Siirry suoraan sisältöön

English for Social ServicesLaajuus (3 op)

Tunnus: 7S00GV35

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa sosiaalialan viestijänä asiakastilanteissa
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä sosiaalialan työyhteisöissä
• osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
• ymmärtää ja osaa hyödyntää englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan

Sisältö

• Sosionomin työtehtävät
• Asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteita
• Autenttiset ammatilliset tekstit
• Keskeinen sosiaalialan sanasto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija

• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja
• osaa käyttää auttavasti sosiaalialan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä sosiaalialaan liittyvistä teksteistä
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija

• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa asiakasohjaustilanteissa.
• osaa selvittää melko onnistuneesti asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• osaa hankkia tietoa sosiaalialan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat sosiaalialan tekstistä ilman apuvälineitä
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa käyttää vaativaakin sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
• hyödyntää vaativiakin sosiaalialan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit Hylätty

• Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, sosiaalialan terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 01.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 13.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Elena Grigorova
Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät
  • 24SOD
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa sosiaalialan viestijänä asiakastilanteissa
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä sosiaalialan työyhteisöissä
• osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
• ymmärtää ja osaa hyödyntää englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan

Sisältö (OJ)

• Sosionomin työtehtävät
• Asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteita
• Autenttiset ammatilliset tekstit
• Keskeinen sosiaalialan sanasto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja
• osaa käyttää auttavasti sosiaalialan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä sosiaalialaan liittyvistä teksteistä
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa asiakasohjaustilanteissa.
• osaa selvittää melko onnistuneesti asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• osaa hankkia tietoa sosiaalialan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat sosiaalialan tekstistä ilman apuvälineitä
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa käyttää vaativaakin sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
• hyödyntää vaativiakin sosiaalialan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Arviointikriteerit Hylätty

• Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, sosiaalialan terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Aika ja paikka

On campus and online according to the timetable.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

See Methods and Grounds for Evaluation.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The assessment is based on successful completion of the following tasks and activities:
• Presentation (pair task; individual grade incl. self- and peer assessment: 0-5)
• Written exam (individual task; individual grade: 0-5)
• Overall participation in the course such as attendance, engagement with the course materials, participation in class activities and completion of home assignments is also taken into consideration when determining the final grade.

All the parts of the assessment must be completed to receive credits for the course.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Presentations, discussions, role play, pair and group activities, independent study.

Oppimateriaalit

• Saarinen, Kirsi, and Juha Saarinen. Way to Welfare : English for Social Services. Helsingissä: Otava, 2008. Print.
• Materials in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Total course – 3 cr x 27 h = 81 h study hours incl.:
• introductory lesson (online) – 1 x 1 h = 1 h
• contact lessons (on campus) – 5 x 3 h = 15 h
• written exam – 1 x 2 h = 2 h
• independent study – 63 h

Sisällön jaksotus

• Oral skills (presentations, interviews, telephone communication, social interaction)
• Writing skills (emails, summaries)
• Reading comprehension (professional texts)
• Grammar as needed

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

OPTION 1
Students who have completed corresponding studies at another university or university of applied sciences may apply for credit transfer in Hyvähot/CreTa (in English). Further information is available at https://intra.tuni.fi/fi/opetus/opetuksen-toteutus/hyvaksilukeminen/viestinta-ja-kieliopintojen-hyvaksilukeminen.

OPTION 2
Students who already have the skills and competences that are aligned with the course objectives may apply for recognition of prior learning through competences demonstration (application in Hyvähot/CreTa in English). Further information is available at https://intra.tuni.fi/fi/opetus/opetuksen-toteutus/hyvaksilukeminen/viestinta-ja-kieliopintojen-hyvaksilukeminen.

All alternative ways of completing the course should be discussed with the teacher at the beginning of the course.

Lisätietoja opiskelijoille

• The course is B2 level according to the European Framework of Reference for Languages.
• Lessons are either on campus or online according to the timetable (see Scheduling of Work).
• There is no hybrid option (some students on campus, some online).
• Mandatory attendance – 80%.

Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 13.12.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katja Kärki
Vastuuhenkilö

Katja Kärki

Ryhmät
  • 24SOA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa sosiaalialan viestijänä asiakastilanteissa
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä sosiaalialan työyhteisöissä
• osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
• ymmärtää ja osaa hyödyntää englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan

Sisältö (OJ)

• Sosionomin työtehtävät
• Asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteita
• Autenttiset ammatilliset tekstit
• Keskeinen sosiaalialan sanasto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja
• osaa käyttää auttavasti sosiaalialan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä sosiaalialaan liittyvistä teksteistä
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa asiakasohjaustilanteissa.
• osaa selvittää melko onnistuneesti asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• osaa hankkia tietoa sosiaalialan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat sosiaalialan tekstistä ilman apuvälineitä
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa käyttää vaativaakin sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
• hyödyntää vaativiakin sosiaalialan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Arviointikriteerit Hylätty

• Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, sosiaalialan terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Aika ja paikka

Pakin aikataulun mukaan

Aloitus ryhmien yhteisellä introlla TEAMSissa 22.10.2024 kello 09.15 - 10.00. PAKOLLINEN!

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suullinen tentti oman aikataulun mukaan kurssin lopussa joulukuussa.
Kirjallinen tentti EXAM Tunissa itse valittuun aikaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppitunneilla on 80% läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta (esitelmä) ja kirjallisesta osaamisesta (kirjallinen koe).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pari- ja ryhmätyöskentely, keskustelut, kirjalliset tehtävät tunneilla ja kotona, verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Saarinen & Saarinen: Way to Welfare. English for Social Serices
Kurssin Moodle-alueen sähköiset materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetuskerrat ja niiden välillä itsenäiset harjoitukset kotona sekä ryhmätyöt.

Sisällön jaksotus

Opetus 2. periodin aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen suoritustapa opiskelijoille, joilla on ennestään erinomaiset englannin taidot (B.2.-C1.). Suoritus sovitaan opettajan kanssa.

Mahdollinen hyväksiluku opiskelijoille, joilla on ennestään korkeakouluopintoja tai alan työkokemusta englannin kielellä. Ota yhteyttä opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot:
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot / hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti / valmentava opintojakso.

Kurssin opettaja:
Katja Kärki
katja.karki@tuni.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-opiskelija ei pysty osallistumaan suullisen vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/ tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta
-ääntäminen vaikeasti ymmärrettävää
-opiskelija hallitsee erittäin suppean sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumaan. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja
-perusrakenteiden hallinta puutteellista
-opiskelija ei suoriudu kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla
-ei kirjoita ymmärrettävästi
-vaikeuksia löytää tietoa tekstistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuneuvoja käyttäen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän suppeasti
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän pääpiirteissään selkeästi
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset asiat selkeästi ja jäsennellysti
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 13.12.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katja Kärki
Vastuuhenkilö

Katja Kärki

Ryhmät
  • 24SOB
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa sosiaalialan viestijänä asiakastilanteissa
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä sosiaalialan työyhteisöissä
• osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
• ymmärtää ja osaa hyödyntää englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan

Sisältö (OJ)

• Sosionomin työtehtävät
• Asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteita
• Autenttiset ammatilliset tekstit
• Keskeinen sosiaalialan sanasto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja
• osaa käyttää auttavasti sosiaalialan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä sosiaalialaan liittyvistä teksteistä
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa asiakasohjaustilanteissa.
• osaa selvittää melko onnistuneesti asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• osaa hankkia tietoa sosiaalialan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat sosiaalialan tekstistä ilman apuvälineitä
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa käyttää vaativaakin sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
• hyödyntää vaativiakin sosiaalialan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Arviointikriteerit Hylätty

• Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, sosiaalialan terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Aika ja paikka

Pakin aikataulun mukaan

Aloitus ryhmien yhteisellä introlla TEAMSissa 22.10.2024 kello 09.15 - 10.00. PAKOLLINEN!

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suullinen tentti oman aikataulun mukaan kurssin lopussa joulukuussa.
Kirjallinen tentti EXAM Tunissa itse valittuun aikaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppitunneilla on 80% läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta (esitelmä) ja kirjallisesta osaamisesta (kirjallinen koe).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pari- ja ryhmätyöskentely, keskustelut, kirjalliset tehtävät tunneilla ja kotona, verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Saarinen & Saarinen: Way to Welfare. English for Social Serices
Kurssin Moodle-alueen sähköiset materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viisi opetuskertaa ja niiden välillä itsenäiset harjoitukset kotona sekä ryhmätyöt.

