Sosionomin osaaminen kasvattajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV48-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.08.2025
Ajoitus
25.08.2025 - 07.11.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Piia Roos
- Hanneli Sinisalo
- Minna Nurminen
- Anni Arola
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Ryhmät
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla otetaan haltuun yksilön kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä sovelletaan näitä suhteessa omaan toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää yksilön kasvuun ja oppimiseen vaikuttavat keskeiset käsitteet ja teoriat
• osaa jäsentää kasvatukseen liittyviä ilmiöitä ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
• tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
• hahmottaa motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen edistämiseen
• tunnistaa kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet sekä osaa huomioida näitä omassa toiminnassaan
Sisältö (OJ)
• Kasvatustietoisuus
• Erilaiset oppimiskäsitykset
• Kasvatus ja auktoriteetti
• Lähikehityksen vyöhyke
• Minä kasvattajana
• Motivaatio ja itseohjautuvuus
• Elämänlaajuinen kasvu ja oppiminen
• Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
1. kerta LÄSNÄOLO PAKOLLISTA
Aloitusinfo ja tehtävien anto
Arvot, etiikka, kasvatus, kasvatustietoisuus ja tehtävien ohjeistus
2. kerta
RYHMÄ1: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
RYHMÄ2: Vuorovaikutuksen merkitys, auktoriteetti, oppimisen omistajuus
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä
3. kerta
RYHMÄ1 : Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus, auktoriteetti
RYHMÄ2: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä
4. kerta
RYHMÄ1: Motivaatio oppimisessa + elämänjanan purkuja
RYHMÄ2: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + elämänjanan purkuja
5. kerta
RYHMÄ1: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + haastattelun purku
RYHMÄ2: Motivaatio oppimisessa + haastattelun purku
6. kerta
RYHMÄ1: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu)
RYHMÄ2: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
+ lukupiiri -tehtävän purku
7. kerta
RYHMÄ1 : Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
RYHMÄ2: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä
8. kerta ITSENÄISTÄ: Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa I
9. kerta ITSENÄISTÄ Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa II
LOPPUKESKUSTELU (suullinen, aikataulu sovitaan erikseen)
tai REFLEKTOIVA ESSEE (kirjallinen)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lähiopetus:
- Suullinen loppukeskustelu tai
- Reflektoivan esseen palautus
Verkkototeutus:
- Reflektoivan esseen palautus 16.11.2025 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty
Reflektoiva yhteenveto asteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely
Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut
Oppimateriaalit
Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja
Reflektoivan esseen/loppukeskustelun kirjat (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: opetus 30 h, itsenäinen 51h
Verkkototeutus: 81 h itsenäistä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Verkkototeutus (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen).
Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua.
Kansainvälisyys
KV- opintomateriaalit
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa opiskelija voi valita joko reflektoivan esseen kirjoittamisen tai osaamisen osoittamisen suullisessa ryhmäkeskustelussa.
Jos sinulla on henkilökohtainen opetuksen järjestelyehdotus, ota asia puheeksi opettajan kanssa orientaatiossa.