Siirry suoraan sisältöön

English for Social ServicesLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: 7S00GV35

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa sosiaalialan viestijänä asiakastilanteissa
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä sosiaalialan työyhteisöissä
• osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
• ymmärtää ja osaa hyödyntää englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan

Sisältö

• Sosionomin työtehtävät
• Asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteita
• Autenttiset ammatilliset tekstit
• Keskeinen sosiaalialan sanasto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija

• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja
• osaa käyttää auttavasti sosiaalialan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä sosiaalialaan liittyvistä teksteistä
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija

• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa asiakasohjaustilanteissa.
• osaa selvittää melko onnistuneesti asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• osaa hankkia tietoa sosiaalialan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat sosiaalialan tekstistä ilman apuvälineitä
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa käyttää vaativaakin sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
• hyödyntää vaativiakin sosiaalialan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit Hylätty

• Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, sosiaalialan terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Siirry alkuun