English for Social Services (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV35-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 01.12.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Kirsi Saarinen
Ryhmät
-
25SOCSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
-
25SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa sosiaalialan viestijänä asiakastilanteissa
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä sosiaalialan työyhteisöissä
• osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
• ymmärtää ja osaa hyödyntää englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan
Sisältö (OJ)
• Sosionomin työtehtävät
• Asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteita
• Autenttiset ammatilliset tekstit
• Keskeinen sosiaalialan sanasto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja
• osaa käyttää auttavasti sosiaalialan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä sosiaalialaan liittyvistä teksteistä
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa asiakasohjaustilanteissa.
• osaa selvittää melko onnistuneesti asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• osaa hankkia tietoa sosiaalialan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat sosiaalialan tekstistä ilman apuvälineitä
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa käyttää vaativaakin sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
• hyödyntää vaativiakin sosiaalialan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Arviointikriteerit Hylätty
• Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, sosiaalialan terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus
Aika ja paikka
Koululla lukkarin mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Marras-joulukuussa 2025 Exam-tentit
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kursslla käytetään erilaisia opiskelijakeskeisiä ja ammatillisesti merkityksellisiä lähestymistapoja tukemaan kielen kehitystä sosiaalipalvelutilanteissa:
- Tosielämän sosiaalityön vuorovaikutusten roolileikit ja simulaatiot, mukaan lukien haastattelut ja asiakasohjaus
- Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen, joiden aihepiirit liittyvät alaan
- Integroidut kuuntelu- ja puhetehtävät, kuten podcastit ja videoiden luonti
- Alakohtaisten artikkelien lukeminen, sen jälkeen pienryhmäanalyysi ja keskustelu
- Kohdennettu sanasto ja ilmaisuharjoitukset, joilla vahvistetaan asiakasviestinnässä yleisiä kielirakenteita
-Oikeakielisyysharjoituksia tarpeen mukaan
Oppimateriaalit
Tarvittava materiaali Moodlessa