Sosionomin osaaminen kasvattajana KESÄTOTEUTUS 2025 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV48-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 02.06.2025
Ajoitus
02.06.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Minna Nurminen
- Anni Arola
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
25ASOVASosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla otetaan haltuun yksilön kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä sovelletaan näitä suhteessa omaan toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää yksilön kasvuun ja oppimiseen vaikuttavat keskeiset käsitteet ja teoriat
• osaa jäsentää kasvatukseen liittyviä ilmiöitä ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
• tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
• hahmottaa motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen edistämiseen
• tunnistaa kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet sekä osaa huomioida näitä omassa toiminnassaan
Sisältö (OJ)
• Kasvatustietoisuus
• Erilaiset oppimiskäsitykset
• Kasvatus ja auktoriteetti
• Lähikehityksen vyöhyke
• Minä kasvattajana
• Motivaatio ja itseohjautuvuus
• Elämänlaajuinen kasvu ja oppiminen
• Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
2.6 - 31.7.2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Reflektoivan esseen palautus 31.7.2025 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotehtävät (hyväksytty/hylätty)
- Aloitustehtävä
- Kasvatusajatukset osion tehtävä
- Oppimiskäsitykset osion MindMap
- Motivaatio ja oppiminen osion tehtävät
- Elämänjana tehtävä
Reflektoiva essee (asteikolla 0 - 5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkototeutus: Itsenäinen työskentely Moodlessa
Oppimateriaalit
Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset.
Reflektoivan esseen tukena yksi seuraavista (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Avola, P. & Pentikäinen, V. 2020, Kukoistava kasvatus.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Yhteistyövanhemmuuden käsikirja
https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/yhteistyovanhemmuus._yhteistyovanhe
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Tai uudempi painos.
KV-näkökulma / keskustellen opetuksen yhteydessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäisesti 135 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojkason voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla palautettuna 31.7.2025. Tämän jälkeen tehtäviä ei ole mahdollista palauttaa vaan tulee ilmoittautua uudestaan syksyn 2025 toteutukselle.