Sosionomin osaaminen kasvattajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV48-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 08.09.2025
Ajoitus
08.09.2025 - 19.12.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Minna Nurminen
- Anni Arola
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla otetaan haltuun yksilön kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä sovelletaan näitä suhteessa omaan toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää yksilön kasvuun ja oppimiseen vaikuttavat keskeiset käsitteet ja teoriat
• osaa jäsentää kasvatukseen liittyviä ilmiöitä ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
• tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
• hahmottaa motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen edistämiseen
• tunnistaa kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet sekä osaa huomioida näitä omassa toiminnassaan
Sisältö (OJ)
• Kasvatustietoisuus
• Erilaiset oppimiskäsitykset
• Kasvatus ja auktoriteetti
• Lähikehityksen vyöhyke
• Minä kasvattajana
• Motivaatio ja itseohjautuvuus
• Elämänlaajuinen kasvu ja oppiminen
• Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
1. kerta ORIENTAATIO KAIKKI LÄSNÄOLO PAKOLLISTA
Aloitusinfo ja tehtävien anto
LÄHIOPETUS
- R1: Vuorovaikutuksen merkitys, itseohjautuvuus
- R2: Kasvatus ja auktoriteetti sekä lähikehityksen vyöhyke
VERKKO
- Ohjeistus
2. kerta LÄHIOPETUS
- R1: Kasvatus ja auktoriteetti sekä lähikehityksen vyöhyke + Elämänjana tehtävän purku
- R2: Vuorovaikutuksen merkitys, itseohjautuvuus + Elämänjana tehtävän purku
3. kerta LÄHIOPETUS
R1: Motivaatio oppimisessa, kasvun ajatus + itsenäisesti oppimiskäsitykset
R2: Elinikäinen oppiminen + itsenäisesti oppimiskäsitykset
4. kerta LÄHIOPETUS
R1: Elinikäinen oppiminen
R2: Motivaatio oppimisessa, kasvun ajatus
Molemmat ryhmät yhdessä lukupiiritehtävän purku
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Reflektoivan esseen palautus 16.11.2025 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lukupiiri, mind map ja elämänjana hyväksytty/hylätty
Reflektoiva yhteenveto asteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely
Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut
Oppimateriaalit
LUKUPIIRI-kirja
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset.
Reflektoivan esseen kirjat (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: opetus 16h ja itsenäinen 65h
Verkkototeutus: 81 h itsenäistä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Verkkototeutus (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen).
Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua.
Kansainvälisyys
KV- opintomateriaalit
Lisätietoja opiskelijoille
Jos sinulla on henkilökohtainen opetuksen järjestelyehdotus, ota asia puheeksi opettajan kanssa orientaatiokerralla.