Sisällön jaksotus

Opetus 2. periodin aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen suoritustapa opiskelijoille, joilla on ennestään erinomaiset englannin taidot (B.2.-C1.). Suoritus sovitaan opettajan kanssa.

Mahdollinen hyväksiluku opiskelijoille, joilla on ennestään korkeakouluopintoja tai alan työkokemusta englannin kielellä. Ota yhteyttä opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot:
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot / hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti / valmentava opintojakso.

Kurssin opettaja:
Katja Kärki
katja.karki@tuni.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-opiskelija ei pysty osallistumaan suullisen vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/ tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta
-ääntäminen vaikeasti ymmärrettävää
-opiskelija hallitsee erittäin suppean sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumaan. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja
-perusrakenteiden hallinta puutteellista
-opiskelija ei suoriudu kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla
-ei kirjoita ymmärrettävästi
-vaikeuksia löytää tietoa tekstistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuneuvoja käyttäen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän suppeasti
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän pääpiirteissään selkeästi
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset asiat selkeästi ja jäsennellysti
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 13.12.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katja Kärki
Vastuuhenkilö

Katja Kärki

Ryhmät
  • 24SOC
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
• tiedostaa oman roolinsa sosiaalialan viestijänä asiakastilanteissa
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä sosiaalialan työyhteisöissä
• osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
• ymmärtää ja osaa hyödyntää englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan

Sisältö (OJ)

• Sosionomin työtehtävät
• Asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteita
• Autenttiset ammatilliset tekstit
• Keskeinen sosiaalialan sanasto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja
• osaa käyttää auttavasti sosiaalialan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä sosiaalialaan liittyvistä teksteistä
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija

• pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa asiakasohjaustilanteissa.
• osaa selvittää melko onnistuneesti asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• osaa hankkia tietoa sosiaalialan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat sosiaalialan tekstistä ilman apuvälineitä
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
• osaa käyttää vaativaakin sosiaalialan sanastoa ja käsitteitä
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
• hyödyntää vaativiakin sosiaalialan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Arviointikriteerit Hylätty

• Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, sosiaalialan terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Aika ja paikka

Pakin aikataulun mukaan

Aloitus ryhmien yhteisellä introlla TEAMSissa 22.10.2024 kello 09.15 - 10.00. PAKOLLINEN!

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suullinen tentti oman aikataulun mukaan kurssin lopussa joulukuussa.
Kirjallinen tentti EXAM Tunissa itse valittuun aikaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppitunneilla on 80% läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta (esitelmä) ja kirjallisesta osaamisesta (kirjallinen koe).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pari- ja ryhmätyöskentely, keskustelut, kirjalliset tehtävät tunneilla ja kotona, verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Saarinen & Saarinen: Way to Welfare. English for Social Serices
Kurssin Moodle-alueen sähköiset materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viisi opetuskertaa ja niiden välillä itsenäiset harjoitukset kotona sekä ryhmätyöt.

Sisällön jaksotus

Opetus 2. periodin aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen suoritustapa opiskelijoille, joilla on ennestään erinomaiset englannin taidot (B.2.-C1.). Suoritus sovitaan opettajan kanssa.

Mahdollinen hyväksiluku opiskelijoille, joilla on ennestään korkeakouluopintoja tai alan työkokemusta englannin kielellä. Ota yhteyttä opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot:
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot / hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti / valmentava opintojakso.

Kurssin opettaja:
Katja Kärki
katja.karki@tuni.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-opiskelija ei pysty osallistumaan suullisen vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/ tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta
-ääntäminen vaikeasti ymmärrettävää
-opiskelija hallitsee erittäin suppean sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumaan. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja
-perusrakenteiden hallinta puutteellista
-opiskelija ei suoriudu kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla
-ei kirjoita ymmärrettävästi
-vaikeuksia löytää tietoa tekstistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuneuvoja käyttäen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän suppeasti
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän pääpiirteissään selkeästi
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
- osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset asiat selkeästi ja jäsennellysti
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi