Sosionomi eettisenä ammattilaisenaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00GV38
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla muodostetaan kuvaa itsestä ja sosionomista sosiaalialalla.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
• osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana sekä reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
• ymmärtää sosiaalialan etiikan perusteita ja erilaisia ihmiskäsityksiä osana omaa ammatillista toimijuutta
• tietää kestävän kehityksen ja sosiaalialan globaalin muuttuvan luonteen sekä ammattilaiselta vaadittavia yhteiskunnallisia, ihmisoikeudellisia ja moraalisia periaatteita ja arvoja
Sisältö
• Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit
• Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen ja eettinen toimijuus, sisäinen motivaatio
• Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
• Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot
• Ihmisoikeudet, ihmisarvon kunnioittaminen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus
• Itsemääräämisoikeus, luottamuksellisuus ja salassapito
• Kestävä kehitys ja kestävä elämäntapa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta
Hylätty:
Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 23.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Jussi Kemmo
- Anssi-Pekka Udd
- Tuija Landström
- Minna Nurminen
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla muodostetaan kuvaa itsestä ja sosionomista sosiaalialalla.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
• osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana sekä reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
• ymmärtää sosiaalialan etiikan perusteita ja erilaisia ihmiskäsityksiä osana omaa ammatillista toimijuutta
• tietää kestävän kehityksen ja sosiaalialan globaalin muuttuvan luonteen sekä ammattilaiselta vaadittavia yhteiskunnallisia, ihmisoikeudellisia ja moraalisia periaatteita ja arvoja
Sisältö (OJ)
• Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit
• Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen ja eettinen toimijuus, sisäinen motivaatio
• Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
• Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot
• Ihmisoikeudet, ihmisarvon kunnioittaminen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus
• Itsemääräämisoikeus, luottamuksellisuus ja salassapito
• Kestävä kehitys ja kestävä elämäntapa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta
Hylätty:
Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan
Aika ja paikka
SYKSY 2024
20.8. Ammatillisen kasvun aloitus ja syksyn opinnot+Maiju Ketko A-P+MInttu
26.8. Pienryhmät - oma ryhmämme, leirikoulun suunnittelua A+B,C+D
9.9. Etiikka -aloitus Jussi
10.9. Sosionomeja kentältä - A-P+Minttu
25.-26.9. Leirikoulu ryhmät A+B A-P
26.-27.9. Leirikoulu ryhmät C+D A-P
vko 41 Pienryhmät - Opintojen ohjaus 1 op/vertaistutorit
vko 43-44 Etiikka Jussi
vko 45 Pienryhmät - "Jotakin itsestä"
vko 46 Etiikka - lopetus Jussi
vko 47 Pienryhmät - Ikäihmiset ja ammatillisuus kohtaamisessa Sanna
25.11. 1.+2. vsk. kohtaaminen
3.12. Yhteisön joulujuhla
yht. 60 h
KEVÄT 2025
tammikuu ryhmän kerta - oman osaamisen välireflektio Minttu
maaliskuu Koko koulutuksen palauteporinat
maaliskuu Ryhmän oma kerta - opiskelijatutorit mukana
maaliskuu Ammatillisen kasvun teema 1
huhtikuu Ammatillisen kasvun teema 2
toukokuu Ammatillisen kasvun teema - Etiikka - vuoden yhteenveto etiikasta
toukokuu Portfolioiden esityksiä X 2 ja kevätjuhla
32 h
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2025. Tarkat päivät tulevat syksyllä lukujärjestysten valmistuttua.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 24SOn kotisivun moodlesta. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2025 omassa ryhmässä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi aktiivista osallistumista ja läsnäoloa opintojakson opetuskerroilla. Etälinkkejä ei anneta poissaoleville ja opetuskerrat toteutetaan lähes poikkeuksetta LÄHIOPETUKSENA.
Poissaolot tulee korvata, mikäli niitä on enemmän kuin 2 koko vuoden aikana. Korvaustehtävät katsotaan keväällä 2025 lukuvuoden lopussa. Sähköisen opintojaksopalautteen antaminen opintojakson päätyttyä on edellytys merkinnän saamiselle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
Oppimateriaalit
PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.
Ammatillisen kasvun materiaalit - 24SO kotisivuilla olevat ammatillisen kasvun osiot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 135 h
PIENRYHMÄKERRAT: 92 h = 3,5 op
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 43 h = 1,5 op
- ammatillisen kasvun prosessipäiväkirja
- valmistautuminen lähikerroille/itsenäiset tehtävät
- portfolion rakentaminen prosessimaisesti
Sisällön jaksotus
OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Etiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.
Paljon opintoja nopeuttavilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Ikäihmisten kohtaamiseen ja Hyvinvoinnin kokonaisvaltaisenen tukeminen-opintojaksoon sekä kevään harjoitteluun.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2024-toukokuu 2025 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.
Opintojakso koskee koko vuosikurssia 24SO ja toteutetaan käytännössä pääosin ryhmissä A, B, C ja D.