Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen kasvattajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00GV48-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 08.09.2025

Ajoitus

08.09.2025 - 19.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Saija Sutelainen
  • Minna Nurminen
  • Anni Arola

Vastuuhenkilö

Minna Nurminen

Ryhmät

  • 25ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla otetaan haltuun yksilön kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä sovelletaan näitä suhteessa omaan toimintaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää yksilön kasvuun ja oppimiseen vaikuttavat keskeiset käsitteet ja teoriat
• osaa jäsentää kasvatukseen liittyviä ilmiöitä ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
• tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
• hahmottaa motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen edistämiseen
• tunnistaa kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet sekä osaa huomioida näitä omassa toiminnassaan

Sisältö (OJ)

• Kasvatustietoisuus
• Erilaiset oppimiskäsitykset
• Kasvatus ja auktoriteetti
• Lähikehityksen vyöhyke
• Minä kasvattajana
• Motivaatio ja itseohjautuvuus
• Elämänlaajuinen kasvu ja oppiminen
• Yleisimmät tuen tarpeet ja tukitoimet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Aika ja paikka

1. kerta ORIENTAATIO KAIKKI LÄSNÄOLO PAKOLLISTA
Aloitusinfo ja tehtävien anto
LÄHIOPETUS
- R1: Vuorovaikutuksen merkitys, itseohjautuvuus
- R2: Kasvatus ja auktoriteetti sekä lähikehityksen vyöhyke

VERKKO
- Ohjeistus

2. kerta LÄHIOPETUS
- R1: Kasvatus ja auktoriteetti sekä lähikehityksen vyöhyke + Elämänjana tehtävän purku
- R2: Vuorovaikutuksen merkitys, itseohjautuvuus + Elämänjana tehtävän purku

3. kerta LÄHIOPETUS
R1: Motivaatio oppimisessa, kasvun ajatus + itsenäisesti oppimiskäsitykset
R2: Elinikäinen oppiminen + itsenäisesti oppimiskäsitykset

4. kerta LÄHIOPETUS
R1: Elinikäinen oppiminen
R2: Motivaatio oppimisessa, kasvun ajatus
Molemmat ryhmät yhdessä lukupiiritehtävän purku

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Reflektoivan esseen palautus 16.11.2025 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lukupiiri, mind map ja elämänjana hyväksytty/hylätty
Reflektoiva yhteenveto asteikolla 0-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetustoteutus
- luennot, ryhmätyöt ja Itsenäinen työskentely

Verkkototeutus:
- Itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut

Oppimateriaalit

LUKUPIIRI-kirja
Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset.

Reflektoivan esseen kirjat (soveltuvin osin):
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: opetus 16h ja itsenäinen 65h
Verkkototeutus: 81 h itsenäistä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Verkkototeutus (itsenäinen työskentely, ei osallistumista lähiopetukseen).

Verkkototeutuksessa painottuvat kirjalliset tehtävät sekä itsenäinen opetusmateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Lähiopetukseen pohjautuva toteutus eroaa verkkototeutuksesta siinä, että kirjalliset suoritukset korvautuvat osin suullisilla suorituksilla.

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla opinnoilla (kasvatustieteen perusopinnot, alle 10v sitten suoritetut)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua.

Kansainvälisyys

KV- opintomateriaalit

Lisätietoja opiskelijoille

Jos sinulla on henkilökohtainen opetuksen järjestelyehdotus, ota asia puheeksi opettajan kanssa orientaatiokerralla.