Sosionomin osaaminen kasvattajana (5 cr)
Code: 7S00GV48-3001
General information
- Enrolment period
- 19.05.2025 - 25.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 25.08.2025 - 07.11.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Saija Sutelainen
- Piia Roos
- Hanneli Sinisalo
- Minna Nurminen
- Anni Arola
- Person in charge
- Piia Roos
- Course
- 7S00GV48
Objectives (course unit)
In this course, students will acquire essential concepts and theories related to individual growth, development, and learning. They will apply this knowledge to their own practice.
Upon completing the course, students will:
• Understand key concepts and theories that influence individual growth and learning
• Analyze phenomena related to education and the role of a social educator across different life stages
• Identify their strengths and areas for development as caregivers and enhance their awareness of educational practices
• Recognize the significance of motivation and emotions in learning and apply this understanding to promote growth and learning
• Identify common support needs related to growth, development, and learning, and consider these in their own actions
Content (course unit)
• Awareness of educational practices
• Different theories of learning
• Education and authority
• Zone of proximal development
• Self-awareness as an educator
• Motivation and self-directed learning
• Lifelong growth and learning
• Common support needs and interventions
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones
Location and time
1. kerta LÄSNÄOLO PAKOLLISTA
Aloitusinfo ja tehtävien anto
Arvot, etiikka, kasvatus, kasvatustietoisuus ja tehtävien ohjeistus
2. kerta
RYHMÄ1: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
RYHMÄ2: Vuorovaikutuksen merkitys, auktoriteetti, oppimisen omistajuus
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä
3. kerta
RYHMÄ1 : Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus, auktoriteetti
RYHMÄ2: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä
4. kerta
RYHMÄ1: Motivaatio oppimisessa + elämänjanan purkuja
RYHMÄ2: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + elämänjanan purkuja
5. kerta
RYHMÄ1: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + haastattelun purku
RYHMÄ2: Motivaatio oppimisessa + haastattelun purku
6. kerta
RYHMÄ1: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu)
RYHMÄ2: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
+ lukupiiri -tehtävän purku
7. kerta
RYHMÄ1 : Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
RYHMÄ2: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä
8. kerta ITSENÄISTÄ: Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa I
9. kerta ITSENÄISTÄ Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa II
LOPPUKESKUSTELU (suullinen, aikataulu sovitaan erikseen)
tai REFLEKTOIVA ESSEE (kirjallinen)
Exam schedules
Lähiopetus:
- Suullinen loppukeskustelu tai
- Reflektoivan esseen palautus
Verkkototeutus:
- Reflektoivan esseen palautus 16.11.2025 mennessä.
Assessment methods and criteria
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty
Reflektoiva yhteenveto asteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely
Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut
Learning materials
Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja
Reflektoivan esseen/loppukeskustelun kirjat (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää
Student workload
Lähiopetus: opetus 30 h, itsenäinen 51h
Verkkototeutus: 81 h itsenäistä
Completion alternatives
Verkkototeutus (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen).
Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)
Practical training and working life cooperation
Ei harjoittelua.
International connections
KV- opintomateriaalit
Further information
Lähiopetuksessa opiskelija voi valita joko reflektoivan esseen kirjoittamisen tai osaamisen osoittamisen suullisessa ryhmäkeskustelussa.
Jos sinulla on henkilökohtainen opetuksen järjestelyehdotus, ota asia puheeksi opettajan kanssa orientaatiossa.