteistyovanhemmuus._yhteistyovanhe
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Tai uudempi painos.
KV-näkökulma / keskustellen opetuksen yhteydessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäisesti 135 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojkason voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla palautettuna 31.7.2025. Tämän jälkeen tehtäviä ei ole mahdollista palauttaa vaan tulee ilmoittautua uudestaan syksyn 2025 toteutukselle.