Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen kasvattajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00GV48-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.08.2025

Ajoitus

25.08.2025 - 07.11.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Saija Sutelainen
  • Piia Roos
  • Hanneli Sinisalo
  • Minna Nurminen
  • Anni Arola

Vastuuhenkilö

Piia Roos

Ryhmät

  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla otetaan haltuun yksilön kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä sovelletaan näitä suhteessa omaan toimintaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää yksilön kasvuun ja oppimiseen vaikuttavat keskeiset käsitteet ja teoriat
• osaa jäsentää kasvatukseen liittyviä ilmiöitä ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
• tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
• hahmottaa motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen edistämiseen
• tunnistaa kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet sekä osaa huomioida näitä omassa toiminnassaan

Sisältö (OJ)

• Kasvatustietoisuus
• Erilaiset oppimiskäsitykset
• Kasvatus ja auktoriteetti
• Lähikehityksen vyöhyke
• Minä kasvattajana
• Motivaatio ja itseohjautuvuus
• Elämänlaajuinen kasvu ja oppiminen
• Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Aika ja paikka

1. kerta LÄSNÄOLO PAKOLLISTA
Aloitusinfo ja tehtävien anto
Arvot, etiikka, kasvatus, kasvatustietoisuus ja tehtävien ohjeistus

2. kerta
RYHMÄ1: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
RYHMÄ2: Vuorovaikutuksen merkitys, auktoriteetti, oppimisen omistajuus
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä

3. kerta
RYHMÄ1 : Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus, auktoriteetti
RYHMÄ2: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä

4. kerta
RYHMÄ1: Motivaatio oppimisessa + elämänjanan purkuja
RYHMÄ2: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + elämänjanan purkuja

5. kerta
RYHMÄ1: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + haastattelun purku
RYHMÄ2: Motivaatio oppimisessa + haastattelun purku

6. kerta
RYHMÄ1: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu)
RYHMÄ2: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
+ lukupiiri -tehtävän purku

7. kerta
RYHMÄ1 : Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
RYHMÄ2: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä

8. kerta ITSENÄISTÄ: Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa I

9. kerta ITSENÄISTÄ Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa II

LOPPUKESKUSTELU (suullinen, aikataulu sovitaan erikseen)
tai REFLEKTOIVA ESSEE (kirjallinen)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lähiopetus:
- Suullinen loppukeskustelu tai
- Reflektoivan esseen palautus

Verkkototeutus:
- Reflektoivan esseen palautus 16.11.2025 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty
Reflektoiva yhteenveto asteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely

Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut

Oppimateriaalit

Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja

Reflektoivan esseen/loppukeskustelun kirjat (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: opetus 30 h, itsenäinen 51h
Verkkototeutus: 81 h itsenäistä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Verkkototeutus (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen).

Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua.

Kansainvälisyys

KV- opintomateriaalit

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksessa opiskelija voi valita joko reflektoivan esseen kirjoittamisen tai osaamisen osoittamisen suullisessa ryhmäkeskustelussa.

Jos sinulla on henkilökohtainen opetuksen järjestelyehdotus, ota asia puheeksi opettajan kanssa orientaatiossa.