Siirry suoraan sisältöön

English for Social Services (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00GV35-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 01.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 13.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Elena Grigorova

Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät

  • 24SOD
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa sosiaalialan viestijänä asiakastilanteissa
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä sosiaalialan työyhteisöissä
• osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
• ymmärtää ja osaa hyödyntää englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan

Sisältö (OJ)

• Sosionomin työtehtävät
• Asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteita
• Autenttiset ammatilliset tekstit
• Keskeinen sosiaalialan sanasto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja
• osaa käyttää auttavasti sosiaalialan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä sosiaalialaan liittyvistä teksteistä
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa asiakasohjaustilanteissa.
• osaa selvittää melko onnistuneesti asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• osaa hankkia tietoa sosiaalialan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat sosiaalialan tekstistä ilman apuvälineitä
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa käyttää vaativaakin sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
• hyödyntää vaativiakin sosiaalialan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Arviointikriteerit Hylätty

• Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, sosiaalialan terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Aika ja paikka

On campus and online according to the timetable.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

See Methods and Grounds for Evaluation.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The assessment is based on successful completion of the following tasks and activities:
• Presentation (pair task; individual grade incl. self- and peer assessment: 0-5)
• Written exam (individual task; individual grade: 0-5)
• Overall participation in the course such as attendance, engagement with the course materials, participation in class activities and completion of home assignments is also taken into consideration when determining the final grade.

All the parts of the assessment must be completed to receive credits for the course.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Presentations, discussions, role play, pair and group activities, independent study.

Oppimateriaalit

• Saarinen, Kirsi, and Juha Saarinen. Way to Welfare : English for Social Services. Helsingissä: Otava, 2008. Print.
• Materials in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Total course – 3 cr x 27 h = 81 h study hours incl.:
• introductory lesson (online) – 1 x 1 h = 1 h
• contact lessons (on campus) – 5 x 3 h = 15 h
• written exam – 1 x 2 h = 2 h
• independent study – 63 h

Sisällön jaksotus

• Oral skills (presentations, interviews, telephone communication, social interaction)
• Writing skills (emails, summaries)
• Reading comprehension (professional texts)
• Grammar as needed

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

OPTION 1
Students who have completed corresponding studies at another university or university of applied sciences may apply for credit transfer in Hyvähot/CreTa (in English). Further information is available at https://intra.tuni.fi/fi/opetus/opetuksen-toteutus/hyvaksilukeminen/viestinta-ja-kieliopintojen-hyvaksilukeminen.

OPTION 2
Students who already have the skills and competences that are aligned with the course objectives may apply for recognition of prior learning through competences demonstration (application in Hyvähot/CreTa in English). Further information is available at https://intra.tuni.fi/fi/opetus/opetuksen-toteutus/hyvaksilukeminen/viestinta-ja-kieliopintojen-hyvaksilukeminen.

All alternative ways of completing the course should be discussed with the teacher at the beginning of the course.

Lisätietoja opiskelijoille

• The course is B2 level according to the European Framework of Reference for Languages.
• Lessons are either on campus or online according to the timetable (see Scheduling of Work).
• There is no hybrid option (some students on campus, some online).
• Mandatory attendance – 80%.