Skip to main content

Sosionomin osaaminen kasvattajana (5 cr)

Code: 7S00GV48-3001

General information


Enrolment period
19.05.2025 - 25.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
25.08.2025 - 07.11.2025
The implementation has not yet started.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Saija Sutelainen
Piia Roos
Hanneli Sinisalo
Minna Nurminen
Anni Arola
Person in charge
Piia Roos
Course
7S00GV48

Objectives (course unit)

In this course, students will acquire essential concepts and theories related to individual growth, development, and learning. They will apply this knowledge to their own practice.

Upon completing the course, students will:
• Understand key concepts and theories that influence individual growth and learning
• Analyze phenomena related to education and the role of a social educator across different life stages
• Identify their strengths and areas for development as caregivers and enhance their awareness of educational practices
• Recognize the significance of motivation and emotions in learning and apply this understanding to promote growth and learning
• Identify common support needs related to growth, development, and learning, and consider these in their own actions

Content (course unit)

• Awareness of educational practices
• Different theories of learning
• Education and authority
• Zone of proximal development
• Self-awareness as an educator
• Motivation and self-directed learning
• Lifelong growth and learning
• Common support needs and interventions

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones

Location and time

1. kerta LÄSNÄOLO PAKOLLISTA
Aloitusinfo ja tehtävien anto
Arvot, etiikka, kasvatus, kasvatustietoisuus ja tehtävien ohjeistus

2. kerta
RYHMÄ1: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
RYHMÄ2: Vuorovaikutuksen merkitys, auktoriteetti, oppimisen omistajuus
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä

3. kerta
RYHMÄ1 : Vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus, auktoriteetti
RYHMÄ2: Oppimiskäsitykset, lähikehityksen vyöhyke
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä

4. kerta
RYHMÄ1: Motivaatio oppimisessa + elämänjanan purkuja
RYHMÄ2: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + elämänjanan purkuja

5. kerta
RYHMÄ1: Osallisuus ja kasvatusyhteistyö + haastattelun purku
RYHMÄ2: Motivaatio oppimisessa + haastattelun purku

6. kerta
RYHMÄ1: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa (motivaatio jatkuu)
RYHMÄ2: Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
+ lukupiiri -tehtävän purku

7. kerta
RYHMÄ1 : Elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana
RYHMÄ2: Yksilöllisyys / yhteisöllisyys oppimisessa
+ itsenäistä ryhmätyöskentelyä

8. kerta ITSENÄISTÄ: Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa I

9. kerta ITSENÄISTÄ Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet osa II

LOPPUKESKUSTELU (suullinen, aikataulu sovitaan erikseen)
tai REFLEKTOIVA ESSEE (kirjallinen)

Exam schedules

Lähiopetus:
- Suullinen loppukeskustelu tai
- Reflektoivan esseen palautus

Verkkototeutus:
- Reflektoivan esseen palautus 16.11.2025 mennessä.

Assessment methods and criteria

Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty
Reflektoiva yhteenveto asteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely

Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut

Learning materials

Kasvatus:
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja

Reflektoivan esseen/loppukeskustelun kirjat (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää

Student workload

Lähiopetus: opetus 30 h, itsenäinen 51h
Verkkototeutus: 81 h itsenäistä

Completion alternatives

Verkkototeutus (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen).

Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)

Practical training and working life cooperation

Ei harjoittelua.

International connections

KV- opintomateriaalit

Further information

Lähiopetuksessa opiskelija voi valita joko reflektoivan esseen kirjoittamisen tai osaamisen osoittamisen suullisessa ryhmäkeskustelussa.

Jos sinulla on henkilökohtainen opetuksen järjestelyehdotus, ota asia puheeksi opettajan kanssa orientaatiossa.

Go back to top of page